مشاوره روانشناسی حضوری

مشاوره ی روانشناسی حضوری یکی از مهمترین و پرکاربردترین آیتم های خدمات روانشناختی است که می تواند در بسیاری از جنبه ها به افراد کمک کند.

گاهی ممکن است افراد این تصور را داشته باشند که مشکلات و مسائلی که پیش رو دارند را صرفا با دریافت یک راهنمایی ساده می توانند برطرف کنند، در حالی که در بسیاری از مواقع اگر دنبال یک نتیجه ی قابل قبول و پایدار هستیم نیاز است که با مراجعه حضوری به روانشناس، مشاور و روان درمانگر در جهت رفع مشکلمان اقدام کنیم.

بر این اساس ما لازم دانستیم تا در این مقاله شما را با کاربردها و مزیت های مشاوره روانشناسی حضوری آشنا کنیم تا بتوانید با پی بردن به اهمیت این مسئله بیش از پیش به سلامتی خود و اطرافیانتان اهمیت بدهید و نقش مشاوره روانشناسی حضوری را در زندگیتان جدی بگیرید.

شاید نیاز باشد در ابتدا به مفهوم تخصصی مشاوره و روان درمانی بپردازیم.

تندیس مشاوره روانشناسی حضوری

دریافت تندیس مشاوره روانشناسی حضوری در خدمات روانشناسی و خانواده درمانی

مشاوره به چه معناست؟

مشاوره به معنای مشورت کردن و دریافت کمک و کسب اطلاعات از یک فرد متخصص در زمینه ی مورد نظر است.

مشاوره در هر زمینه ای می تواند صورت بگیرد و اهداف مختلفی را شامل می شود ولی در عامه ی مردم بیشتر جنبه ی روانشناختی آن یعنی مشاوره روانشناسی معروف است که با هدف بهبود وضعیت روانی و افزایش کیفیت زندگی و بالا بردن سلامت روان افراد است.

مشاوره روانشناسی چیست؟

مشاور روانشناسی اقدامی حمایتی بر پایه ی علوم روانشناسی است که هدفش کمک به افراد آسیب دیده و بهبود وضعیت روانی آن ها و افزایش کیفیت زندگیشان است.

در واقع مشاوره روانشناسی در جهت افزایش سلامت روان افراد فعالیت می کند.

مشاوره در زمینه ی شغلی، تحصیلی، خانوادگی و توان بخشی از جمله مشاوره های روانشناسی هستند که مشاور در این زمینه ها از مهارت های روانشناختی کمک می گیرد.

درمان روانشناسی با هیپنوتراپی - دکتر سارا نامجو

مشاوره روانشناسی حضوری و کاربردهای آن چیست؟

همانطور که اشاره شد مشاوره روانشناسی حضوری یکی از پرکاربردترین آیتم خدمات روانشناختی است.

در مشاوره حضوری مشاور و مراجع در یک محیط تخصصی و درمانی مناسب رو به روی هم قرار می گیرند و به بررسی مشکل می پردازند.

تعداد جلسات مشاوره حضوری بسته به مشکل مراجع و نظر مشاور تعیین می شود که در هریک از این جلسات مشاور و مراجع به مدت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه با یکدیگر به گفت و گو می نشینند.

آشنایی با مراجع و دریافت اطلاعات اولیه، آگاهی از مشکل مراجع و دلیل مراجعه ی او به مشاور، بررسی دقیق مشکل، بررسی محیط و عوامل تاثیر گذار بیرونی و درونی در بوجود آمدن آن مشکل، هدف گذاری و طی کردن روند درمانی از فرایندهای مشاوره حضوری به حساب می آید.

درمان اختلالات روانشناختی، زوج درمانی، خانواده درمانی، مشاوره تحصیلی، بهبود روابط اجتماعی و … از جمله ی کاربردهای مشاوره روانشناسی حضوری است که درمانگر با استفاده از رویکردهای مختلف مثل روانکاوی، شناختی، رفتاری و یا رویکرد شناختی – رفتاری و … به افراد کمک می کند.

مشاوره روانشناسی حضوری می تواند به صورت فردی یا گروهی صورت بگیرد که فردی یا گروهی بودن جلسات مشاوره بستگی به مشکل مراجع و نظر متخصص دارد.

گاهی اوقات مشاور با توجه به مشکل مراجع جلسات مشاوره گروهی را بر مشاور فردی ترجیح می دهد یا اینکه ترجیح می دهد فرد بعد از طی کردن چند جلسه مشاوره فردی، مشاوره گروهی دریافت کند.

مشاوره خانواده حضوری

چه زمانی نیاز است به صورت حضوری به روانشناس مراجعه کنیم؟

شاید بسیاری از افراد اینگونه تصور کنند که فقط در مواقع حاد و در صورت وجود اختلالات روانشناختی شدید است که باید به روانشناس مراجعه کنند و در غیر اینصورت به مراجعه ی حضوری به روان درمانگر نیاز ندارند، در صورتی که این یک تصور اشتباه است.

البته برخی از مواقع فرد برای تصمیم گیری در مورد مسئله ای خاص نیاز به راهنمایی دارد که در اینصورت اگر شرایط دریافت مشاوره حضوری محیا نباشد فرد می تواند از طریق مشاوره غیر حضوری به صورت تلفنی، ویدئو کال و یا چت کردن با مشاور به نتیجه ی مطلوب برسد ولی در برخی از مواقع تنها مشاوره حضوری است که می تواند نتیجه بخش باشد.

در واقع هر زمان که مشکل یا مسئله ی فرد در حدی باشد که نیاز به بررسی های عمیق شخصیتی و محیطی فرد باشد و همینطور نیاز به طی کردن مسیر درمانی زیر نظر متخصص باشد دریافت مراجعه حضوری الزامی است.