صمیمیت با فرزندان باید در چه حدی باشد؟

از جمله مسائلی که دیدگاه افراد در آن متفاوت است مسئله آزادی و صمیمیت با فرزندان است .

یکی از اصول اساسی یرزای رشد افراد مسئله آزادی و صمیمیت با فرزندان است اگر افراد نتوانند خواسته ها ،علائق و نظرات خود را بیان کنند نمی توانند استعداد های خود را شکوفا کنندو فردی مفید در جامعه باشند .

با آگاهی از حدو حدودآزادی در خانواده می توانید خانواده ای سالم داشته باشید.

آزادی و صمیمیت با فرزندان – آزادی فرزندان در خانواده

علاوه برآزادی های زن ومردبرای فرزندان هم حدو حدودی مشخص شده است که بتوانند فردی مفید در جامعه باشند.فرزدانی که در خاناده هایی بزرگ شده اند که سخت گیری و محدودیت در این خانواده ها زیاد بوده افرادی خشمگین ، سرخورده،بی هدف و وابسته می شوند و بر عکس خانواده هایی که آزادی بی حد و مرز به فرزندان خود داده اند دچار مشکلاتی مثل خود شیفتگی ،خود محوری و… می شوند.

 آزادی پسران در خانه

آزادی پسران اثرات خطر ناک تری را به همراه دارد زیرا عنصر اصلی خانواده در آینده خواهند بود و دارای مسئولیت هایی هستند که خودرا برای انجام آنها باید آماده کنند. آزادی بیش از اندازه پسران باعث می شود که آن ها دچار روابط فرا زناشویی و یا حتی اعتیاد بشوند.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم بیش از اندازه پسران را محدود کنیم اعتماد به نفس آن ها کمکمی شودو نمی توانند در مورد مسائل مهم زندگی تصمیم جدی بگیرند.

آزادی دختران در خانه

دختران به خاطر روحیه و ساسیتی که دارند نیاز به توجه بیشتری هستند اما باید از حقوقی برابر در خانه نسبت به پسران  برخوردار باشند.

محدودیت بیش از اندازه دختران باعث سرخوردگی و عقده آن ها می شود و زمانی که خود مادر شوند مادرانی ضعیف و بدون اعتماد به نفس خواهند بود . اما برخی از خانواده ها با آزادی بیش از اندازه ای که به فرزندان خود می دهند سلامت او را به خطر می اندزند

آزادی پسران در خانواده چقدر است؟

ازادی دختران نسبت به پسران بیشتر است. تفاوتی که بین آزادی دختران وپسران  است باعث بوجود آمدن نگرشی متفاوت شده است. در گذشته برای دختران سخت گیری های بسیار زیادی می شد وپسران آزادی بسیاری داشتند.

برخی از اشتباهات رایج خانواده ها از آزادی دادن به پسران:

  1. آزاد گذاشتن را با رها کردن اشتباه نگیرید

شما به عنوان والدین فرزندان وظیفه دارید که الگوهای مناسب رفتار را در اختیار فرزندان خود قرار دهید و بگذارید آنها را یاد بگیرد امتحان کند اشتباه کند تا از خطا های خوددرس بگیرد و تجربه کسب کند اگر فرزندان خود را آزاد بگذارید باعث تقویت اشتباه های او می شوید.

  1. به بهانه آزادی حریم شخصی را از او نگیرید.

واکنش نسبت به نوع پوشش فرزندان باید به گونه ایباشد که حریم شخصی آن ها حفظ شود مثلا در برخی از خانواده ها نسبت به پوشش دختران سخت گیری بیشتری صورت میگیرد.

  1. بخشش به بهانه جنسیت

اگر فرزندانتان کار اشتباهی را انجام دادند که میتوانآن هارا بخشیدبه مفهوم بخشش تاکید کنید و علت اینکه می گویید کار اشتباه است را برای انها توضیح دهیدو نگویید دخترها یا پسرها اینکار را نمیکنند.

تربیت و برخورد شما نسبت به فرزندان تاثیر زیادی در اینده فرزندان دارد اگر فرزندان شما در خانواده ای مرد سالار بزرگ شده باشند و هیچ سخت گیری به آن ها نشده باشد و آزادی بیش از اندازه ای داشته باشند در زندگی خود و روابط خود دچار مشکل می شوندو روابطی فرا زناشویی را حواهند داشت.

