تاثیر مواد مخدر بر عملکرد جنسی و روابط زناشویی

درباره تاثیر مواد مخدر بر روی روابط جنسی چه می دانید؟ امروزه به علت عدم آموزش صحیح و دریافت مشاوره جنسی یک تفکر اشتباه در میان بسیاری از جوانان همه گیر شده است که استفاده از مواد مخدر برای بهبود رابطه جنسی مفید می باشد. برای مثال بسیاری از افراد برای درمان زود انزالی از مخدرهایی مانند تریاک و شیره استفاده می کنند در حالی که این مواد تاثیرات کوتاه مدتی بر روی عملکرد جنسی گذاشته است و در دراز مدت منجر به کژکاری های جنسی می شود.

برای آن که در مورد تاثیر مواد مخدر بر روی عملکرد جنسی اطلاعاتی بیشتر کسب کنید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

مواد مخدر چیست؟

بر اساس نظر متخصصان اعتیاد، مواد مخدر به دسته ای از مواد اعتیاد آور گفته می شود که خاصیت ضد درد دارند و به عنوان مسکن و آرامش بخش مورد استفاده قرار می گیرند از جمله این مواد می توان به تریاک، شیره، سوخته، مورفیت، هروئین و ترامادول اشاره کرد.

اما در باور عموم هر ماده ای که وابستگی ایجاد کند و منجر به اعتیاد شود به عنوان ماده مخدر شناخته می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد مواد توهم زا و مواد محرک را به عنوان مخدر می شناسند، در این مقاله باور عموم را در نظر گرفته و به انواع مواد اعتیاد آور اشاره کرده ایم.

تاثیرات مواد مخدر بر عملکرد جنسی

تاثیر مصرف مواد مخدر بر روی رابطه جنسی و زناشویی را می تواند از دو نظر تاثیر جسمی و روانی مورد بررسی قرار داد که به شرح زیر می باشند.

  1. تاثیر جسمی مواد مخدر بر عملکرد جنسی

برخی افراد بر این باور هستند که مصرف مواد مخدر باعث می شود تا درد های جسمی آن ها کاهش یابد و سبب بالا رفتم عملکرد آن ها در رابطه جنسی می شود این در حالی است که مصرف مواد مخدر به هر بهانه ای باشد بر روی مسائل جنسی تاثیر منفی می گذارد.

بعد از مصرف مواد مخدری که خاصیت آرام بخشی دارد، باعث می شود تا حساسیت بدن فرد بعد از مصرف کم تر شده و به همین صورت حساسیت در ناحیه تناسلی کم می شود و همین امر مشکل افرادی که دچار زود انزالی و یا انزال زودرس هستند را حل می کند.

در نگاه اول مشکل افراد با مصرف مواد مخدری مانند تریاک حل می شود و زمان رابطه جنسی افزایش می یابد ولی به مرور زمان بدن نسبت به این مقدار ماده مصرفی تحمل پیدا می کند و به این معنی که میزان مصرف تاثیر دلخواه را بر روی او نخواهد گذاشت و اگر فرد بخواهد به میزان قبل ماده مصرفی بر روی تاثیر بگذارد باید میزان بیشتری را مصرف کند و یا تعداد دفعات استفاده از مواد را افزایش دهد.

در این صورت به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر نه تنها گرفتار اعتیاد خواهد شد بلکه اثر سوء بر عملکرد جنسی فرد خواهد گذاشت و در این مرحله بسیاری از افراد دچار بی میلی جنسی می شوند و دیگر دوست ندارند رابطه جنسی برقرار کنند.

  1. تاثیر روانی مواد مخدر بر عملکرد جنسی

مواد مخدر از نظر روانی در خلق و خو و مسائل رفتاری و ارتباطی نشان داده می شود به طوری که در ابتدا مصرف ماده مخدر باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود و این تصور را در او به وجود می آورد که عملکرد فوق العاده ای در رابطه جنسی دارد اما در دراز مدت تاثیر سوء بر روی رابطه جنسی می گذارد و باعث بی میلی و انواع کژکاری های جنسی می شود.

برخی از مواد محرک باعث می شوند تا میل جنسی به میزان غیر معمولی افزایش یابد به طوری که فرد دچار بیش فعالی جنسی شود و زمانی که این مشکل به وجود آید منجر به رفتار های بسیار مخربی خواهد شد.

