یک سوم ازدواج های استرالیا، ازدواج مجدد هستند و در بسیاری از موارد زوجین از ازدواج قبلی خود فرزندانی دارند.

شروع زندگی جدید با هم هیجان انگیز است، اما همچنین می تواند چالش هایی را برای یک زن و شوهر در ارتباط خود  به عنوان همسر، والدین ایجاد کند.

بعضی از افراد بلافاصله بعد از پایان دادن به ازدواج خود، به راحتی و به سرعت وارد روابط دیگر می شوند و برخی از افراد نیز با توجه به تجارب گذشته خود، ممکن است در ایجاد یک رابطه جدید موفق، دچار مشکل شوند.

سوالاتی که برای ازدواج مجدد باید از خود بپرسید

وقتی شما در حال بررسی ازدواج مجدد هستید، ممکن است سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا با پایان رابطه قبلی ام موافق هستم؟
  • آیا به طور مداوم در مورد رابطه قبلی فکر می کنم یا احساسات منفی و یا غم و اندوه آن پایان رسیده است؟
  • آیا می توانم افکار و احساسات ازدواج اولم را پشت سر بگذارم؟
  • آیا می توانم برخی از چیزهایی را که به رابطه قبلی من کمک کرده اند، تشخیص دهم؟ (اگر شما از آنچه که از ازدواج قبلی خود داشته اید آگاهی داشته باشید، می توانید از این ها به عنوان ابزار استفاده کنید تا ازدواج دوم بهترین محیط برای رشد باشد.)
  • آیا من حس اعتماد به نفس را به دست آوردم؟
  • آیا احساس راحتی با خودم دازم یا احساس تنهایی می کنم؟ (گاهی اوقات افراد به دلایلی مثل فرار از تنهایی، یا دلایل مالی و … وارد روابط جدید می شوند).
  • من به لحاظ احساسی آماده هستم که به یک ارتباط جدید (و به طور بالقوه، یک خانواده جدید) متعهد شوم؟
  • آیا احساسات از گذشته در رابطه جدید من وجود دارد؟

شریک زندگی خود را با دقت انتخاب کنید معیار ازدواج مجدد

معیار ازدواج مجدد

ازدواج مجدد می تواند احساسات حل نشده از یک ازدواج قبلی برای بزرگسالان و فرزندان خود پیدا کند.

از واکنش های احساسی قوی که ممکن است برای شریک جدید خود داشته باشید، آگاهی داشته باشید. زیرا آن ها می توانند پاسخ به یک مسئله حل نشده در گذشته باشند. خوب است که این احساسات را داشته باشیم، اما شما باید بدانید که این احساسات تحت تاثیر تجارب گذشته شما هستند.

اگر مقابله با هر گونه خشم، غم و اندوه و یا ناامیدی حل نشده برایتان دشوار است، می توانید با شریک جدید خود صحبت کنید یا از مشاور یا متخصصان کمک بخواهید.

شریک زندگی خود را با دقت انتخاب کنید

  • در مورد فردی که می خواهید با او ازدواج کنید، واقع بین باشید.
  • مهم است که در مورد آنچه که در ازدواج قبلی انجام داده یا نداده اید، فکر کنید و متوجه شوید که چه چیزی شما را با شریک جدید خود سازگار می کند.
  • تجارب گذشته می تواند بر انتخاب کسی که می خواهید با او در رابطه باشید، تاثیر بگذارد.
  • اگر فرزند دارید، باید در نظر بگیرید که ازدواج مجدد شما روی آن ها چه تاثیر می گذارد. با فرزندانتان در مورد ازدواج مجدد و در مورد احساس آن ها درباره این موضوع صحبت کنید.
9 تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی

ازدواج مجدد و خانواده

اگر شما یا شریک زندگی جدیدتان از روابط قبلی فرزند داشته باشید، پس شما یک خانواده ناتنی هستید و یا مادر و پدر افراد دیگری می شوید و این منجر به تغییراتی در روال زندگی والدین و فرزندان می گردد.

شرایط و ضوابط زندگی در ازدواج مجدد

اغلب زمانی که شخصی به خانواده اضافه می شود مشکلات خانوادگی در خانواده ها بوجود می آیند، به خصوص اگر فرزندی نیز وجود داشته باشد.

بچه هایی که دسترسی کامل به خانه خود داشته اند، بعید است که به تازه واردان خوشامد بگویند، زیرا در این صورت باید وسایل و اتاق خود را با افراد جدید،شریک شوند، در نتیجه در این شرایط، درگیری بسیار زیاد است.

به همان ترتیب، شریک زندگی که خانه محل زندگی متعلق به اوست نیز احتمالا این را در نظر می گیرد که این خانه اوست و این حس مالکیت ممکن است منجر به بحث هایی شود که تاثیر منفی بر رابطه دارد. بنابراین بهتر است در صورت امکان، به جای رفتن به خانه ی قبلی یکی از زوجین، به خانه ای که برای تمام اعضا جدید است نقل مکان کنند؛ این کار می تواند به ایجاد یک محیط خنثی برای هر طرفین و فرزندان کمک کند. اگر این امکان برای شما وجود ندارد و شما باید در خانه قبلی خود یا شریک زندگیتان، مستقر شوید باید در مورد این مساله صحبت کنید.