برای همین آزادی پسران باید کنترل شود اما شاید به خاطر باورهای غلطی که در جامعه در مورد آزادی پسران وجود دارد بین والدین و فرزندان پسر مشکل پیش آید پس لازم است که از کمک مشاور و متخصص برای این روابط و آزادی استفاده شود.

آزادی در خانواده

راه های افزایش آزادی و صمیمیت با فرزندان چیست؟

صمیمیت با فرزندان به معنای ایجاد رابطه ای عمیق و نزدیک است اما برخی از والدین فکر میکنند فرزندان باید بزرگ شوند که ایم حس صمیمیت ایجاد شود در صورتی که از همان کودکی باید اغاز شود و در صورتی که مشکلی برای هر یک از اعضای خانواده ایجاد شد به دنبال برطرف کردن مشکل باشند.

راه های افزایش صمیمیت با فرزندان

  • به فرزندان خود گوش دهید به آن ها احترام بگذارید زیرا باعث می شود آنها خود را موجودی ارزشمند بدانند.
  • به آن ها اعتماد و اطمینان و آرامش بدهید . وقتی در کارها از آن ها کمک بخواهید باعث می شود آن ها اعتماد به نفس پیدا کنند.
  • با آنها صحبت کنید و در مورد مشکلات آنها بپرسیدو به دنبال راه حل برای برطرف کردنمشکلات انها باشید.
  • به قول و قرار هایی که با آنها می بندید وفادار باشید و راز دار خوبی برای فرزندان خود باشید.
  • توقعات خود را از فرزندان به روشنی بیانکنید تا بتوانند شما رادرک کنند.
  • به فرزندانتن اجازه تصمیم گیری در مورد مسائل را بدهید و نظر خود را به آ نها تحمیل نکنید
  • فرزندانتان را همانگونه که هستند بخواهید و آن هارا با بچه هایدیگر مقایسه نکنید.

با فرزندان خودصمیمی باشید ولی رفیق نباشید معنای این دو کاملا متفاوت است در تربیت فرزندان باید با آنها قاطعانه رفتار کنید مرزهای خود را مشخص کنید تا رابطه مادر و پدر با فرزندان حفظ شود.فرزندان خود را به درستی تربیت کنید سعی کنید رفتاری متناسب با علایق و شخصیت آنها داشته باشید.

چرا باید با فرزندان خود مهربان باشیم؟

فرزندان نیاز دارند که در مورد زندگی و مسائل خود با کسی صحبت بکنند پس ما باید فضایی خوب را برای انها ایجاد کنیم.

چه کارهایی باعث عدم اعتماد فرزندان به والدین می شود:

  • سرزنش کردن فرزندان به خصوص زمانی که کار اشتباهی انجام می دهند.
  • مسخره و تحقیر کردن فرزندان که باعث می شوداعتماد به نفس آنها کم شود.
  • بی توجهی به نظرات آن ها و مخالف کردنمداوم با آن ها
  • از بحث و مشاجره با فرزندتان به شدت جلوگیری کنید و فضایی رافراهم کنید تا فرزندتان بتواند با شما صحبت کند.
  • در جمع از فرزندتان برگویی نکنید زیرا به غرور او لطمه خواهید زد.
  • شما الگوی رفتاری فرزندتان هستید و ممکن است اگر اشتباهی کرده است از خود شا یاد گرفته باشدپس خودتان را اصلاح کنید.

ارتباط صمیمی با فرزندان یک امر مهم است که روانشناسان و متخصصان به شما کمک می کنندکه فرزندان خود را بشناسید و درک متقاتبل از آنها داشته باشید.

صمیمیت با فرزندان

چرا باید به کودکانمان راستگویی را آموزش دهیم؟ راستگویی چه فایده ای دارد !

والدین اولین کسانی هستند که وظیفه ی آموزش  صداقت به کودکان را دارند که شخصیت آنها را شکل می‌دهد و در آن تأثیر می‌گذارد .

دروغگویی یکی از ویژگی‌هایی  است که از همان سنین کودکی بسیاری از کودکان انجام می‌دهند در ابتدا باید اول مفهوم صداقت را به  کودکان آموزش دهیم و خودمان هم صداقت داشته باشیم.

