آزادی در خانواده

آزادی شما در خانواده تا چه حد است؟

از جمله مسائلی که دیدگاه افراد در آن متفاوت است مسئله آزادی است . یکی از اصول اساسی یرزای رشد افراد مسئله آزادی است اگر افراد نتوانند خواسته ها ،علائق و نظرات خود را بیان کنند نمی توانند استعداد های خود را شکوفا کنندو فردی مفید در جامعه باشند . با آگاهی از حدو حدودآزادی در خانواده می توانید خانواده ای سالم داشته باشید.

منظور از آزادی در خانواده چیست؟

آزادی در خانواده آزادی است که از طرف منبع قدرت در خانواده (پدر و مادر) حاکم می شود.

این آزادی ها شامل انتخاب نوع پوشش، ساعت رفت و آمد، تصمیم آخر،انتخاب مسیر سرنوشت،بیان عقیده می باشد که افراط در آن و یا به طور کای سلب کردنآن از فرزندان باعث به خطر افتادن آن ها می شود.

آزادی در خانواده – آزادی پدر

در گذشته پدر در هر خانواده منبع قدرت و اختیاردار زندگی بوده است ولی اگر پدر وظایف خود را به مادر واگذارمی کرد به عنوان فردی زن ذلیل شناخته می شده است اما با گذشت زمان دیدگاه افراد تغییر کرده است ولی همچنان قدرت در خانهدر دست پدر است.

آزادی مادر در خانواده

آزادی زن در خانه یکی از مسائلی است که از گذشته تابه امروز چالش های زیادی داشته استو زن از حقوق خود خبر نداشته و متحمل رنج و سختی های زیادی می شود هنوز هم زنان زیادی مورد ظلم و خشونت قرار می گیرند. در خانواده هایی که زناناجازه صحت و بیان نظر ندارند فرزندان به خوبی رشد نمی کنند.

آزادی فرزندان در خانواده

علاوه برآزادی های زن ومردبرای فرزندان هم حدو حدودی مشخص شده است که بتوانند فردی مفید در جامعه باشند.فرزدانی که در خاناده هایی بزرگ شده اند که سخت گیری و محدودیت در این خانواده ها زیاد بوده افرادی خشمگین ، سرخورده،بی هدف و وابسته می شوند و بر عکس خانواده هایی که آزادی بی حد و مرز به فرزندان خود داده اند دچار مشکلاتی مثل خود شیفتگی ،خود محوری و… می شوند.

 آزادی پسران در خانه

آزادی پسران اثرات خطر ناک تری را به همراه دارد زیرا عنصر اصلی خانواده در آینده خواهند بود و دارای مسئولیت هایی هستند که خودرا برای انجام آنها باید آماده کنند. آزادی بیش از اندازه پسران باعث می شود که آن ها دچار روابط فرا زناشویی و یا حتی اعتیاد بشوند.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم بیش از اندازه پسران را محدود کنیم اعتماد به نفس آن ها کمکمی شودو نمی توانند در مورد مسائل مهم زندگی تصمیم جدی بگیرند.

آزادی دختران در خانه

دختران به خاطر روحیه و ساسیتی که دارند نیاز به توجه بیشتری هستند اما باید از حقوقی برابر در خانه نسبت به پسران  برخوردار باشند.

محدودیت بیش از اندازه دختران باعث سرخوردگی و عقده آن ها می شود و زمانی که خود مادر شوند مادرانی ضعیف و بدون اعتماد به نفس خواهند بود . اما برخی از خانواده ها با آزادی بیش از اندازه ای که به فرزندان خود می دهند سلامت او را به خطر می اندزند.

ما نکته ای که در پایان باید بگویم این است که آزادی برای هریک از اعضای خانواده باید به اندازه کافی باشد نه در آن زیاده روی کرد و نه از آن گذشت زیرا هر کدام از آنها آسیبی به فرزندان ویا خانواده وارد می کند که گاهی غیر قابل جبران است . برای همین ما به زوجین پیشنهاد می کنیم که از همان اوایل ازدواج در مورد همه مسائل باهم صحبت کنند و اگر مشکلی و یا تنشیبود به مشاوره مراجعه کنند.

