ازدواج در سن بالا، مزایا و معایب ازدواج در سن بالا

ازدواج در سنین بالا حرف و حدیث بسیاری به دنبال دارد، بالا رفتن سن ازدواج یک پدیده اجتماعی – فرهنگی است که علل مختلفی برای آن وجود دارد. هم چنین ازدواج در سنین بالا مزایا و معایب خاص خودش را دارد و نمی توان لزوما به چشم یک پدیده آسیب زا به آن نگاه کرد.

اما توجه داشته باشید که ازدواج در سنین بالا با چالش ها و نگرانی های بسیاری همراه می باشد. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره و روانشناس می تواند برای شما مفید باشد و مهارت های لازم برای ازدواج موفق را به شما یاد دهد تا با خیالی آسوده زندگی مشترک خود را آغاز کنید.

ازدواج در سن بالا

ازدواج در سن بالا

امروزه با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی سن ازدواج بسیار بالاتر از دهه های گذشته شده است.

ازدواج در سنین بالا شکل های مختلفی دارد ممکن است یکی در سنین بالا تصمیم به ازدواج کرده باشد در حالی که شخص دیگری تجربه قبلی از ازدواج و زندگی مشترک داشته و به علت فوت یا طلاق همسرش تصمیم به ازدواج مجدد گرفته باشد.

علت بالا رفتن سن ازدواج

یکی از اصلی ترین دلایل برای بالا رفتن سن ازدواج، طولانی شدن تحصیلات و مهارت آموزی و دیر وارد شدن جوانان به بازار کار می باشد. در صورتی که جوانان دیرتر وارد بازار کار شوند و استقلال مالی کسب می کنند، دیرتر به فکر ازدواج و تشکیل خانواده خواهند افتاد.

از طرف دیگر عواملی مانند وضعیت اقتصادی نابسامان و بیکاری بر عدم توانایی افراد برای ازدواج تاثیر می گذارد. در این شرایط افراد برای به دست آوردن شرایط و موقعیت های ازدواج باید وقت بیشتری را صرف کنند تا بتوانند وارد بازار کار شده و به استقلال مالی برسند سپس برای ازدواج اقدام کنند.

علت بالا رفتن سن ازدواج

علاوه بر شرایط اقتصادی، برخی از جوانان خودشان تمایلی به ازدواج ندارند، یکی از عوامل تاثیرگذار در ازدواج در سن بالا، طولانی شدن دوستی های قبل از ازدواج می باشد در این شرایط افراد تا رسیدن به سنین میانسالی، نیاز و آمادگی لازم برای ازدواج را در خود احساس نمی کنند.

آن ها تمایل دارند تا سال های بیشتری برای خود وقت بگذارند و مسئولیت ازدواج را سنگین می دانند و از آن دوری می کنند. برخی از افراد نیازهای عاطفی و حتی میل جنسی شان را به شکل دیگری رفع می کنند و از تعهد و مسئولیت ازدواج می ترسند.

مزایای ازدواج در سن بالا

  • زمانی که سن شما بالاتر می رود در مورد اهداف و عقاید خود صریح تر می اندیشید و می توانید معیارهای روشن و واضح تری را برای ازدواج موفق تان در نظر بگیرید و از انگیزه ازدواج خود آگاه شوید.

مزایای ازدواج در سن بالا

  • افراد در سنین بالا در روابط عاطفی شان می توانند رفتار بهتری داشته باشند و به طور واقع بینانه به مسائل نگاه کنند و فرد مقابل خود را مورد سنجش قرار دهند. زیرا آن ها به بلوغ عاطفی و پختگی لازم رسیده اند و احتمال گرفتن تصمیم های هیجانی در این سن بسیار کاهش می یابد.
  • یکی دیگر از مزایای ازدواج در سنین بالاتر، کم بودن تنش های روانی و آرامش بیشتر در روابط می باشد.
  • هم چنین تامین مالی زندگی از جمله مزیت های این نوع ازدواج می باشد، به طوری که تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده در چنین ازدواج هایی کمتر دیده می شود.
اختلاف بر سر محل زندگی

معایب ازدواج در سن بالا

زمانی که سن بالا می رود فرد بر روی معیارهای خود دقیق تر و صریح تر می شود و به موازات آن انعطاف پذیری روانشناختی او کاهش می یابد.

در این سن ممکن است قرار گرفتن در یک رابطه با فرد دیگر برایتان سخت تر از سال های جوانی باشد. از طرف دیگر سختگیری های ازدواج بیشتر می شود و فرد همسر خود را به سختی انتخاب می کند.

معایب ازدواج در سن بالا

فشارهای فرهنگی در اثر ازدواج در سن بالا به خصوص در دختران باعث استرس و اضطراب می شود تا جایی که وسواس فکری به سراغ تان می آید که اگر ازدواج نکنیم چه می شود؟

همین فشار باعث می شود فردی که سال های زیادی ازدواج نکرده، به طور ناگهانی بدون تعقل و تعمق از تنهایی فرار کند و انتخاب عجولانه و اشتباهی داشته باشد، در این صورت درگیر مشکلات و چالش هایی خواهد شد.

یکی دیگر از عواقب ازدواج در سنین بالا برآورده نشدن نیازهای جنسی در چهارچوب مناسب می باشد، همین مسئله برای فرد مشکلاتی مانند اختلالات کژکاری جنسی، اختلالات اضطرابی و افسردگی را به همراه خواهد داشت.

ازدواج در سن بالا

یکی از نگرانی های ازدواج در سن بالا در مورد سن تولید مثل و فرزندآوری می باشد که دغدغه های بسیاری از زنان می باشد و برای آن ها مسئله ساز است.

البته امروزه علم پزشکی پیشرفت کرده است و در سنین بالاتر می توان انتظار باروری و تولد یک فرزند سالم را داشت و اختلاف سنی با فرزندان یکی از نگرانی های افراد برای ازدواج در سن بالا می باشد.

در صورتی که اختلاف سنی میان کودک و والدین زیاد باشد باعث اختلاف عقیده و تفاوت نسل ها می شود، البته توجه داشته باشید این مسئله یک احتمال است و صددرصد یک الزام نیست.

پیشنهاد مشاور: اشتباهات مهلک که به طلاق و جدایی ختم می شوند