اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی، علل، نشانه ها و نحوه درمان

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می توان پدیده ای رایج در زندگی های امروزی دانست شاید خودتان به این اعتیاد دچار شده باشید یا این اعتیاد را در یک یا چند نفر از اطرافیانتان دیده باشید، اگرچه اکثر افراد اعتیاد به اینترنت را جدی نمی گیرند اما اعتیاد به اینترنت از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زیرا توانایی فرد برای انجام کارهای روزانه کاهش می یابد و باعث می شود تا زمان زیادی از دست فرد برود و نتواند به کارهای روزمره خود برسد.

فردی که به اینترنت اعتیاد دارد باید در مورد نشانه های اعتیاد به اینترنت و پیامد های منفی آن بر روی زندگی اطلاعاتی کسب کند و بعد اقدامات لازم برای درمان و رهایی از اعتیاد اینترنت را انجام دهد.

استفاده از اینترنت آری یا خیر؟

در دسترس بودن اینترنت مزایای زیادی دارد و باعث تغییراتی در الگوی زندگی و پیشرفت بسیاری از خانواده های امروزی شده است و علی رغم تمام مزایایی که استفاده از اینترنت، فضای مجازی و تکنولوژی های جدید ارتباطی فراهم کرده است ، استفاده نادرست از اینترنت می تواند پیامد های منفی و تبعات سنگینی برای فرد به همراه داشته باشد، به همین دلیل باید قبل از استفاده از اینترنت و فضای مجازی ماهیت آن را به خوبی بشناسید و با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شوید در این صورت می توانید از اینترنت استفاده بهتر و مفید تری داشته باشید.

استفاده نامناسب از اینترنت می تواند تبعات و پیامد های بدی مانند مورد سرقت، تهدید و اخاذی قرار گرفتن، مواجه شدن با محتوای نامناسب ( پورنوگرافی، آسیب به خود، خشونت، تبعیض نژادی) و دچار شدن به علائم و نشانه های اعتیاد را در بر داشته باشد.

اعتیاد به اینترنت چیست؟

اعتیاد به اینترنت یک نوع اعتیاد رفتاری می باشد که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه های آنلاین پیدا می کند و برای مقابله با تنش ها و استرس های زندگی خود به اینترنت روی می آورد و با آن خودش را سرگرم می کند، فعالیت در اینترنت روزانه بین ۸ تا ۱۰ ساعت و یا بیشتر به خصوص زمانی که فرد برای انجام کار های غیر ضروری از آن استفاده می کند به عنوان اعتیاد به اینترنت شناخته می شود.

این اعتیاد تعداد زیادی از افراد را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است و شیوع این اعتیاد در کودکان و نوجوانان بیشتر می باشد در حالی که این مسئله در کشور های پیشرفته به یک نگرانی تبدیل شده است.

نکته ای که در این جا مهم می باشد این است که اعتیاد به اینترنت به ساعت هایی که فرد در اینترنت صرف می کند محدود نمی باشد و این مسئله به میزان زمانی بستگی دارد که فرد در اینترنت به فعالیت های غیر ضروری می پردازد و کنترلی بر آن فعالیت ها ندارد، استفاده از اینترنت برای انجام تکالیف درسی، وظایف شغلی، کسب وکار، تحقیق و غیره جزء اعتیاد به اینترنت به حساب نمی آید.

اعتیاد به بازی های ویدیویی

دلایل اعتیاد به اینترنت

هنوز برای این مشکل دلیل خاص و مشخصی تشخیص داده نشده است اما متخصصین معتقد هستند که این شکل از اعتیاد مانند سایر انواع اعتیاد می تواند به خاطر مشکلات درون روانی و ناتوان بودن در حل و فصل این مشکلات باشد، به عنوان مثال افراد به خاطر افسردگی و اضطراب و یا فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت روی می آورند و خود را با آن سرگرم می کنند و زمان زیادی را به استفاده از اینترنت می گذرانند.

انواع اعتیاد به اینترنت

وابستگی به اینترنت انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله ۴ مورد از شناخته شده ترین آن ها را بیان می کنیم.

  • اعتیاد به بازی های کامپیوتری
  • اعتیاد به دیدن وب سایت های غیر اخلاقی
  • اعتیاد به قمار های آنلاین
  • اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین

اعتیاد به اینترنت

علائم و نشانه ها

به طور کلی می تواند از علائم و نشانه هایی که باعث وابستگی به اینترنت می شود به مواردی که در زیر آمده است اشاره کرد.

  • گذراندن زمان بسیار زیاد و بیش از حد در اینترنت
  • مشغولیت ذهنی بیش از حد برای استفاده از اینترنت
  • ناتوان بودن در کنترل کردن میزان استفاده از اینترنت
  • بی قرار بودن در زمان عدم دسترسی به اینترنت

پیامد های اعتیاد اینترنتی

  • کسی که به اینترنت وابسته است و اعتیاد دارد از زندگی باز می ماند.
  • تمام وقت مفید خود را صرف بازی های اینترنتی و یا چرخیدن در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی و غیره می کند.
  • افرادی که خودشان را با اینترنت سرگرم می کنند معمولا تنها هستند و به علت استفاده بیش از اندازه از اینترنت تنهاتر نیز می شوند.
  • آن ها از افراد جامعه دور می شوند و روابط معنا دار آن ها با اطرافیان با مشکلاتی رو به رو می شود و ارتباطات خود را از دست می دهند.
  • این افراد به دلیل استفاده بیش از اندازه از اینترنت از نظر مالی با مشکلاتی رو به رو می شوند.
  • آن ها وقت زیادی را صرف اینترنت می کنند و بسیاری از فرصت ها و موقعیت های زندگی خود را به خاطر اعتیاد به اینترنت از دست می دهند.
  • همچنین به خاطر خرید هایی اینترنتی نا متعبر و قمار اینترنتی با ضرر های مالی بسیاری رو به رو می شوند.

اعتیاد به اینترنت در کودکان

اعتیاد به اینترنت برای کودکان و نوجوانان مسئله ای بسیار ناراحت کننده می باشد زیرا کودکان از دانش کافی برای مدیریت و استفاده درست از رایانه برخوردار نیستند و به همین دلیل با آسیب های زیادی ممکن است رو به رو شوند و نمی توانند آن آسیب ها را درک کنند، و امروزه بسیاری از کودکان به گوشی هوشمند دسترسی دارند و به راحتی به اینترنت متصل می شوند.

درست است که برقراری تماس دو طرفه بین والدین و کودک می تواند در مواقع ضروری برای والدین اطمینان بخش باشد، اما زمانی که کودک به طور مداوم به اینترنت متصل شود در معرض خطرات و آسیب های جدی مانند کاهش ارتباط با دنیای اطراف قرار می گیرد و هم چنین در خطر مزاحمت های سایبری و مواجهه با محتوای غیر اخلاقی قرار می گیرد.

برای این که با این مشکلات رو به رو نشوید باید پیشگیری های لازم را انجام دهید و قوانین روشنی برای استفاده از اینترنت وضع کنید و دسترسی و استفاده به اینترنت را به ساعت محدود و مشخصی قرار دهید تا فقط برای انجام فعالیت های  ضروری باشد.