چه باورهای غلطی در موردآزادی مردان وجود دارد ؟چه کسی حقوق مردان را مشخص می کند؟

آزادی مردان نسبت به زنان بیشتر است. متاسفانه در برخی از خانواده ها زنان و مردان آگاهی درستی از وظایف و حقوق خود ندارند حتی زمانی که دچار مشکل می شوند و از آنجایی که نمی توانند سهم خود از اشتباهات و مشکلات را شناسایی کنند دچار مشکل خواهند شد پس اگر حدو حدود همه اعضای خانواده مشخص باشد در همان محدوده وظایف خودرا انجاممیدهند و یک رابطه و زندگی سالم را خواهند داشت.

رفتارهای غلط افراد به خاطر باورهای غلط افراد است و اگر تصوری درست از آزادی و حقوق نداشته باشند در انجام آنها زیاده روی می کنند و به مشکلات و تنش ها دامن می زند . بنابراین قدرت خانواده باید در دست کسی باشد که خودش حدو مرزها را بشناسد و زیاده روی نکد.

20 مشکل مرسوم خانواده های امروزی / چه باید کرد؟

اما برخی از باورهای غلط مردان

  • مردان می توانند خود به تنهایی تصمیم بگیرند.

خانواده ایی که تمام تصمیم گیری ا بر عهده مرد خانواده است به تدریج به یک نظام دیکتاتوری تبدیل می شود  و مردی که به نظر افراد خانواده توجهی نکند به تدریج با بی توجهی به عقاید و احساسات طرف مقابل فرصت ایجاد یک رابطه عاطفی سالم را از دست می دهد.

  • مردان در برخورد با جنس مخالف آزادی دارند.

از زنان انتظار بیشتری می رود که متعهدانه تر نسبت به همسرخودرفتار کند برای همین سخت گیری های بیشتری نسبت به او انجام می شود اما در مورد مردان فقط زمانی که دچار رفتارهای خیانت آمیز جنسی شود صدق می کند و مورد سرزنش قرار می گیرد که این مسئه به مرور زمان حس نابرابری را در زنان افزایش می دهدو بتعث خشم و اضطراب در آنها می شود.

  • پدران می توانند آینده فرزندانشان را خودشان تعیین کنند

یکی از مشکلاتی که اغلب فرزندان با پدران خوددارند این است که پدران می توانند در انتخاب های انها دخالت کنند مثل انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و حرفه و یا حتی مسیر زندگی آنها .گهی ممکن است انتخاب آنها باعث شود فرزندان به آن موفقیت نسبی برسند ولی احساس رضایتی فرزندان نخواهند داشت.

اما برای برطرف کردن این باورها چهکار میتوان کرد:

این باورهای غلط سالیان طولانی است که شکل گرفته است و اغلب با افزایش سن کمتر پیش می آید که تغییر کند اگر خانواده شما دارای تفکرات سالاری هستند می توانید از مشاوره ها استفاده کنید و به مرور زمان این تفکرات را تغییر دهید.

اختلافات بین زن و مرد

گاهی دعوای بین زن و مرد باعث بهتر شدن رابطه آنها می شود ولی گاهی باعث بدتر شدن رابطه آ نها

یکی از تاثیر گذارترین رابطه ها رابطه بین افراد با همسر خود است که این ارتباط رضایت انها از زندگی ، میران بهداشت و سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وقتی تعارضات و اختلاف نظرها بالا برود کشمکش ها و درگیری ها بین زوجین ایجاد می شود.

چه عواملی باعث اختلاف بین زن و مرد میشود؟

  • عدم درک متقابل از خلق و خوی یکدیگر

در امر زندگی باید به شناختی دقیق و عمیق از خلق و خو و ویژگی های شناختی همسرتان برسید اما چیزی که مهم تر است ایناست که بتوانید درک درستی از آن داشته باشیدو همسرتان را با هر ویژگی که هست بپذیرید و به دنبال تغییر دادن نباشید.

