مهارت تاب آوری، آیا درباره آن چیزی شنیده اید؟

شما هم معمولا افرادی بسیاری دیده اید که با وجود شرایط نامناسب اما به موفقیت های بسیاری رسیده اند و یا برعکس، افراد بسیاری بوده اند که شرایط ایده آلی داشته اند اما هیچ موفقیتی کسب نکرده اند.

تفاوت این دو دسته به خودشان مربوط می شود که بخواهند اتفاقات اطرافشان را چگونه رقم بزنند، این ویژگی از درون انسان سرچشمه می گیرد که به آن مهارت تاب آوری می گویند، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب آوری

معنی و مفهوم تاب آوری به معنی مقاومت کردن در برابر شرایط سخت و دشوار می باشد، مهارت تاب آوری باعث می شود تا فرد برای رسیدن به موفقیت و رشد از شرایط و موقعیت های سخت و خطرناک عبور کند و بتواند در برابر آن شرایط تحمل داشته باشد.

آیا مهارت تاب آوری ارثی است؟

مهارت تاب آوری را باید یاد گرفت و وراثت هیچ نقشی در آن ندارد، افرادی که به مهارت تاب آوری رسیده اند با تلاش و پشتکار به آن رسیده اند و برای رسیدن به آن آموزش های لازم را دریافت کرده اند.

استفاده از مهارت های دیگر نیاز به آموزش، تکرار و تلاش دارد، هم چنین میزان موفقیت و استفاده کردن از آن به اراده و مهارت فرد بستگی دارد و به همین دلیل هر کدام از افراد به نحوی از این مهارت استفاده می کنند.

برخی از مهارت بهترین استفاده را می کنند و در نتیجه به موفقیت می رسند و رشد می کنند و برخی دیگر بسیار ضعیف عمل کرده و بهره کافی از آن ها نمی برند.

افراد تاب آور چگونه هستند؟

افرادی که از مهارت تاب آوری برخوردار هستند بسیار منعطف هستند و زمانی که با سختی ها و مشکلات رو به رو می شوند خودشان را نمی بازند و برای پیدا کردن راه حل تلاش می کنند، در ادامه به برخی از ویژگی های افرادی که مهارت تاب آوری دارند اشاره می کنیم:

مهارت حل مسئله:

یکی از مهم ترین ویژگی های افراد تاب آور مهارت حل مسئله می باشد، آن ها در این خصوص مهارت بسیاری دارند تا بتوانند برای حل مشکلاتشان راه حلی پیدا کنند، هم چنین این افراد توانایی تجزیه و تحلیل مسائلی که به سادگی حل نمی شود را دارند و می توانند بهترین راه را پیدا کنند تا مشکلشان را حل نمایند.

منعطف بودن:

یکی از مهارت های افراد تاب آور متغیر بودن آن ها می باشد، آن ها می دانند که زندگی پر از چالش های بزرگ و کوچک می باشد و زمانی که با اتفاقی رو به رو می شوند به سرعت می توانند با آن شرایط خودشان را وقف دهند و به دنبال راه حلی برای حل آن چالش ها می گردند.

اما کسی که انعطاف پذیر نیست در برابر مشکلات به راحتی خودش را می بازد و نخواهد توانست در برابر مشکلات راه حلی برای خودش پیدا کند.

اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس این افراد بسیار بالا می باشد و به توانایی هایشان ایمان دارند.

فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد در برابر مشکلات دست و پای خودش را گم می کند و نمی تواند از پس مشکلات برآید، اما افراد با اعتماد ب نفس از مشکلات برای خودشان فرصت می سازنند و سعی می کنند از آن ها به نفع خودشان بهره ببرند و به نتیجه موفقیت آمیزی برسند.

درس گرفتن از شکست: 

افرادی که از مهارت تاب آوری برخوردار هستند سعی می کنند از شکست هایی که برای آن ها به وجود آمده است درس بگیرند تا به اطلاعاتشان اضافه شود و بتوانند با چالش ها مقابله کنند، در حقیقت آن ها شکست ها را پله ای برای رسیدن به موفقیت می دانند.

مهارت ارتباطی:

افراد تاب آور مهارت ارتباطی را به خوبی یاد گرفته اند و می توانند در شرایط سخت لبخند بزنند و نسبت به حل مشکلات امیدوار باشند تا شرایط و موقعیتشان بهتر شود.

افرادی که مهارت تاب آوری آن ها خوب است می توانند به راحتی با دیگران صمیمی شوند و در موقعیت های بحرانی  از کمک و حمایت های آن ها استفاده کنند، هم چنین هنگامی که دیگران با مشکلاتی رو به رو می شوند سنگ صبور آن ها هستند و به خوبی از آن ها حمایت می کنند و به مهارت هایی مانند فن بیان، خوب گوش دادن تسلط دارند.

