مشاورانه-صدا-صوتی روانشناسی

درمان شناختی- رفتاری (CBT) یک روش کوتاه مدت درمان است که توسط مشاوره خانواده و درمانگران برای آموزش افراد برای تغییر رفتارهای ناخواسته خود با تغییر الگوهای ذهنی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرضیه درمان شناختی- رفتاری این است که الگوهای ذهنی ما (شناخت) و تفسیرهای رویدادهای زندگی تا حد زیادی بر اینکه چگونه رفتار کنیم و در نهایت چگونه احساس کنیم، تاثیر می گذارد.

در این مقاله به معرفی این درمان و پیشرفت های اخیر آن خواهیم پرداخت.

درمان شناختی- رفتاری چیست؟

درمان شناختی- رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که بر روی اینکه چگونه افکار، باورها و نگرش شما بر احساسات و رفتار شما تأثیر می گذارد تمرکز دارد.

درمان شناختی- رفتاری قصد دارد تا به شما مقابله موثر با مشکلات مختلف در طول زندگی را آموزش دهد.

درمان رفتاری شناختی یک روش درمانی کوتاه مدت

درمان شناختی- رفتاری می تواند به شما کمک کند تا مشکل خود را از بین ببرید و آن ها را به بخش های کوچکتر تبدیل کنید.

یکی از اصول کلیدی درمان شناختی- رفتاری این است که تفکر تحریف شده منجر به ناراحتی و رفتارهای مشکوک می شود، در حالی که تفکر واقع گرایانه، افراد را قادر می سازد تا به طور موثر به شرایط زندگی چالش برانگیز پاسخ دهند.

تحقیقات نشان می دهد، این روش درمان نه تنها بر افسردگی و اختلال هراس، بلکه بر بسیاری از بیماری ها و رفتارهای نامناسب،موثر است.

جلسات درمان موفقیت آمیز شناختی- رفتاری شامل یک همکاری سالم بین مشاور و مراجع می شود. علاوه بر این، این درمان شامل موارد زیر است:

  • تشخیص روشن مشکل
  • ایجاد اهداف قابل دستیابی
  • ارتباطات همدلی
  • بازخورد مکرر
  • بررسی واقعیت ها
  • تکالیف
  • آموزش افراد برای استفاده از ابزارهای آماری جهت ارتقای تغییرات رفتاری مثبت و رشد

سابقه درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی- رفتاری اولین بار ۴۰ سال پیش برای درمان افسردگی مدلسازی شد. در حال حاضر مدل های شناختی- رفتاری برای درمان اختلالات روانی زیر استفاده می شود.

مشاوره حضوری آنلاین و تلفنی مشاورانه

فرد مضطرب و درمان

درمان شناختی- رفتاری قصد دارد تا چرخه های منفی فکر را با شکستن چیزهایی که باعث احساس بد، اضطراب یا ترس می شود متوقف کند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که درمان شناختی- رفتاری اثربخشی بیشتری نسبت به دارو درمانی در برخی از موارد بی خوابی دارد.

درمان شناختی- رفتاری می تواند برای تقریبا هر رفتار ناسازگارانه ای که در آن اندیشه ها و اعتقادات (شناخت) نقش مهمی ایفا می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر مشاوران اساس درمان شناختی- رفتاری، نیاز به شناسایی چالش و تغییر نحوه مشاهده یک وضعیت است.

با توجه به CBT، الگوی تفکر ما مانند استفاده از عینک هایی است که باعث می شود، انسان به نحوی خاص به جهان نگاه کند.

درمان شناختی- رفتاری، ما را از این که چگونه الگوهای اندیشیدن، واقعیت و نحوه رفتار ما را ایجاد می کند، آگاه می سازد.

دکتر آرون بک و درمان شناختی- رفتاری

دکتر آرون بک، پیشگام در درمان شناختی- رفتاری، توضیح می دهد که ادراک و تفسیر افراد افسرده تحریف شده است.

افراد افسرده به احتمال زیاد درگیر خطاهای شناختی، مانند یک طرز فکر منفی، نتیجه گیری سریع و تفکر سیاه و سفید هستند. بک اشاره کرد که این اشتباهات در تفکر خودکار است و فرد آن ها را به عنوان حقیقت پذیرفته است. درمان شناختی- رفتاری بر اصلاح اندیشه های اتوماتیک تمرکز می کند و به چالش کشیدن اعتبار افکار در برابر واقعیت کمک می کند.

