پشیمانی بعد از طلاق؛ چند دلیل برای بازگشت به گذشته

بسیاری از زوج هایی که از یکدیگر جدا می شوند بعد از طلاق، احساس پشیمانی کرده و تصور می کنند که اشتباه کرده اند. طلاق به معنی جدایی زوجین از یکدیگر به دلیل شکست در زندگی مشترک می باشد.

این افراد در ابتدا با عشق و علاقه دو طرفه تصمیم به ازدواج می گیرند اما گاهی این عشق دوامی ندارد و منجر به طلاق و جدایی می شود.

بعد از طلاق و جدایی احساس های متفاوتی را افراد تجربه می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به دلتنگی و پشیمانی اشاره نمود. و آن ها از این که زندگی شان دوام نداشته است و برای خوب شدن روابط شان تلاش نکرده اند دچار عذاب وجدان می شوند.

پشیمانی بعد از جدایی

در این مقاله قصد داریم که علل احساس پشیمانی بعد از طلاق را بررسی کنیم و در پایان نکاتی که باعث می شود این حس در افراد از بین برود را بیان نماییم.

در صورتی که تصمیم به طلاق گرفته اید باید قبل از آن از مشاوره طلاق کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

الف-نگاه منفی جامعه

در اکثر موارد، جامعه نسبت به افرادی که طلاق گرفته اند دید مثبتی ندارند. اگر در جامعه ای سنتی و پایبند به اصول کلاسیک خانواده زندگی می کنید، نگاه منفی آن ها بیشتر خواهد بود. این دید منفی منجر به تنش های فکری با اجتماع و فشار فکری بر روی فرد مطلقه می شود.

این امر در مورد خانم ها و زن های مطلقه بیش تر است و عذاب وجدان و پشیمانی را برای فرد به همراه خواهد داشت. در این شرایط فرد خودش را مقصر می داند و به خاطر این کار خود را ملامت و سرزنش می کند.

بعد از طلاق، در زندگی فرد مشکلات بسیاری به وجود می آید به طوری که این مشکلات فشار عصبی بسیاری بر روی فرد وارد می کند برخی از آن ها عبارت اند: مشکلات مالی، تنش های روانی، مورد قضاوت قرار گرفتن اطرافیان و حضانت فرزندان.

به خاطر این مشکلات فرد ممکن است تصمیم به بازگشت به عشق بگیرد و از طلاق منصرف شده و زندگی اش را ادامه دهد اما توجه داشته باشید در این خصوص نباید عجولانه تصمیم بگیرید. و با بررسی همه جوانب سعی کنید بهترین تصمیم را به کمک مشاور بگیرید.

مطالعه در ایران نشان داد که بسیاری از شرکت کنندگان پس از طلاق درگیر مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و حمایتی شده اند. اکثر شرکت کنندگان پس از طلاق نتوانستند خود را با زندگی وفق دهند و در نتیجه از تصمیم خود برای طلاق پشیمان شدند(منبع).

ب – پشیمانی تاثیر طلاق بر زندگی فرزندان

طلاق برای فرزندان بسیار دردناک است زیرا به عنوان فرزندان طلاق با چالش های بسیاری رو به رو می شوند. کودکان بسیار حساس هستند و در اکثر موارد با عواقب منفی طلاق رو به رو می شوند. یکی از این عواقب دوری از پدر و مادر و دلتنگی برای آن ها می باشد.

بعد از طلاق نیاز عاطفی کودک که یکی از مهم ترین نیازهای اولیه و اساسی او می باشد برطرف نخواهد شد زیرا فرد حضور پدر و مادر و احساس امنیت خاطر و آرامشی که لازم دارد را نمی تواند بعد از طلاق به طور کامل تجربه کند و این جدایی ضربه عاطفی مهمی به کودک وارد می کند

پدر و مادر به خاطر عشق و علاقه ای که به فرزندشان دارند ممکن است دچار پشیمانی شوند و از طلاق منصرف شوند.

ج تاثیر طلاق بر ازدواج بعدی شما

بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند بعد از طلاق تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در حالی که ممکن است آثار طلاق از بین نرفته باشد.

ازدواج مجدد به دلایل مختلفی به وجود می آید اما برخی از افراد بدون این که آثار ناشی از جدایی و طلاق را از بین ببرند تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند در این حالت در زندگی مشترک جدید با مشکلاتی رو به رو خواهند شد،

زیرا دلایل طلاق شان را به خوبی بررسی نکرده اند و با بی توجهی نسبت به آن تصمیم به ازدواج مجدد گرفته اند.

تصمیم عجولانه آن ها باعث شده تا رفتارهای خود را که بر روی طلاق اثر گذاشته است را نشناخته و همین عدم تغییر رفتار در زندگی جدید مشکل ساز شده و چالش هایی را به همراه خواهد داشت به طور که فرد بعد از طلاق دچار پشیمانی می شود.

د اهمیت وضعیت اقتصادی

طلاق هزینه های زیادی به همراه دارد. علاوه بر این هزینه های زندگی بعد از طلاق بیش تر از قبل از طلاق می باشد. و بعد از طلاق استرس مالی زنان بسیار بیشتر می شود و ترجیح می دهند برای این که با مشکل مالی رو به رو نشوند بیشتر کار کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند و بتوانند از پس مخارج زندگی شان برآیند.

در این شرایط فشار بسیاری به افراد وارد می شود و ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، وسواس و مشکلات دیگر شوند.

پشیمانی بعد از طلاق

ه دلتنگی بعد از طلاق

یکی از دلایلی که باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود احساس دلتنگی می باشد. بسیاری از زنان و مردان بعد از طلاق به خاطر علاقه به همسر سابق، مرور خاطرات گذشته دچار حس دلتنگی می شوند و حتی احساس می کنند که او را دوست دارند.

در صورتی که قادر به فراموشی همسرتان نبوده و این حس دلتنگی شما را ناراحت کرده است می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا مشکلات شما را در زندگی سابق ریشه یابی کرده و به کمک شما آن را به طور کامل درمان کند.

عشق تجدید شده از احساسات باقی مانده از رابطه سبب دلتنگی می شود(منبع).