کودک بهانه گیر، علل بهانه گیری بچه ها

در مقابل کودک بهانه گیر چه رفتاری باید از خود نشان دهیم؟ این سوالی است که بسیاری از والدین در جلسات مشاوره خانواده آن را می پرسند، آن ها می گویند کودک دلبند مان که ماه ها و شاید سال ها منتظر تولدش بوده ایم امروز این قدر بهانه گیر شده است که جان مان را به لب مان رسانده است. خنده از روی لب هایش محو شده است و به طور مداوم در حال جیغ زدن و گریه کردن می باشد و به طور متوالی قهر می کند و حرف نمی زند.

اما به راستی کودک به چه دلیل دچار چنین بهانه گیری می شود؟ مشاوره روانشناسی از ابعاد مختلفی به این سوالات پاسخ داده و جواب های متعددی برای آن ها به دست آورده است، در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تری در مورد کودک بهانه گیر از نظر مشاوران و روانشناسان پرداخته ایم.

درمان و علل بهانه گیری کودک

بهانه گیری اگر چه در میان بسیاری از کودکان امری شایع می باشد اما زمینه بروز و شدت آن معمولا با  تفاوت هایی همراه می باشد که علل مختلفی می تواند داشته باشد و در کل مجموعه ای از علل های فردی و تربیتی باعث بروز این رفتار ها در کودک می شود.

آنچه که مهم و قابل توجه است رفتار والدین با کودک بهانه گیر می باشد که می تواند زمینه ساز بهانه گیری های بعدی در کودک باشد، بهانه گیری در سنین مختلف علت های متفاوتی دارد که در ادامه این مقاله با برخی از آن دلایل آشنا می شویم، همچنین والدین با کمک مشاوره و بهره بردن از مشاوره تلفنی می توانند بهانه گیری های فرزندان خود را علت یابی کنند.

نمی تونم حرف بزنم!

اگر چه کودک در سنین پایین معنی لغات و کلمات را تا حدود زیادی درک می کند و متوجه می شود و معنی حرف ها و سوال هایی که از او می پرسیم را می فهمد اما نمی تواند برای پاسخ دادن به سوال ها و یا ابراز نظرتت شخصی خود از کلمات به درستی استفاده کند و همین مسئله باعث می شود زمانی که خواسته ای دارد او را کلافه کند و باعث بی قراری و بهانه گیری او شود و گریه کند یا جیغ بکشد.

در این هنگام باید صبور و با حوصله به نیاز های کودکتان رسیدگی کنید و آن ها را مورد بررسی قرار داده تا پاسخ درستی برای آن پیدا کنید.

کودک بهانه گیر، خسته شدم!

در بسیاری از اوقات کودک خسته می شود و خستگی برای او سرسام آور بوده و باعث می شود تا بهانه گیری کند، در واقع میزان فعالیت کودکان گاهی اوقات چندین برابر بزرگسالان می باشد، او از صبح که بیدار می شود شروع به بازی کردن و جست وخیز می کند و تا شب به فعالیت های خود ادامه می دهد و در این زمان بسیار خسته می شود اما نمی تواند احساس خستگی خود را برای دیگران توضیح دهد و در بسیاری از مواقع مشکل خود را به صورت بی قراری و بهانه گیری نشان می دهد.

خیلی گرسنه ام!

گرسنگی و تشنگی هر فردی را عصبی و پرخاشگر می کند و کودک هم از این مسئله مستثنا نمی باشد و زمانی که گرسنه شود عصبی شده و بدون این که مطلع باشد نسبت به موضوعات بی اهمیت بهانه گیری می کند.

قبل از آن که عوامل دیگر که باعث بهانه گیری کودک می شود را مورد بررسی قرار دهید ابتدا نیاز های ابتدایی مانند گرسنگی کودک را رفع کنید و در صورتی که در این موارد مشکلی نبود به دنبال عوامل دیگر باشید. تا علت بهانه گیری او را بیابید.

از دنده چپ بلند شدم!

یکی از نیاز های انسان خواب کافی می باشد و زمانی که فرد دچار کمبود خواب شود خلق و روحیه او به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. هر چه سن کمتر باشد نیاز به خواب بیشتر در او احساس می شود زیرا مغز برای تحلیل اتفاقات روزانه به خواب بیشتری نیاز دارد.

اگر خواب شب کامل نباشد باعث می شود تا فرد بد خلق، پرخاشگر شود و تعادل کافی نداشته باشد در کودکان هم به همین منوال می باشد با این تفاوت که کودکان چون کنترل کم تری بر روی رفتار خود دارند بی خوابی شبانه باعث می شود که آن ها در تمام طول روز بهانه گیر و پرخاشگر شوند.

کودک بهانه گیر، لطفا منو ببین!

یکی از علل بهانه گیری کودک می تواند درخواست توجه از اطرافیان و والدین باشد، احتمالا توجه کرده اید که زمانی که والدین در حال انجام کاری مانند مطالعه و یا تماشای سریال می باشند کودک شان اصرار دارد که آن ها نقاشی اش را ببینند و یا بهانه گیری می کند که می خواهد کارتون تماشا کند.

این بهانه گیری ها معمولا به دلیل آن است که کودک نیاز به توجه والدین دارد و می خواهد با این روش آن ها متوجه حضور خود سازد، در این شرایط هر چقدر که در طول روز توجه سالم و موثرتری به کودک داشته باشید بهانه گیری ها او برای نیاز به توجه کاهش خواهد یافت.

درمان بهانه گیری کودک

روش های درمان 

همان طور که بیان شده است برخی از بهانه گیری های کودک مربوط به رفتار والدین و اطرافیان او می باشد، والدین می توانند زمانی که کودک بهانه گیری می کنند عصبی شوند و برخوردی غیر منطقی و حتی پرخاشگرانه با کودک داشته باشند یا می توانند صبورانه و با حوصله با مشکل رو به رو شده و با استفاده از راهنمایی های افراد آگاه در صدد رفع آن مشکل بر آیند.

در ادامه این مقاله برخی از باید ها و نباید های رفتار با کودک بهانه گیر را بیان می کنیم، این اصول به شما می آموزد که چگونه با رفتار های خود بهانه گیری فرزندتان را تحت کنترل قرار داده و آن را کاهش دهید.

حفظ آرامش

اولین قدم برای کنترل بهانه گیری فرزند، حفظ آرامش والدین می باشد، زمانی که کودک بهانه گیری می کند مسلما والدین عصبانی می شوند اما والدین باید بدانند که اگر خشم خود را کنترل کنند و آرامش خود را حفظ کنند به طور غیر مستقیم به کودک نشان می دهند که برای صحبت کردن باید بهانه گیری و پرخاشگری را کنار بگذارد، زیرا فرزندتان از شما الگو برداری می کند و اگر شما در این هنگام عصبانی شوید و با عصبانیت به او پاسخ دهید رفتار او تشدید خواهد شد و پرخاشگر و بهانه گیر تر می شود.