مهارت های مذاکره چیست؟

مذاکره چیست؟

مهارت های مذاکره

مهارت های مذاکره نوعی گفتگو و بحث میان دو یا چند نفر می باشد که برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف و خواسته ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مذاکره طرفین با یکدیگر همکاری می کنند و سودها و امتیازاتی به صورت متقابل به آن ها تعلق می گیرد.

مذاکراتی که انجام می شود معمولا در محیط های کار صورت می گیرد و می تواند بین همکاران یا مدیر و کارمند باشد.

مهارت های مذاکره

  1. گزینه های جایگزین:

مذاکره کنندگانی که در این کار تجربه لازم را دارند قبل از این که بر سر میز مذاکره بنشینند سعی می کنند زمانی را صرف بررسی گزینه هایی برای جایگزین نمایند.

  1. با فرد مقابل ارتباط برقرار کنید:

در برخی مواقع ارتباط برقرار کردن با طرف مقابل و پیدا کردن نقطه اشتراک با او بسیار سخت می باشد، اگر در ابتدای مذاکره چند دقیقه ای را صرف آشنایی با طرف مقابل تان کنید امکان این که با او به توافق برسید بسیار زیاد است.

اگر مذاکره های شما به صورت حضوری صورت نمی گیرد و تلفنی است آشنایی را دست کم نگیرید و سعی کنید با فرد مقابل ارتباط برقرار کنید.

  1. فعالانه گوش کنید:

مهارت های مذاکره

یکی دیگر از مهارت هایی که باید در مذاکره به آن توجه کنید گوش دادن فعال می باشد، بسیاری از افراد در زمان مذاکره بدون توجه به حرف دیگران، حرف خودشان را می زنند و مدام با نظر دیگران مخالفت می کنند.

اما روشی که در این جا باید به آن توجه کرد این است که به طور دقیق به صحبت های طرف مقابل تان گوش دهید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری را کسب کرده، هم چنین زمانی که شما می خواهید صحبت کنید دیگران به حرف هایتان توجه کنند.

  1. سوالات مناسب بپرسید:

سوال پرسیدن در مذاکره باعث می شود تا به دستاوردهای بهتری برسید، در این حالت از پرسیدن سوال های جهت دار یا سوال هایی که با بله و خیر پاسخ داده می شود خودداری کنید. باید سعی کنید سوالاتی مانند: در سه ماه اخیر با چه چالش هایی رو به رو شدین؟ را بپرسید. تا سوالات شما در جهت مناسبی پرسیده شود.

  1. توافق مشروط را امتحان کنید:

برخی از توافقات با شکست هایی رو به رو می شوند زیرا شرایطی در قرارداد بیان شده است که با گذر زمان دچار تغییر می شود، در این شرایط سعی می کنند از توافق مشروط استفاده کنند.

به طور مثال مهندسی که قرار است ساختمان را بسازد وعده تحویل تا سه ماه آینده را داده است در این صورت شما می توانید در قرار داد بندهایی را ترتیب دهید که اگر دیرتر از زمان موعود خانه را تحویل شما بدهد جریمه می شود و در صورتی که زودتر از موعد تحویل داد به او پاداش بدهید.

  1. ظاهر آراسته داشته باشید:

از پوشیدن لباس های غیررسمی مثل تی شرت در مذاکرات خودداری کنید و لباس های تمیز و آراسته بپوشید و تصور کنید به مصاحبه شغلی می روید، پوشیدن لباس مناسب در جلسات مذاکره اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

مهارت های مذاکره

  1. دیدگاه مشترک را بیان کنید:

علت اصلی مذاکره حل کردن مشکلات و رسیدن به توافق میان دو طرف می باشد، در این شرایط به جای مخالفت کردن با طرف مقابل سعی کنید او را درک کنید تا مذاکره به نتیجه برسد و برای هر دو طرف سود داشته باشد، هم چنین مهارت گفتگو و مذاکره را یاد بگیرید و آن را دست کم نگیرید.

  1. سکوت کنید:

در مذاکره چه فردی با تجربه باشید چه فردی بدون تجربه، لحظاتی به سکوت می گذرد و نمی دانید که چه بگویید و این لحظات بهترین حالت برای تمرین سکوت کردن می باشد و می توانید در این شرایط به تفکر بپردازید و در مورد موضوع مذاکره تمرکز داشته باشید.

در مذاکره به جای این که حرف های بدون فکر بزنید سکوت کنید و سعی کنید حرف هایتان با فکر باشد و در زمان سکوت شما، طرف مقابل راه حلی برای مشکل پیدا کند.

  1. ذهنتان را باز نگه دارید:

مهارت های مذاکره

مذاکره روشی است که به هر دو طرف سود می رساند در این حالت شما باید منعطف باشید و در مورد طرف مقابل تان به ذهنیتی درستی برسید نه این که فقط به فکر سود و پیشرفت خودتان باشید. نسبت به موضوعاتی که باعث پیشرفت کسب و کارتان می شود توجه داشته باشید و نسبت به این موضوعات آگاهانه برخورد کنید.

