ترس از قضاوت دیگران |این راهکارهای مفید را امتحان کنید

همه ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و از نظرات دیگران درباره خود تاثیر می پذیریم به همین دلیل از قضاوت دیگران در مورد خود می ترسیم، اما گاهی اوقات ترس از قضاوت بسیار شدید می باشد به طوری که افراد نگران این هستند که دیگران در مورد آن ها چه فکری می کنند، این افکار می تواند آسیب زا باشد و جلوی پیشرفت و رشد فردی را بگیرد.

در صورتی که شما با این مشکلات رو به رو هستید و می خواهید بر ترس از قضاوت دیگران غلبه کنید باید این مقاله را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید تا با راهکارهای آن آشنا شوید، هم چنین برای این که به شناخت عمیق تری برسید بهتر است با تیپ های شخصیتی MBTl آشنا شوید هم چنین بهره بردن از مشاوره روانشناس می تواند به شما کمک کند تا ترس شما نسبت به قضاوت های دیگران کاهش یابد و هم چنین بر روی تغییر نگرش شما نسبت به مسائل مختلف اثرگذار خواهد بود.

ترس از قضاوت دیگران، راهکارهایی برای غلبه کردن

ممکن است ترس های زیادی در شما وجود داشته باشد که به ابعاد شخصیتی شما مربوط می شود، به عنوان مثال ترس از صحبت کردن در جمع. علم روانشناسی می تواند به تحلیل و رو به رو شدن با این ترس ها بپردازد و افکاری که شما در ذهن تان دارید کلید اصلی برای پیدایش انواع هیجانات و رفتارها می باشند.

تا زمانی که افکار نادرست و مخربی در ذهن شما وجود دارد نمی توانید توقع زندگی شاد و موثری داشته باشید و هم چنین در روابط اجتماعی تان با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. ترس از قضاوت شدن توسط دیگران به معنی داشتن افکار دائمی و تکرار شونده در مورد نحوه ارزیابی دیگران در مورد ما می باشد برای این که بتوانید از شر این افکار و احساسات ناخوشایند رها شوید و زندگی شادی داشته باشید باید به راهکارهای زیر توجه کنید.

  1. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

در صورتی که در مورد ضعف ها و توانمندی های خود آگاهی داشته باشید و شناخت درستی از خودتان داشته باشید دیگر نگران قضاوت کردن و بازخوردهای منفی دیگران نخواهید بود، هم چنین باید تلاش کنید تا به خودآگاهی بیشتری در مورد توانایی های خود برسید.

هم چنین در صورتی که در مورد مهارت ها، نقاط ضعف، آسیب پذیری ها و نقاط قوت خود آشنایی داشته باشید دیگر از قضاوت دیگران نخواهید ترسید و تحت تاثیر آن ها قرار نمی گیرید، و در صورتی که مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید به شما کمک می کند تا به شناخت بهتری نسبت به دیگران برسید و منظور و قصد افرادی که در مورد شما صحبت می کنند و یا حالت های چهره آن ها را در حالتی که شما را قضاوت می کنند را متوجه می شوید.

ذهن آگاهی

۲٫ ترس از قضاوت دیگران: برای خودتان اولویت قائل شوید

زمانی که به دیگران اجازه می دهید تا با قضاوت هایشان ادراک شما را تحت تاثیر قرار دهند یعنی شما دائما دیگران را در اولویت قرار می دهید  و به آن ها این قدرت را می دهید تا در زندگی شما تاثیر بگذارند، باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ کس به اندازه خودتان شما را نمی شناسد و کسی که از توانایی و مهارت های شما تصویر نهایی می تواند بسازد خودتان می باشید، دیگران تنها بخشی از این تصویر را تشکیل می دهند پس به آن ها اجازه ندهید تا نقش اصلی را بازی کنند.

۳٫ شما مسئول کنترل فکر دیگران نیستید

یکی از خطاهای فکری که باعث می شود افراد نگران قضاوت و نظر دیگران در مورد خودشان باشند این است که خودشان را مسئول افکار دیگران می دانند شما تنها در برابر رفتارهای خودتان مسئول هستید و تنها می توانید رفتارهای خودتان را کنترل کنید و در قبال افکار دیگران هیچ مسئولیتی ندارید، در این حالت بهتر خواهید توانست با دیگران ارتباط برقرار کنید و تاثیرات مثبتی بر روی زندگی شما خواهند گذاشت.

۴٫ ترس از قضاوت دیگران: در لحظه زندگی کنید

بسیاری از ما در مورد آن چه که در لحظه بر ما می گذرد آگاهی نداریم و به جای آن که محیط اطرافمان را تجربه کنیم در افکار خودمان غرق می شویم، زندگی دائمی در خانه ذهن باعث می شود تا درگیر افکار آسیب زا شویم اما باید در لحظه زندگی کنیم و از شر افکار منفی خلاص شویم برای انجام این کار باید تمام حواس پنجگانه خودمان را درگیر محیط پیرامونمان کنیم. در این زمینه تمرین های ذهن آگاهی کمک بسیاری به شما می کند و در این خصوص اثر بخش خواهد بود.

ترس از قضاوت دیگران

۵٫ اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

در تمام مراحل زندگی بر روی هدف خود تمرکز داشته باشید و برای مورد قضاوت قرار گرفتن و ترس از قضاوت دیگران هیچگاه هدف خودتان را تغییر ندهید و با اعتماد به نفس بالایی رو به جلو حرکت کنید، خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و با افزایش دادن مهارت ها و توانایی های خود به پیشرفت و بهداشت روحی و روانی و جسمی خودتان کمک کنید.

همیشه در همه حال سعی کنید مثبت نگر باشید و با دید مثبت به زندگی تان توجه کنید و این نکته را در نظر بگیرید که شما بهتر از هر کس دیگری می دانید که چه چیزی برای شما بهتر می باشد و در صورتی که در راه رسیدن به هدفتان شکست خوردید باید به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ پیروزی بدون شکست به دست نخواهد آمد.

۶٫ احتمال وجود برخی از اختلالات روان شناختی

در برخی از موارد ترس از قضاوت دیگران ممکن است به خاطر اختلالات روانشناختی مانند اختلال فوبیای اجتماعی باشد در این صورت فرد نمی تواند در حضور جمع عملکرد مناسبی داشته باشد زیرا دائما نگران است که توسط دیگران مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به راهکارهای بیان شده در صورتی که از قضاوت دیگران می ترسید و هم چنان این ترس به صورت پایدار در شما وجود دارد و هیجانات ناخوشایندی را در شما ایجاد می کند باید وضعیت روانی شما توسط روانشناس مورد بررسی و ارزیابی دقیقی قرار گیرد.

روش هایی که در درمان فوبیای اجتماعی  مانند درمان شناختی – رفتاری که توسط روانشناسان به کار گرفته می شوند برای درمان این بیماری موثر می باشند و نقش بسیاری در حل آن دارند.