غلبه بر اعتیاد به مواد مخدر

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر آماده هستید؟ این مقاله با ارائه راهنمایی گام به گام به شما در مقابله با هوس، عود و غلبه بر اختلال مصرف مواد کمک می کند.

اولین قدم برای ترک اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر نشان دهنده نقص شخصیتی یا نشانه ضعف نیست و برای غلبه بر این اعتیاد چیزی بیش از اراده لازم است. سوء استفاده از داروهای غیرقانونی باعث تغییراتی در مغز ایجاد می شود که هوشیاری فرد را از او می گیرد.

غلبه بر اعتیاد به مواد مخدر

اما بهبودی غیرممکن نیست، مهم نیست وضعیت شما چقدر ناامید کننده باشد یا چند بار قبلاً تلاش کرده و شکست خورده باشید. با درمان و حمایت مناسب، ترک مواد مخدر همیشه امکان پذیر است.

برای بسیاری از افرادی معتاد، سخت ترین و مهم ترین گام برای بهبودی اولین قدم می باشد:  تشخیص اینکه مشکلی دارید و تصمیم دارید تغییر کنید.

طبیعی است که در مورد آمادگی شروع بهبودی یا آنچه را که برای ترک لازم است نامطمئن باشید. اگر به یک داروی تجویزی معتاد هستید، ممکن است نگران این باشید که چه راه و دارویی را جایگزین درمان یک بیماری پزشکی کنید.در این مرحله باید صبر کنید، از جمله چیزهایی که باید در این مرحله تغییر دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش مقابله با استرس
  • افرادی که در مورد زندگی ات تصمیم می گیرند
  • کاری که در اوقات فراغت انجام می دهید
  • نحوه فکر کردن راجع به خودتان
  • داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید

همچنین طبیعی است که در مورد ترک داروی خود مخالفت کنید. بهبودی نیاز به زمان، انگیزه و حمایت دارد، اما با تعهد به ترک، می توانید بر اعتیاد خود غلبه کنید و کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید.

به تغییر فکر کنید

  • مصرف مواد مخدر خود از جمله زمان و میزان مصرف را یادداشت کنید،. این کار باعث می شود تا بهتر از نقش اعتیاد در زندگی تان باخبر باشید.
  • مزایا و معایب ترک، هزینه ها و مزایای ادامه مصرف مواد را فهرست کنید.
  • افراد و امور مهم زندگی تان ، مانند: همسر، فرزندان، حیوانات خانگی، شغل یا سلامتی خود را در نظر بگیرید. مصرف مواد مخدر چه تأثیری بر آن چیزها دارد؟
  • از فرد مورد اعتمادتان در مورد احساسش در مورد مصرف مواد مخدر بپرسید.
  • از خود بپرسید که آیا چیزی مانع ترک شما می شود یا خیر.
  • چه چیزی به شما در ایجاد تغییر کمک می کند؟

آماده شدن برای ترک: ۵ کلید برای بهبودی اعتیاد

  1. دلایلی که می خواهید تغییر کنید را یادآوری کنید.
  2. در صورت لزوم، به تلاش های گذشته خود برای بهبودی فکر کنید. چه کارهایی کردید؟ چرا موفق نشدید؟
  3. اهداف مشخص، مانند تاریخ شروع یا محدودیت های مصرف مواد مخدر را تعیین کنید.
  4. خاطرات اعتیاد خود را از خانه، محل کار و سایر مکان‌هایی که در آنجا مواد مصرف می کردید، فراموش کنید.
  5. به دوستان و خانواده بگویید که آماده ترک مواد مخدر هستید و از آن ها بخواهید که شما را حمایت کنند.

گزینه های درمان اعتیاد خود را بررسی کنید

هنگامی که تصمیم به ترک گرفتید، باید گزینه های درمانی را بررسی کنید درمان اعتیاد باتوجه به داروی خاص، ممکن است متفاوت باشد.

یک برنامه موفق اغلب شامل عناصر مختلفی مانند موارد زیر می باشد:

سم زدایی: اولین قدم پاکسازی بدنتان از مواد مخدر و مدیریت علائم ترک است.

مشاوره رفتاری: درمان فردی، گروهی یا خانوادگی به شما کمک می کند تا دلایل اصلی مصرف مواد مخدر خود را شناسایی و روابط خود را ترمیم کنید و راهکارهای مقابله سالم‌تری را بیاموزید.

دارو ممکن است برای مدیریت علائم ترک، جلوگیری از عود، یا درمان هر گونه بیماری روانی همزمان، مانند افسردگی یا اضطراب استفاده شود.

پیگیری طولانی مدت به جلوگیری از عود و حفظ هوشیاری کمک می کند. این پیگیری ممکن است شامل شرکت در گروه‌های پشتیبانی حضوری یا آنلاین منظم برای کمک به ترک اعتیاد شما باشد.

انواع برنامه های درمان مواد مخدر

درمان اقامتی: درمان اقامتی شامل ترک در یک مرکز و دور شدن از محل کار، مدرسه، خانواده، دوستان و تحت درمان شدید است. درمان خانگی می تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

بستری نسبی: بستری جزئی برای افرادی است که نیاز به نظارت پزشک دارند اما مایلند در خانه ترک کنند و زندگی پایداری داشته باشند. این برنامه های درمانی معمولاً به مدت ۷ تا ۸ ساعت بستری در یک مرکز درمانی بوده، سپس شب به خانه باز می گردند.

