کم خوابی باعث مرگ میشود؟ آیا به مدت طولانی بی خوابی را تجربه می کنید؟ آیا شب ها نمی توانید راحت بخوابید؟ در این صورت این مقاله را از دست ندهید.

اگر تا به حال برای مدت طولانی کم خوابی را تجربه کرده اید احتمالا متوجه آسیب های آن شده اید. حتی یک شب بی‌خوابی می‌تواند روز بعد باعث مشکلاتی شود و اگر هفته ها این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند باعث آسیب به شما، روابطتان و کارتان شود.

در حالی که کمبود خواب بدون شک برای شما مضر است، نمی توان دقیق گفت آسیب های آن در چه حدی می باشد. ما می دانیم که بی خوابی می تواند مشکلات سلامتی زیادی را هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت ایجاد کند. اما آیا کم خوابی باعث مرگ می شود؟

کم خوابی باعث مرگ میشود

به گفته پروفسور جان گروگر از دانشگاه ناتینگهام ترنت، مرگ و میر ناشی از کم خوابی احتمالاً فقط به طور غیرمستقیم رخ می دهد. به گفته او هیچ‌کس به تنهایی از کم‌خوابی نمی‌میرد با این حال، کم خوابی خطرات و آسیب های دیگر را افزایش می‌دهد.

در صورت کم‌خوابی احتمال مرگ هنگام رانندگی است، لغزش ها و زمین خوردن ها در هنگام کمبود خواب بیشتر روی می دهد، علاوه بر آن احتمال سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چاقی، خطر خودکشی و غیره نیز با کم خوابی افزایش می یابند.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی یک اصطلاح نسبتاً کلی است که به ناتوانی در به خواب رفتن، خواب ماندن یا خواب با کیفیت اشاره دارد. بی خوابی زمانی مزمن می شود که سه شب یا بیشتر در هفته رخ دهد و بیش از سه ماه طول بکشد،.

توجه داشته باشید که تنها زمانی تشخیص بی خوابی انجام می شود که زمان کافی برای خواب و محیط خوب داشته باشید. مثلاً اگر سگ همسایه‌تان ساعت ۵ صبح پارس کند و بیدار شوید دچار بی‌خوابی نیستید.

بسیاری از ما بی خوابی کوتاه مدتی را تجربه می کنیم که می تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد که در نتیجه استرس یا تغییر در برنامه یا محیط ما ایجاد می شود.

کم خوابی

علائم بی خوابی

به غیر از کم خوابی، بی خوابی می تواند علائم زیر را نیز در پی داشته باشد :

  • احساس خواب آلودگی در طول روز
  • احساس خستگی شدید
  • کمبود انرژی
  • اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری

تاثیر نخوابیدن بر انسان | کم خوابی باعث مرگ میشود

مشکل در تمرکز و توجه

بی خوابی تنها زمانی باعث نگرانی واقعی می شود که مزمن شود در این صورت ممکن است به مرور به دلایلی که در ادامه بیان می کنیم کم خوابی باعث مرگ میشود.

انسان تا چند روز می تواند نخوابد

در واقع، به نظر می رسد که افراد می توانند برای مدت طولانی بدون خواب بمانند.

مشهورترین مطالعه در مورد محرومیت از خواب در سال ۱۹۶۴ انجام شود، زمانی که یک پسر ۱۷ ساله به نام رندی گاردنر داوطلبانه ۲۶۴ ساعت (۱۱ روز) بدون خواب ماند. اگرچه او در روز پنجم دچار توهم شده بود اما به نظر می‌رسید که هیچ عارضه‌ی طولانی‌مدتی نداشته و در عرض چند شب بعدی به‌طور طبیعی می‌خوابید.

آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد که مرگ ناشی از کم‌خوابی می تواند روی دهد. در دهه ۱۹۸۰، دانشگاه شیکاگو مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی موش‌ها انجام داد و متوجه شد که پس از ۳۲ روز محرومیت از خواب، همه موش‌ها مرده و مرگ را تجربه می کنند.

با این حال به نظر می رسد که مغز مکانیسم دفاعی در برابر بی خوابی طولانی مدت دارد. اگر به اندازه کافی بیدار بمانید مغز دوره های موقت و ناخواسته بیهوشی را تجربه می کند که ممکن است فقط کسری از ثانیه باشد.

علائم خودکشی را بدانید پیش از آنکه دیر شود…

کم خوابی باعث مرگ میشود؟ 

اگر انسان نخوابد چه میشود

از دست دادن فقط یک ساعت در شب در چند شب متوالی به تدریج بر خلق و خو، سلامت جسمانی و عملکرد شما تأثیر می گذارد. اثرات این خواب کوتاه‌مدت در هورمون‌ها، ضربان قلب، اشتها و هضم غذا آشکار می باشند.

در درازمدت، اثرات محرومیت از خواب شدیدتر می‌شود و از دست دادن خواب نقش واضحی در افزایش بیماری‌های جسمی و کاهش سلامت روان بازی می‌کند.

اخیراً تحقیقاتی شروع شده است تا نشان دهد که چگونه بهبودی عفونت یا التهاب تحت تأثیر کم‌خوابی مزمن قرار می‌گیرد.

در حالی که میزان خوابی که نیاز دارید کاملاً فردی است ( به سن، جنس، سلامت، سبک زندگی و غیره شما بستگی دارد ) اگر به اندازه کافی نخوابید متوجه این کمبود خواهید شد. اگر کمبود خواب طولانی مدت شما را آزار می دهد حتما به مشاور مراجعه کنید.

درمان قطعی بی خوابی تضمینی بدون عوارض در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه های نوین، جدید و تکنیک های روانشناسی. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

به هر حال، کمبود خواب ممکن است شما را نکشد، اما به محض اینکه کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داد باید به دنبال درمان باشید.