گاهی والدین خودشان ناخواسته  به فرزندانشان دروغگویی را آموزش می‌دهند.

 دروغ گفتن به کودکان

بسیاری از والدین از دروغ گفتن فرزندشان ناراحت می‌شوند و حتی ممکن است آنها را تنبیه کنند که تنبیه آنها می‌تواند به صورت بدنی و یا زبانی باشد.و باعث اضطراب می شود.

کودکان پدر و مادر خودشان را الگوی خود قرار می‌دهند و از آنها تقلیدمی کنند وقتی کودک از اطرافیانش دائما دروغ بشنود یاد می گیرد که با دروغ گفتن می تواند به دام نیفتد.

وقتی که صداقت در خانواده‌ها ارزشی نداشته باشد نمی توانیم از فرزندان توقع راست گفتن را داشته باشیم.

 تاثیر محیط و جامعه

در تلویزیون، مدرسه دائماً اززشتی  دروغ صحبت می‌شود اما کودک با تجربه‌ای که از اطراف خود به دست آورده متوجه شده است که اگر راست چیزی را  بگوید صفت بچه ننه خبرچین را می گیرد و اگر دروغ بگوید باهوش، حواس جمع به او میگویند .

چرا باید با بچه ها صادق بود ؟

تربیت فرزندان یکی از وظایف والدین است که والدین موظف هستند که فرزندی را تربیت کنند که هم به خانواده خود و هم به جامعه خدمت کنند و آنها هم نیز فرزندانی را تربیت کند که صالح و سالم باشد.

از این جهت آموزش صداقت و راستگویی از مهمترین وظایف والدین است.

 مزایای صداقت و معایب دروغ گفتن

  • تخریب شدن شخصیت.

کودک دروغگو اول تا آخر لو می رود و هر بار که این اتفاق بیفتد به شخصیت او آسیب وارد می شود عزت نفس او کاهش پیدا می‌کند و دچار انحرافات در دوران بزرگسالی می شود .

  • طرد شدن توسط دیگران .

وقتی فرزند شما دروغ بگوید به مرور زمان تنها می‌شود منظور ما از تنهایی این نیست که کسی کنار او نیست بلکه فرزند شما در طولانی مدت هیچ دوستی را کنار خود ندارد و دائماً دوستان خود را تغییر می دهد.

  • مشکلات روحی.

به مرور زمان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود از جمله کاهش اعتماد به نفس، استرس اضطراب و حتی باعث افسردگی می شود.

چگونه با کودک خود صادق باشیم؟

حقیقت گاهی سخت تر و تلخ تر از دروغ گفتن است اما اگر والدین با زبانی خوب کودکشان را با واقعیت ها و حقیقت آشنا کنند باعث سلامت روانی آنها می شود.

  • کودک را دست به سر نکنید .

متاسفانه برخی از خانواده‌ها جملاتی مثل« فرستادمش دنبال نخود سیاه» را استفاده می‌کنند وقتی که والدین قصد دارند کاری را انجام دهند یا صحبتی را بکنند که فرزندانشان متوجه آنها نباشد دروغ هایی را می گویند  ولی بهترین کار گفتن حقیقت به آنهاست مثلاً « ما صحبتی داریم که بهتراست تو اینجا نباشی»« اینجا جای مناسبی برای تو نیست» حتماً دلیل کارتان را برای او توضیح دهید.

  • او را با حقیقت خودش آشنا کنید.

وقتی کودکتان توانایی را دارد او را به اندازه توانایی خود تشویق کنید زیرا در غیر این صورت دچار مشکل می‌شود و اعتماد به نفس کاذب پیدا می‌کند.

  • تنبیه و تشویق های خود را عملی کنید.

متاسفانه برخی از خانواده ها وقتی که کودکشان کار اشتباهی می‌کند آنها را تهدید می‌کند که چنین کاری را با تو خواهم کرد که این یک دروغ گفتن است اگر در مورد تهدید کردن فرزندتان حرف می‌زدید پای حرفتان باشید اگر اهل تنبیه کردن نیستید پس حرف آن را هم نزنید تنبیه کردن اگرچه کار اشتباهی است ولی دروغ گفتن تهدید هم آسیب زیادی را می زند.