روانشناسی دینی مذهبی

امروزه در مورد روانشناسی دینی و مذهبی چیزهای زیادی شنیده می شود، اما واقعا روانشناسی دینی چه می باشد؟ آیا این شاخه ای از روانشناسی بر اساس تحقیقات علمی می باشد و استفاده از این شاخه به اندازه سایر رویکردها و روش ها کاربرد دارد؟

اگر می خواهید آموزش های لازم را در این رشته ببینید و یا قصد دارید تا از روانشناس کمک بگیرید که رویکردهای دینی و مذهبی دارند می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری بیان شده است که مطالعه آن می تواند در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند پس تا انتها این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

روانشناسی دینی و مذهبی چیست؟

از آن جایی که در دستورات دینی در مورد بهترین روش های زندگی مطالبی بیان شده است و هم چنین نحوه برخورد و واکنش به دیگران به خوبی بیان شده است و مسائل با مفاهیم مطرح شده در علم روانشناسی همپوشانی دارد بسیاری از افراد سعی می کنند تا به رویکرد التقاطی برسند و با استفاده از هر دو آن ها روانشناسی مذهبی را ایجاد کنند و با مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات مشاوره از آن ها استفاده کنند.

امروزه روانشناسی مذهبی از جمله روانشناسی اسلامی به روشی علمی و مدون دست نیافته است و آن طور که باید نتوانسته به اهداف خود برسد و در نتیجه در تئوری و درمان با مشکلاتی همراه می باشد به همین دلیل دفتر مشاوره برخی از روحانیون مذهبی و مراکز مشابه برای کسانی که به دنبال مشاوره مذهبی می باشند خدمات مشاوره ای را ارائه می دهد.

به چه مرکزی مراجعه کنم؟

برای این که بهترین مرکز مشاوره را انتخاب کنید همه چیز به نیازها و توقعات خودتان از جلسه مشاوره بستگی دارد، اگر به دنبال مسائل مذهبی می باشید و می خواهید پاسخ سوالات تان را به دست آورید باید به دنبال افرادی که رویکرد دینی دارند بگردید و باید توجه داشته باشید برای مسائلی که نیازمند درمان حرفه ای می باشند مانند اختلالات روانی، رفتاری و مشکلات شخصیتی باید به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید که در زمینه روانشناس بالینی تخصص داشته باشد و به شما کمک کند.

روانشناس با بررسی دقیق و کامل مشکلات شما به ارزیابی روانی خواهد پرداخت و جلسات درمانی را آغاز خواهد کرد البته در این مسیر باید به بافت فرهنگی و مذهبی شما توجه شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاوره کمک بگیرید.

درمان روانشناسی با هیپنوتراپی - دکتر سارا نامجو

روانشناسی معنوی و تفاوت آن با روانشناسی دینی و مذهبی

از نظر علم روانشناسی توجه به بعد روحانی و معنوی اهمیت بسیاری دارد و باعث ارتقای سلامت روان می شود و به همین دلیل شاخه ای به عنوان روانشناسی معنوی شکل گرفته است که در جلسات درمان بیشتر به معنویات توجه می شود و از این طریق تلاش می کند تا به سلامت روان افراد کمک کند.

روانشناس معنوی چیزی بالاتر و فراتر از مشاوره دادن با رویکرد دینی خاص می باشد و شامل همه مذاهب می شود و همه افراد با مذاهب خاص می توانند بر اساس آموزه های خود از آن استفاده کنند و در حقیقت روانشناسی معنوی شاخه ای مدرن از روان شناسی می باشد که به عنوان روانشناسی فراشناختی شناخته می شود و در چار چوب علم ابعاد مختلف متعالی ومعنوی انسان را مورد بررسی قرار می دهد.

در زیر مواردی بیان شده است که در روان شناسی معنوی به آن ها پرداخته می شود:

  • بررسی میزان رشد معنویت در فرد
  • بررسی تجارب معنوی خاص ( احساس ارتباط گرفتن با خدا یا یک نیروی برتر در جهان)
  • بررسی تجارب عرفانی
  • پرداختن به بحران های روحانی و معنوی
  • و غیره.

روانشناسی دینی مذهبی

روانشناسی دینی ومذهبی، آیا علم روانشناسی مغایر با آموزه های اسلامی است؟

احتمال دارد شما فردی مذهبی باشید اما به روانشناس متخصص در حوزه مذهبی و دینی دسترسی نداشته باشید در نتیجه به روانشناسی بدون رویکرد مذهبی مراجعه می کنید در این شرایط ممکن است از خودتان بپرسید که آیا توصیه های این شخص بر اساس مذهب و اسلام می باشد یا خیر؟

در صورتی که شما توصیه های روانشناس را بر خلاف مذهب بدانید در این حالت نمی توانید روند درمان و مشاوره را پیگیری کنید، اما برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشید که در وهله اول همه روانشناسان وظیفه دارند که درمان خود را بر اساس بافت فرهنگی و مذهبی مراجعشان تنظیم نمایند و هم چنین باید این مسئله را در روند مشاوره در نظر بگیرند و به آن توجه کنند.

هم چنین روانشناسی به عنوان یک علم سعی دارد تا در مسائل مذهبی وارد نشود و در مورد آن ها اظهار نظر نکند و انتخاب های دینی را به خود فرد واگذار می کند و به همین دلیل اگر شما در زمینه مذهبی با مشکلاتی رو به رو هستید درمانگر مهارت هایی مانند تصمیم گیری درست، حل مسئله و مدیریت استرس را به شما می آموزد تا بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید و شرایط زندگی تان را به بهترین شیوه مدیریت نمایید.