عدم درک متقابل در طول زمان  باعث بی توجهی همسرب ه خواسته و نیاز های شما می شود.

  • تفاوت های فرهنگی و خانوادگی

ازدواج فقط پیوند دو نفرذ نیست بلکه پیوند دو خانواده است و در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند بنابرین برای ازدواج باید به تفاوت های فرهنگی و خانوادگی هم توجه داشته باشید . اگر دو خانواده از دو فرهنگ و قشر متفاوت باشند در صورتی می توانند رابطه ای سالم داشته باشند که قدرت سازگاری و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند.

اگر طرفین روی سنت ها و آداب و رسوم خود تعب و غیرت زیادی داشته باشند دعوا و درگیری را در بین خانواده ها افزایش می دهد وحتی گاهی اوقات باعث طلاق می شود.

  • درگیر شدن با آسیب های اجتماعی

مشکلات اجتماعی مانند قمار بازی ،شرط بندی، اعتیادباعث از بین رفتن بنیان خانواده می شود که بسیاری از این آسیب هاا در اثر خلا های عاطفی ایجاد شده است و افراد برای فرار از این محیط ها به محیط های دیگر می روند و گرفتار مشکلات دیگر خواهند شد.

تاثیر این اختلافات بر بروز خیانت؟

اختلاف نظر در بین زوجین یک امرطبیعی است  اماچگونگی برخورد با این اختلافات مهم است اما اگر با همسر خود بحث و اختلاف نظر بسیار زیادی دارید و بخواهید ان را تحقیر کنید عزت نفس او کم می شود و به مرورزمان به سراغ رابطه هایی می رود که به او احترام می گذارند و عزت نفس اورا افزایش می دهند .

بهترین رفتار هنگام بروز اختلافات چیست؟

  • درگیر نکردن افراد دیگر

یکی از مسائلی که باعث تشدید اختلافات می شود دخالت دادن اطرافیان در مشکلات است حتی اگر نقش هدایت گر داشته باشد اما شما نباید سر هر مسئله دیگران را وارد مشکلات خود کنید تا جایی که امکان دارد باید مستقل و به عنوان دو فرد عاقل مشکلات را حل و فصل کرد .

  • استفاده از مهارت های ارتباطی

وقتی خشم و عصبانیت از خودتان نشان می دهید واکنش متقابل دریافت میکنید زیرا طرف متقابل هم می خواهد از خودش دفاع کند در مقابل شما. سعی کنید زانی که عصبانی هستید اصلا صحبت نکنید و صبر کنید که عصبانیت شما کم شود و بعد به دنبال برطرف کردن مشکلات باشید و از جملات درست و سنجیده استفاده کنید و طرف مقابل خود را آزرده خاطر نکنید و برای اینکه یکرابطه سالم داشته باشید سعی کنید صمیمانه سخنان طرف مقابل را گوش دهید دروغ گفتن به همسر باعث می شود مشکلات شما نه تنها حل نشود بلکه بیشتر هم شود.

تاثیر مشاوره های روانشناسی بر روابط

همان طور که گفته شد بین زن و مرد مشکلات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود اما امروزه باتوجه به پیچیدگی مسائل و مشکلات نیاز است که برای بر طرف کردن مشکلات از فردی کمک گرفت که بی طرف به مشکلات شما گوش کند و به دنبال راه حلی برای برطرف کرن آن باشد .

آزادی در خانواده

صمیمیت بین شما با خواهرو برادرتان چقدر است ؟ راه بهبود این روابط چیست؟

صمیمیت بین خواهران و برادران در خانواده امری است که توجه بسیار زیادی به ان می شود و برای ایجاد و بهتر شدن آن افراد خانواده تلاش می کنند.

اگر خواهر و برادر در خانواده باهم رابطه ای خوب داشته باشند به خانواده و اعضا احساس امنیتمی دهد.

کودکان در ارتباط با خواهران و برادران خود مهارت های زیادی از جمله مهارت های اجتماعی و شناختی کسب می کنند.