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟

انواع مواد مخدر و تاثیر آن ها بر عملکرد جنسی

برای این که بتوانیم تاثیر مصرف مواد مخدر را به طور دقیق تر بر روی عملکرد جنسی مورد بررسی قرار دهیم در ادامه این مقاله تاثیر پر مصرف ترین مواد مخدر بر کارکرد جنسی افراد را بیان می کنیم.

  1. ماری جوانا ( ماده مخدر گل)

تحقیقات و پژوهش های بسیاری در مورد تاثیر مصرف ماده مخدر گل بر روی کارکرد جنسی و برقراری رابطه افراد صورت گرفته است، درست است که ماری جوانا در کوتاه مدت میل جنسی افراد را افزایش می دهد اما بر اساس  تحقیقات انجام شده اگر در طولانی مدت استفاده شود باعث ناباروری در زنان و عقیم شدن مردان می شود.

ماده موثر در گل، کانابینویید نام دارد باعث کاهش هورمون های مردانه یا تستوسترون در مردان می شود که منجر به کاهش میل جنسی مردان می شود.

اگر ماده مخدر به صورت طولانی مدت مصرف شود مشکلاتی در نعوظ به وجود می آورد و در خانم ها باعث می شود تا سیکل قاعدگی و عادت ماهانه آن ها به هم بریزد، از سوی دیگر مصرف ماده مخدر گل باعث بی انگیزگی و بی ارادگی در تمام ابعاد زندگی می شود به طوری که انگار هیچ چیز برای فرد اهمیت ندارد و مهم نیست.

اگر فرد ماده مخدر گل را به طور دراز مدت استفاده کند دیگر از هیچ چیز لذت نمی برد، حتی رابطه جنسی برای او جذابیت نخواهد داشت و همین امر منجر به سرد مزاجی  و ایجاد اختلالات جنسی و مشکلات فراوانی در رابطه زناشویی می شود.

  1. حشیش

توجه داشته باشید که ماری جوانا و حشیش هر دو از یک گیاه به نام شاهدانه به وجود می آیند و به همین دلیل متخصصان آن دو را در یک طبقه تحت عنوان کانابیس ها مشخص کرده اند با این تفاوت که ماری جوانا از سرشاخه های شاهدانه و حشیش از صمغ آن گرفته می شود.

حشیش به دلیل این که از صمغ گرفته می شود ماده موثر بیشتری دارد و تاثیر آن شدیدتر و مخرب تر خواهد بود و عوارض آن در کوتاه مدت نشان داده می شود. همان عوارضی که گل بر روی عملکرد جنسی دارد در مورد حشیش هم صادق می باشد اما عوارض حشیش با شدت بیشتری بروز می یابد.

تاثیر مواد مخدر بر عملکرد جنسی

  1. خانواده تریاک

در بسیاری از اوقات افراد از تریاک و هم خانواده آن مانند شیره، شیره سوخته، کراک، ترامادول و غیره به منظور داشتن رابطه جنسی خود مورد مصرف قرار می دهند و آن ها در مورد مضرات آن آگاهی های لازم را ندارند و آن را مورد استفاده قرار می دهند.

درست است که این ماده مخدر در کوتاه مدت بر روی زمان برقرار رابطه جنسی و بر طرف شدن زود انزالی عملکرد بهتری دارد اما در دراز مدت مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کند به طوری که تاثیرات مثبت این ماده مخدر بسیار کوتاه است و آنچه برای فرد باقی می ماند وابستگی جسمانی شدید و دچار شدن به انواع مشکلات روحی و روانی می باشد.

  1. مواد محرک

محرک ها شامل آمفتامین ها، متامفتامین ها ( نظیر شیشه)، کوکائین و ریتالین می باشد اما ریتالین یک داروی روان پزشکی برای بیش فعالی است و اگر افراد سالم آن را مصرف کنند منجر به اعتیاد آن ها می شود، مصرف مواد مخدر در بسیاری از کشور ها به خصوص کشور ما در میان جوانان بسیار شایع می باشد.

زمانی که افراد ماده محرک استفاده می کنند باعث توهم آن ها شده و در نتیجه حس درک آن ها از واقعیت از بین می رود، محرک ها باعث می شود تا میل جنسی افراد تا حتی زیادی افزایش یابد اما اگر با از بین رفتن حس درک واقعیت آن ها همراه شود باعث می شود تا فرد به رفتار های جنسی پر خطری دست بزند و خود را در معرض انواع بیماری های آمیزشی قرار دهد.