هنگامی که یک فرد افکار منفی، خودمختار و فاجعه بار را متوقف می کند، ناراحتی او کاهش می یابد و او قادر به انجام درست کارها می شود.

چگونه روش درمانی کوتاه مدت کار می کند؟

هدف درمان شناختی- رفتاری تغییر دادن تفکر و رفتاریست که مانع نتایج مثبت می شود. درمان شناختی- رفتاری می تواند به حل مشکلات مختلف پزشکی، اجتماعی، کاری و عاطفی کمک کند.

در حالی که شکل های دیگر روان درمانی براساس درک گذشته برای درک احساسات است، درمان شناختی- رفتاری بر اندیشه و باورهای “اینجا و حال” تمرکز دارد.

مهارت های خاصی که شامل شناخت تفکر تحریف شده، اصلاح باورها، ارتباط با دیگران به روش های مختلف است، انجام می شود و در نهایت فرد می تواند یاد بگیرد که رفتار مطلوب داشته باشد.

سوء تفاهم شناختی می تواند منجر به رفتارهای ناسالم شود.

هنگامی که یک فرد یک رویداد استرس زا را تجربه می کند، افکار خودکار به ذهن می آیند و می توانند منجر به خلق و خوی و احساسات منفی شوند. یک فرد بیمار ممکن است بیش از واکنش نشان دهد.

شخص، برای درک معنای یک اتفاق یا رویداد از تصورات غیرحقیقی و غیرقابل استناد، استفاده کرده و در نتیجه یک تصور اشتباه یا نتیجه نادرست می گیرد، یک فرآیند فکری اتوماتیک که اغلب حتی به رسمیت شناخته نمی شود.

این تفکر ناسازگار مانند یک حلقه تکرار می شود، مگر اینکه بر روی واقعیت متوقف شود و آزمایش شود.

درمان گر شناختی- رفتاری به فرد کمک می کند، تا متوجه شود که تفکر تحریف شده چطور بر حالت ها و احساسات تاثیر می گذارد و هم چنین می آموزد که چگونه این الگوهای تفکر سفت و سخت را تغییر دهند.

سایت مشاورانه ارائه دهنده خدمات مشاوره تلفنی و حضوری و آنلاین است و از طرفی سعی در گسترش فرهنگ روانشناسی در ایران را دارد.

به عنوان مثال، فرد مبتلا به ترس از دندان پزشکی از رفتن به دندان پزشک ترس دارد، زیرا معتقد است که از یک روش دندان پزشکی دچار درد شدید یا حتی مرگ می شود. این ترس ممکن است با تجربه ی دندان پزشکی در دوران کودکی ایجاد شود.

فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است از خواب بیدار شود، اضطراب شدیدی را تجربه کند و ممکن است مراقبت از دندان هایش را نادیده بگیرد.

یک درمان گر شناختی- رفتاری می تواند به این فرد برای پاسخ دادن به تفکر ناسازگار کمک کزده و برنامه ای برای غلبه بر ترس ایجاد کند.

درمان شناختی- رفتاری یکی از درمان های کوتاه مدت است که از یک تا بیست جلسه به طول می انجامد.

در زیر لیست کارهایی که به طور معمول در درمان شناختی- رفتاری انجام می شود، گفته شده است.

وظایف یک درمانگر

  1. بعد از اینکه افکار و رفتارهای غیر مفید را تغییر دهید، درمان گر از شما می خواهد این تغییرات را در زندگی روزانه خود تمرین کند.
  2. مناطق مشکل را شناسایی کنید
  3. آگاهی از افکار خودکار را توسعه دهید
  4. نتیجه گیری های منطقی و غیر منطقی را جدی بگیرید
  5. تفکر منفی متوقف کنید
  6. چالش های فرضیه های اساسی
  7. وضعیت را از دیدگاه های مختلف ببینید
  8. توقف فاجعه (فکر بدترین)
  9. شناسایی آن چه واقعی است؛ چیزی است که شما واقعا فکر می کنید درست است؟
  10. ادراک در برابر واقعیت
  11. تفکر درستی که بیشتر به واقعیت نزدیک است
  12. بررسی اعتبار و سودمندی یک اندیشه خاص
  13. شناسایی و اصلاح باورهای تحریف شده
  14. افزایش آگاهی از خلق و خوی
  15. خاطرات شناختی- رفتاری داشته باشید
  16. به تدریج در معرض مواردی قرار می گیرید که ترس دارند
  17. توقف “خواندن ذهن”
  18. اجتناب از تعمیم ها و تفکر یا همه یا هیچ
  19. متوقف کردن شخصی سازی و سرزنش
  20. تمرکز بر اینکه یک چیز چطور هست، نه اینکه چگونه باید باشد
  21. توصیف، قبول و درک به جای قضاوت.