  1. به زبان بدن توجه کنید:

یکی از بخش های مهم مذاکره زبان بدن می باشد به نحوه نشستن و ایستادن خود توجه داشته باشید. به طور مثال اگر با شانه های افتاده به جلسه مذاکره بروید از نظر دیگران فردی بی اراده به چشم می خورید یا ممکن است دیگران احساس کنند که به مذاکره توجهی ندارید و خسته هستید.

در این حالت صاف بنشینید و بدنتان را کمی به سمت مخاطب بکشید که احساس کند به حرف هایش گوش می دهید و برای آن ها ارزش قائل هستید. توجه داشته باشید که مهارت های مذاکره بسیار مهم می باشد و یادگیری این مهارت ها تاثیر بسیاری بر روی روند کاری تان خواهد داشت.

  1. نقاط ضعف خود را بشناسید:

قبل از شروع مذاکره نقاط ضعفتان را پیدا کنید و بر روی آن ها کار کنید و سعی کنید تا حد امکان به اصلاح آن ها بپردازید، اولین قدم برای غلبه برای ضعف های خودتان، شناخت و پرورش نقاط قوت تان می باشد.

  1. کوتاه آمدن را در نظر داشته باشید:

یکی از دشوارترین بخش های مذاکره این است که تشخیص دهید چه زمانی برای کوتاه آمدن مناسب است، زمانی که متوجه شدید که طرفین به هیچ عنوان شرایط شما را قبول نمی کنند باید کوتاه بیایید، اگر در برخی از مذاکرات به خواسته خودتان نرسید اشکالی ندارد.

  1. قاطع باشید:

در مذاکرات بر روی حرفتان بمانید و توجه داشته باشید که در مذاکرات قاطع بودن شما و ایستادن پای حرفتان تاثیر بسزایی در نتیجه مذاکره دارد.

  1. تبادلات زیرکانه:

یکی از مهارت های مذاکره تبادلات زیرکانه می باشد، این مهارت ها به گونه ای است که شما باید تلاش کنید مواردی که برای طرف مقابل تان اهمیت دارد و برای شما بی اهمیت است را بشناسید و بعد به او پیشنهاد دهید در قبال گرفتن امتیاز مورد نظرتان امتیازی که برای او باارزش است را واگذار می کنید.

  1. پیشنهادات معادل را هم زمان ارائه دهید:

به جای این که تک تک پیشنهادات خود را ارائه دهید چند تا پیشنهاد را به طور همزمان ارائه دهید، در صورتی که طرف مقابل تان همه پیشنهادات شما را رد کرد از او بپرسید که کدام یک را بر دیگری ترجیح می دهد و دلیلش چه چیزی می تواند باشد؟

سپس سعی کنید آن پیشنهاد را به طور وسوسه انگیزتر بیان کنید زیرا با این کار احتمال رسیده به بن بست بسیار کاهش می یابد.

  1. درباره مذاکره مذاکره کنید:

توجه داشته باشید که مسائلی مانند زمان و مکان ملاقات، افراد حاضر در جلسه، دستور کار و نحوه مذاکره  احتیاج به مذاکره دارد زیرا در صورتی که این موضوعات مشخص شود مسیر را برای شما هموارتر و ساده تر خواهد کرد و مذاکره موفق تری خواهید داشت.

  1. تحقیقات کامل کنید:

قبل از این که وارد مذاکره شوید در مورد موضوع مورد نظر تحقیق کنید و در صورتی که تحقیقات گسترده ای در ای زمینه انجام نداده اید و یا به ندرت تحقیق می کنید ممکن است در این کار موفق نشوید و نتوانید تحقیقات را به درستی انجام دهید.

به همین دلیل سعی کنید این ویژگی را در خودتان افزایش دهید، تا در زمان مذاکره ارتباطات و عملکرد بهتری داشته باشید و نتیجه مذاکره برای شما موفقیت آمیز شود.

مهارت ارتباطی

شروع کننده مذاکره کیست؟

 همه مذاکرات در شروع مذاکره دارای بخش های اولیه هستند که به احوالپرسی و اظهارنظرهای عمومی می گذرد و بعد از آن وارد بخش های اصلی مذاکره می شویم.

توصیه می شود که شروع کننده مذاکره نباشید و به طرف مقابل تان اجازه دهید تا صحبت هایش را کند و شما به عنوان نفر دوم با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده اید شروع به صحبت کنید.

هدیه یا رشوه؟

با دادن هدیه های باارزش و تجاری می توانید بر روی تصمیم طرف مقابل تان اثر بگذارید، البته این موضوع در کتاب های مربوطه به عنوان هدیه های کوچک بیان شده است که نقش رشوه نداشته باشد و به عنوان هدیه و یادگاری به طرف مقابل داده شود.