همچنین در مورد مساله مالی و پولی نیز باید صحبت شود؛ آیا شما باید حساب های بانکی مشترک داشته باشید یا جداگانه و همپنین در مورد چگونگی تامین هزینه زندگی  فرزندان نانتی نیز باید صحبت شود.

پول اغلب اندازه گیری قدرت است و مهم است که هر دو عضو یک زن و شوهر احساس می کنند که در یک رابطه تاثیر دارند. زوج هایی که درامد مستلق دارند، باید در مورد مسائل مالی قبل و بعد از ازدواج صحبت کنند.

یادگیری در یک خانواده جدید

هنگامی که یک خانواده جدید ایجاد می شود، تلاش برای احساس راحتی و سازگاری زندگی جدید زمان بر بوده و ممکن است کمی طول بکشد. مهم نیست که شرایط شما چگونه باشد، هر خانواده ای پس از این تغییر بزرگ در زندگی، نیازمند زمانی برای رسیدن به حالت نرمال می باشد. این بدان معنا نیست که دوره تنظیم همیشه منفی است، اما نقش و مرزهای مختلفی در واحد خانواده وجود دارد که قبل از آن متفاوت بود.

پدر و مادر باید یاد بگیرند که چگونه با فرزندان خردسال ارتباط برقرار کنند، نقش هر دو در نشان دادن محبت و ارائه نظم و انضباط. بسیار مهم است، هم چنین باید در جهت سازگار شدن فرزندان (چه فرزند خود یا فرزند خوانده)  گام برداریم.

در ابتدا، بهتر است اجازه دهید پدر و مادر بیولوژیکی فرزندان بیولوژیکی خود را به تنهایی اداره کنند.

هر دو پدر و مادر بیولوژیک و پدر و مادر ناتنی باید به عنوان یک تیم، مرزهای مشخصی را تنظیم کنند و برای اجرای  قوانین و ارتباط، پیام های کلیدی مشابه را به کار گیرند.

بچه ها به بزرگسالان خود نگاه می کنند تا مطمئن شوند که همه چیز خوب و امن است؛ زمانی کودکان احساس راحتی و امنیت می کنند که شما با هم تلاش کنید.

یادگیری در یک خانواده جدید مشاورانه

کودکان به زمان برای مذاکره برای نقش و روابط جدید نیاز دارند.

برای ارتباطات با یکدیگر و به عنوان یک خانواده. باید با بچه ها در مورد شریک زندگی خود و اینکه در مورد او چه احساسی دارند، صحبت کنید. باید یک گفتگوی آزاد وجود داشته باشد، با عنوان کردن مسائل می توان انتظارات را بیان کرد. زمانی مشکلات حل و فصل می شود که شما هم زمان و هماهنگ باشید.

ازدواج مجدد ممکن است پس از جدایی والدین و یا مرگ یکی از والدین اتفاق بیوفتد؛ زمانی که کودکان با جدایی والدین خود روبرو می شوند، ممکن است به بازگشت و آشتی والدین خود امیدوار باشند، اما زمانی که ازدواج مجدد اتفاق میوفتد کودک با این واقعیت روبرو خواهد شد که این امر اتفاق نخواهد افتاد، در نتیجه کودک دچار اندوه شده و از اینکه زندگی خانوادگیشان دچار اختلال شده ناراحت می شوند.

در خانواده های اصلی روابط خانوادگی بیشتر است و این تایید می کند که خانواده های اصلی متفاوت هستند. در ازدواج اصلی و اول، والدین و فرزندان با پدربزرگ و مادربزرگ و دیگر اعضای خانواده خود ارتباط دارند، اما پس از جدایی و ازدواج مجدد والدین این ارتباطات تغییر کرده و بنابراین مشکلاتی را به وجود می آورد.

خانواده ناتنی (Stepfamilies) اغلب با مراحل خاصی که شامل موارد زیر می باشند را طی خواهند کرد:

  • سردرگمی (فانتزی نیست)،
  • عدم مدیریت زمان (تقسیم بین اعضا)،
  • ثبات (تنظیم) 
  • تعهد (پذیرش وضعیت و آماده شدن برای کار)

به دنبال مشاوره در مورد مجدد ازدواج

اگر نسبت به برخی از مسائل مرتبط با مشاغل شک و تردید دارید، ممکن است نیاز باشد که در مورد مشکلات خود با مشاور خانواده صحبت کنید.

همچنین مشاوره ازدواج می تواند به مواجهه و رفع چالش های ازدواج دوم کمک کند.

پیوند زناشویی خوب اساس یک خانواده موفق است.

منبع : مشاوره-ازدواج.com