در طول دوره درمان، هر دو مشاور و فرد در مورد اهداف و تکنیک های مورد استفاده، تصمیم گیری میکنند.

فرد در دوره درمان باید

یک مراجع باید در طول زمان درمان فعال باشد تا نتایج کافی را از درمان شناختی- رفتاری بگیرد.

درمان شناختی- رفتاری یک روان درمانی است که به طور گسترده بر اساس این نظریه انجام می شود که واقعیت های واقعی نیستند که موجب مشکلات و اختلالات مختلف در ما می شود، بلکه معنایی که ما به آن وقایع می دهیم، منجر به بروز مشکلات و اختلالات مختلف در ما می شود. تفکر منفی منجر به رفتارهای مشکوک و اختلال عملکرد کلی می شود.

شناخت تفکر غلط، اصلاح باورها و رفتار مرتبط با دیگران به روش های مثبت تر می تواند به افراد کمک کند تا بسیاری از بیماری ها، ترس ها و اختلالات را کنترل رده و به آن ها غلبه کنند.

ریهاکام

تحولات اخیر در درمان شناختی- رفتاری از اخبار MNT

پزشکان می توانند با استفاده از یک اسکن ساده مغزی پیش بینی کنند که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری چگونه به درمان پاسخ می دهند. بر اساس یافته های یک مطالعه جدید اسکن مغز می تواند پیش بینی کند که درمان OCD چگونه موثر خواهد بود.

یک مطالعه جدید نشان داده است که درمان شناختی- رفتاری برای کاهش تیک های مزمن در افراد مبتلا به سندرم تورت، عملکرد مغز را نیز تغییر می دهد.

در مطالعه جدیدی از جوانان بریتانیایی که در نشریه اعتیاد منتشر شده است، بیان شده است که فقط دو جلسه درمان شناختی- رفتاری ممکن است از مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان، جلوگیری کند.

محققان دانشگاه مونترال و CHU بیمارستان کودکان Sainte-Justine در کانادا گزارش موفقیت در پیشگیری، کاهش یا تاخیر در استفاده از کانابیس در میان نوجوانان ریسک پذیر را گزارش می دهند.

درمان شناختی- رفتاری، با درمان بی خوابی معلولین نیز باعث کاهش افکار خودکشی شد. تحقیقات منتشر شده در مجله Sleep برای اولین بار رابطه بین درمان بی خوابی و کاهش افکار خودکشی معلولین را نشان می دهد.

درمان رفتاری شناختی برای افراد مبتلا به کمردرد مزمن

در چند سال گذشته، درمان شناختی- رفتاری برای افراد مبتلا به کمردرد مزمن مفید بوده است و برخی مطالعات نشان می دهد که استفاده از تکنیک های درمان شناختی- رفتاری می تواند منجر به بهبود علائم شود.

مطالعه دیگری نشان داد که درمان رفتاری شناختی- رفتاری ممکن است برای برخی از افرادی که در معرض درمان سرطان سینه هستند و علائم یائسگی ناشی از درمان را تجربه می کنند، مفید باشد.

در این کارآزمایی تصادفی، کنترل شده، چندین مرکز، ۴۲۲ زن که CBT، ورزشهای فیزیکی یا ترکیبی از هر دو را دریافت کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از ۱۲ هفته و ۶ ماه، علائم غدد درون ریز، علائم ادراری و عملکرد فیزیکی بهبود یافت.

هم چنین کسانی که درمان شناختی- رفتاری را دریافت کرده بودند، کاهش قابل توجهی در تعریق شبانه و همچنین افزایش فعالیت جنسی را گزارش کردند.

منبع : مشاورانه ، ۱۳۹۷ ، علائم و بیماری سرطان سینه.