درمان سرپایی: برنامه درمانی فعال نیست، برنامه های سرپایی را می توان در محل کار یا مدرسه انجام داد. فرد در طول روز تحت درمان قرار می گیرد و تمرکز اصلی بر پیشگیری از عود است.

کمپ ترک اعتیاد: ترک در کمپ از برنامه های درمانی فشرده مانند درمان خانگی پیروی می کند. در این شرایط فرد با سایر معتادان در حال بهبودی در محیطی امن، حمایتی و عاری از مواد مخدر زندگی می کند. اگر جایی برای ترک ندارید یا نگران هستید که بازگشت زودهنگام به خانه منجر به عود بیماری شود، امکانات کمپ ترک اعتیاد مفید است.

اعتیاد به مواد افیونی

نکاتی برای یافتن بهترین درمان اعتیاد برای شما

به یاد داشته باشید که هر فردی درمان مخصوصی نیاز دارد. درمان باید با شرایط منحصر به فرد شما تنظیم شود. باید برنامه ای را پیدا کنید که با شرایط شما سازگار باشد و به شما حس خوبی بدهد.

درمان باید بیشتر از مصرف مواد مخدر مورد توجه شما قراربگیرد: اعتیاد بر کل زندگی شما، از جمله روابط، شغل و سلامت روانی شما تأثیر می گذارد. درمان موفق به ایجاد روش جدیدی از زندگی و رسیدگی به دلایل اعتیاد بستگی دارد. به عنوان مثال، اعتیاد شما به مواد مخدر ممکن است برای کاهش استرس ایجاد شده باشد، در این صورت باید راه سالم تری برای درمان استرس خود پیدا کنید.

اهمیت تعهد و پیگیری: درمان اعتیاد فرآیندی سریع و آسان نیست. به طور کلی، هر چه اعتیاد طولانی‌تر و شدیدتر باشد، به درمان طولانی‌تر و شدیدتری نیاز خواهد داشت. در همه موارد، مراقبت طولانی مدت برای بهبودی بسیار مهم است.

مکان های زیادی برای کمک وجود دارد: همه معتادان به سم زدایی تحت نظارت پزشکی یا دوره طولانی توانبخشی نیاز ندارند. مراقبتی که نیاز دارید به عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه مصرف مواد مخدر، شرایط پزشکی یا روانپزشکی بستگی دارد.

علاوه بر پزشکان و روانشناسان، بسیاری از روحانیون، مددکاران اجتماعی و مشاوران راه های درمان اعتیاد را ارائه می دهند.

اعتیاد به مواد مخدر

برای هر گونه مشکل سلامت روانی به دنبال درمان باشید: همانطور که برای اعتیاد به مواد مخدر به دنبال کمک هستید، دریافت درمان برای سایر مشکلات روانی نیز مهم است. بهترین شانس شما برای بهبودی، دریافت ترکیبی از درمان سلامت روان و اعتیاد از موسسه درمانی است.

برای بهبودی اعتیاد خود پشتیبان و حامی پیدا کنید

سعی نکنید ترک مواد را به تنهایی انجام دهید، به دنبال پشتیبان باشید. داشتن تأثیرات مثبت حمایتی ضروری است. اگر برای تشویق، راهنمایی به افراد بیشتری مراجعه کنید، شانس بهبودی شما بیشتر خواهد بود.

به دوستان نزدیک و خانواده تکیه کنید: حمایت دوستان و اعضای خانواده دارایی ارزشمندی در بهبود است. اگر تمایلی به حمایت عزیزان خود ندارید زیرا قبلا آن ها را ناامید کرده اید، از مشاوره درمانی کمک بگیرید.

یک شبکه اجتماعی فعال بسازید: اگر زندگی اجتماعی قبلی شما حول محور مواد مخدر می چرخید، لازم است چند ارتباط جدید ایجاد کنید. مهم است که دوستان فعال داشته باشید که از بهبودی شما حمایت کنند. سعی کنید در کلاس های مختلف شرکت کنید، به جلسات دینی بپیوندید، داوطلب شوید یا در رویدادهای جامعه شرکت کنید.

نقل مکان به کمپ ترک اعتیاد را در نظر بگیرید: این کمپ ها مکانی امن و حمایت‌کننده برای بهبودی از اعتیاد، فراهم می‌کنند. اگر خانه ای ثابت یا عاری از مواد مخدر ندارید، آن ها گزینه خوبی هستند.

جلسات را در اولویت قرار دهید: به یک گروه پشتیبانی بهبودی ۱۲ مرحله ای، مانند معتادان گمنام (NA)، بپیوندید و به طور منظم در جلسات شرکت کنید.

معاشرت با افرادی که دقیقاً درک می کنند که شما چه چیزی را تجربه می کنید بسیار کمک کننده می باشد. همچنین می توانید از تجربیات مشترک اعضای گروه بهره مند شوید و یاد بگیرید که دیگران برای بهبودی چه کرده اند.