علت دعوای خواهران و برادران ؟

برخی از عوامل هستند کهرابطه ی بین خواهر و برادر را بهتر میکند مثلا اختلاف سن .

اگر اختلاف سن فرزندا بیشتر از۴ سال باشد رابطه ای صمیمانه تر خواهند داشت . همچنین رابطه بین دو جنس برابردو خواهر یا دوبرادربهتر است.

مهمترین عوامل در صمیمیت بین خواهر و برادر:

  • برخورد متفاوت والدین با هریک از فرزندان

پدر و مادر ها اغلب فکر میکنند که برخوردی یکسان با فرزندان خود دارند در صورتی که این چنین نیست تفاوت رفتار والدین باعث می شود که اختلاف یا صمیمیت در بین فرزندان دیده شود معمولا در خانواده هاییکه فرزندان همسن وجود دارد و والدین رفتار نسبتا یکسانی نسبت به بچه ها دارند صمیمیت دیده می شود ولی برعکس در خانواده هایی که برخورد والدیننسبتبه فرزندان متفاوت است مثلا میزان محبت و یا صمیمیت و یا توجه به یکی از فرزندان بیشتر است باعث اختلاف بین فرزندان میشود .

  • خلق و خوی بچه ها

هرکودک رفتاری منحصر به فرد دارد.کودکانی که رفتاری هیجانی دارند تحرک بالایی دارند و رابطه ای منفی با خواهر و برادران دیگر دارند.طبق تحقیقات رفتار و خلق وخوی فرزندان بزرگ تعیین کننده رفتار فرزندان کوچک تر است .

  • کیفیت رابطه زن و مرد

بین اختلاف زن و مرد وخواهر برادر ها رابطه وجود دارد .با تجه به مشاهداتی که انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که اختلاف بین زن و مرد باعث افزایش اضطراب فرزندان شده است و باعث اختلاف ببین فرزندان شده است.

  • وسایل و امکانات

استفاده از وسایل مشترک اختلاف بین فرزندان شده است در صورتی که فرزندان بخواهند همزمان از یک وسیله استفاده کنند بین ان ها درگیری پیش می اید . حالااگر وسیله خراب شود دعوای بزرگتری آغاز میشود. بچه ها نیاز دارند یک  حریم شخصی برای خود داشته باشند برای همین یک اتاق مشترک برای طولای مدت باعث درگیری و اختلاف آنها می شود.

  • تفاوت سنی

در صوری که فرزندان اختلاف سنی زیادی با هم داشته باشند آزادی و محدودیت ان ها متفاوت است و به خاطر این محدودیت دچار اختلاف با هم می شوند مثلا فرزندان بزرگتر آزادی بیشتری برای بیرون رفتن دارند در صورتی که کوچکترها درک نمی کنند این رفتار را و باعث اختلاف می شود.

  • رقابت طلبی

توجه و تحسین والدین برای فرزندان شیرین است اما گاهی اوقات این تحسین ها باعث درگیری فرزندان می شود. فرزندان برای اینکه نشان دهند از دیگری بهتر هستند و با ارزش تر به دعوا باهم می پردازند پس لازم است که والدین به یک اندازه با فرزندان برخورد داشته باشند.

اما نقش والدین در ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر چیست؟

  1. والدین باید به فرزندان خود احترام گذاشتن به خواهر و برادرها را آموزش دهند و در مقابل بی احترامی آنها نسبت به هم واکنش نشان دهند۰
  2. برای هرکدام از فرزندان زمانی را اختصاص بدهند و به کارهای مورد علاقه آن ها بپردازند تا تبعیض و رقابت را در بین آنها از بین ببرند.
  3. به کودکانتان فرصت ابرازنظر بدهید بگزارید افکار خود را بیان کند.
  4. به فرزندان یاد دهید که اختلاف نظر وجود دارد و درمواقع مشکلات نفس عمیق بکشند و صبر کنند تا عصبانیتشان کم شود و بعد به دنبال حل کردن آن باشند.