مثبت اندیشی:

مهارت تاب آوری

افرادی که از مهارت تاب آوری برخوردار هستند در برابر مشکلات و چالش های زندگی نگاه مثبت و امیدوارانه ای دارند که همین مسئله باعث می شود سریع تر و راحت تر از پس مشکلاتش برآید و مشکلات را با دید مثبتی می بینند.

نگاه مسئولانه:

افرادی که ویژگی تاب آوری دارند مشکلاتی را به دست خودشان ایجاد کرده و به گردن دیگران، جامعه و غیره نمی اندازند بلکه شخصیت مسئولیت پذیری دارند و مسئولیت مشکلات را به خوبی قبول کرده و به دنبال راه حلی برای درست کردن شرایط موجود می گردند، البته توجه داشته باشید که رخ دادن برخی از اتفاقات از دست ما خارج می باشد و نمی توان آن ها را مدیریت کرد.

هشیاری نسبت به پیرامون:

یکی دیگر از ویژگی های افرادی که به مهارت تاب آوری تسلط دارند این است که با فکر قبلی و کاملا هوشیارانه عمل می کنند، این افراد نسبت به احساسات دیگران و خودشان آگاه هستند و این موضوع تاثیر مثبتی بر روی دیگران می گذارد.

مهارت ارتباطی

چگونه مهارت تاب آوری را در خود افزایش دهیم؟

معنا و هدف

در این مرحله لازم است که شما برای خودتان معنا و هدفی داشته باشید، به طور مثال، هدف شما از درس خواندن چه چیزی می باشد؟ چه معنایی برای شما دارد؟ در آینده چه می کنید؟

زمانی که این موضوعات را برای خود روشن می کنید، بدانید که به چه دلیل و برای چه موضوعی وقت می گذارید و تلاش می کنید.

در این صورت در برابر مشکلات به وجود آمده مقاومت کرده و ایستادگی می کنید در این شرایط خسته نمی شوید و اگر دچار ناامیدی شدید با فکر کردن به اهدافتان می توانید به طور سریع از ناامیدی خارج شوید و دوباره سعی و تلاش خود را افزایش دهید.

اعتماد بنفس

به توانایی ها و مهارت های خودتان ایمان داشته باشید این کار باعث می شود تا شخصیت انعطاف پذیری داشته باشید و هنگام رو به رو شدن با مشکلات منعطف باشید.

توجه داشته باشید که عزت نفس بسیار مهم است و نقش بسیار مهمی در مقابله با دشواری ها و رویدادهای ناگوار ایفا می کند، در این شرایط سعی کنید نقاط قوت خودتان را بشناسید و آن ها را یادداشت کنید سپس تا جایی که امکان دارد آن ها را تقویت نمایید.

تفسیر متفاوت

مهارت تاب آوری

یکی از روش هایی که باعث بالا رفتن مهارت تاب آوری می شود، این است که تفسیر خود را نسبت به مشکلات تغییر دهید.

شاید نتوانیم اصل و حقیقتی که باعث وجود مشکلات شده است را تغییر دهیم اما می توانیم بحران ها را نبینیم و به آن ها توجهی نکنیم و تا جایی که امکان دارد از شدت اهمیت آن در ذهن خود بکاهیم و تفسیر متفاوتی نسبت به آن موضوع داشته باشیم.

گام های قاطعانه

منتظر نباشید تا مشکلات خودش حل شود بلکه برای حل مشکلات باید قدم های قاطعانه ای بردارید و برای حل آن ها تلاش کنید، در صورتی که به طور جدی برای حل مشکلات خود تلاش کنید خواهید توانست به خوبی آن ها را حل کنید و بهترین اتفاقات برای شما رخ می دهد.

مهارت تاب آوری

نقاط قوت

به جای این که مثل همه افراد به دنبال از بین بردن نقاط ضعف خود باشید باید سعی کنید بر روی نقاط قوت تان تمرکز داشته باشید و بر روی آن ها تمرکز کنید، و بر روی آن مسلط شوید.

مثلا اگر اعتماد به نفس خوبی دارید باید سعی کنید آن را به بهترین حالت ممکن برسانید و اگر در فن بیان ضعیف هستید باید سعی کنید آن را تقویت کنید و آموزش های لازم را برای تقویت فن بیان ببینید. هم چنین توجه کردن به نقاط قوت اهمیت بسیاری دارد.

اقدام کنید

یکی از مهارت های تاب آوری که بسیار مفید می باشد این است که برای حل مشکل تان اقدام کنید. اگر هنوز راه حلی کارآمدی برای حل مشکتان پیدا نکرده اید باید یک قدم کوچک بردارید.

شاید آن قدم برای حل مشکلتان هیچ تاثیری نداشته باشد اما باعث می شود اعتماد به نفس شما افزایش یابد، در صورتی که برای حل مشکلتان قدم بردارید انگیزه بیشتری خواهید داشت تا برای حل مشکلتان تلاش کنید.