نقش خانواده در ازدواج چه می باشد؟ خانواده اولین پایگاه اجتماعی می باشد که باعث رشد فرد شده و ارتباطات اجتماعی و قواعد زندگی در آن به فرد انتقال داده می شود. به طور کلی خانواده ها پروسه ازدواج فرزندانشان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهند.

دوستی های قبل از ازدواج اگر به صورت اصولی و درست انجام شود بر روی شناخت طرفین از یکدیگر تاثیر بسیار زیادی می گذارد و نقش خانواده در جلسات خواستگاری و دوران نامزدی بسیار پررنگ می باشد.

در این شرایط خانواده ها متحمل فشارهای روانی بسیار زیادی می شوند زیرا خواهان خوشبختی فرزندشان هستند و از طرفی از پیامدهای شکست در ازدواج فرزندشان و تعارضات آینده بیم دارند به همین دلیل سعی دارند تا بر روی فرایند ازدواج فرزندشان نظارت کاملی داشته باشند و دوست دارند فرزندشان ازدواج موفقی داشته باشد.

اهمیت خانواده در ازدواج

پیدایش ذهن ناخودآگاه در کودکی و نوجوانی به دلیل نقش خانواده در ازدواج

پس از این که فرزندان به دنیا می آیند، پدر و مادر به طور مستقیم بر روی تربیت کودک دست به کار می شوند، آن ها سعی می کنند از محیط هایی که مورد تاییدشان است مانند دوستان، خانواده، مدرسه و فعالیت فرهنگی و غیره استفاده کنند و کودکشان را به مدلی که دوست دارند و مورد تاییدشان است تربیت نمایند.

والدین در نهایت در نوجوانی با هدایت فرزندشان در زمینه شغلی و تحصیلات بر روی شیوه زندگی آینده آن ها تاثیر می گذارند.

علاوه بر مواردی که بیان شده است والدین به صورت غیر مستقیم بر روی ازدواج فرزندشان تاثیر می گذارند، آن ها نقش بسیار مهمی در پیدایش ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج دارند. نحوه تعاملات والدین با یکدیگر و روابطی که با شما دارند، بر روی آینده روابط عاشقانه شما و هم چنین انگیزه ازدواج تان اثر می گذارد.

به طوری که در آینده ممکن است به فردی علاقه مند شوید که موقعیتی مشابه با والدین تان داشته باشد و والدین شما را در ذهن تان تداعی کند.

9 تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی

نقش خانواده در ازدواج جوانان

زمانی که جوانی تصمیم به ازدواج می گیرد، خانواده او سعی می کنند تا معیارهای خود را برای فرزندشان در نظر بگیرند و به طریق مختلف معیارهایشان را وارد انتخاب  فرزندشان کنند. هم چنین والدین بر اساس سبک های فرزندپروری خودشان اقدام به هدایت می کنند. سبک های فرزند پروری عبارت اند از:

  1. سبک مقتدر

نقش خانواده در ازدواج

خانواده هایی که از سبک مقتدرانه برای تربیت فرزندشان استفاده می کنند می توانند موفق ترین فرزندان را پرورش دهند، زیرا به کودکشان انتخاب کردن، مسئولیت پذیری و مهارت انتخاب کردن و تصمیم گیری را می آموزند. این خانواده ها کودکشان را آماده زندگی و چالش های پیش رو می کنند.

هم چنین در روابط بعدی و ازدواج سازگارتر هستند و از مهارت های لازم برای ازدواج موفق در سطح بالاتری برخوردار هستند و در این شرایط والدین به طور غیر مستقیم فرزندشان را به سمت ازدواج هدایت می کنند اما تصمیم نهایی توسط خود فرد گرفته می شود.

  1. سبک مستبدانه

سبک مستبدانه روشی است که در آن پدر و مادر، فرزندشان را کنترل کرده و برای آن ها تصمیم گیری می کنند تا فرزندشان به شکلی که آن ها دوست دارند رفتار کنند، این کنترل کردن باعث اضطراب فرزندان می شود.

اگر چه فرزندان پیرو قوانین خانواده خود بار می آیند اما شخصیت وابسته ای خواهند داشت و در حل مشکلات خود ناتوان اند و برای حل مشکلاتشان نیاز به کمک دیگران دارند و به طور معمول در این خانواده ها، دخالت والدین در ازدواج در بیشترین سطح احساس می شود.

  1. نقش خانواده در ازدواج، سبک سهل گیرانه

والدینی که از سبک سهل گیرانه استفاده می کند به طور مکرر فرزندشان را تایید می کنند، آن ها این باور را در فرزندشان ایجاد می کنند که نیاز به تلاش نیست  و همواره از دیگران برتر هستند.

نقش خانواده در ازدواج

این فرزندان معمولا نازپرورده هستند و زمانی که با چالش ها و مشکلات رو به رو می شوند نمی توانند به خوبی آن را مدیریت کنند.

آن ها در صورتی که با شکست رو به رو شوند دیگران را مقصر می دانند.

در این خانواده، فرد هر تصمیمی که برای ازدواج بگیرد می تواند عملی کند بدون آن که به نظر و راهنمایی والدین توجه کند و یا نظرات والدین را بر روی تصمیم خود اعمال نماید. در صورتی فرد در ازدواج با مشکل رو به رو شد و شکست بخورد خانواده را مقصر می داند.

  1. سبک بی اعتنا

سیک بی اعتنا از نوع آسیب زننده ترین نوع والدگری می باشد، در این خانواده ها، والدین ارتباط سرد و کم رنگی با فرزندشان دارند و نسبت به فرزندشان بی اعتنا بوده و وقت کمی برای او می گذارند و در این حالت ممکن است فرزندشان دچار وابستگی به مواد اعتیادآور و دیگر مشکلات روانی شود.

در این سبک تربیتی والدین در امر ازدواج کمترین نظارت را دارد و به فرزندش توجهی آن چنانی نمی کند.

چه مشکلاتی به دلیل نقش خانواده در ازدواج ممکن است برای جوانان ایجاد شود؟

خانواده ها و اطرافیان ممکن است در زندگی زناشویی فرزندان دخالت کنند و این دخالت حتی سال های بعد از ازدواج ادامه داشته باشد، در این مقاله اشکالی که خانواده می تواند در مراحل مختلف بر روی زندگی زوجین اثر بگذارند را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. کنترل: کنترل در والدین به روش های مختلفی نشان داده می شود و به طور معمول در تعارضات بین افراد و تصمیم گیری ها خود را نشان می دهد، کنترل گری در ابتدا به صورت موثر نشان داده می شود و بعد از مدتی نتیجه عکس می دهد.
  2. ایجاد مشکلات مالی: بسیاری از افرادی که تصمیم به ازدواج می گیرند توان اقتصادی محدودی دارند، اما خانواده ها با به وجود آوردن سدهای مالی و تحت فشار قرار دادن افراد، شرایط سختی را برای آن ها به وجود می آورند.
  3. قطع حمایت: یکی از نقش های خانواده در ازدواج می توان به نقش حمایتی آن ها اشاره نمود، حمایت خانواده هایی که به صورت اقتصادی و عاطفی است، می تواند در زمان جدا شدن و انتخاب شریک زندگی متزلزل شود. در واقع والدین در این حالت اگر حمایت شان را قطع کنند شرایط را تا حدودی برای افراد سخت می کنند.