مهارت های زندگی مشترک

۱۰ مورد از مهارت هایی که هر زن و شوهری لازم است بدانند.

همه ی زوج هایی که زندگی مشترک خود را شروع می کنند قصد دارند تا ابد با همسر خود زندگی کنند و حتی فکر طلاق هم به ذهنشان خطور نمی کند. در صورتی که همیشه امور بر اساس برنامه پیش نمی رود و ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بین شما رخ بدهد و به طلاق بیانجامد.

زوجینی که تصمیم به طلاق می گیرند در واقع نمی توانند ارتباط درستی با یکدیگر برقرار کنند پس بنابراین به زندگی مشترک خود خاتمه می دهند.

زندگی مشترک اصلا قابل پیش بینی نیست. در دوران نامزدی شما فرصت پیدا می کنید تا با همسر خود رفت و آمد کنید و نسبت به شخصیت او شناخت پیدا کنید اما تا زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز نکنید او را کاملا نخواهید شناخت.

انواع مهارت های زندگی مشترک

در ادامه مهارت هایی را به شما معرفی خواهیم کرد تا در زندگی مشترک خود به گار گیرید و به شادکامی برسید.

اولین مهارت : حل کردن مشکلات

این مهارت که اولین مهارت نیز عنوان شده است از مهم ترین مواردی است به آن خواهیم پرداخت. اگر شما نتوانید مشکلات را به راحتی حل کنید، مهارت های دیگر نیز اهمیت خود را از دست می دهند. اما مهارت حل مشکلات به چه معناست؟

مهارت حل کردن مشکلات به این معنی است که اگر با همسرتان در موردی به اختلاف نظر رسیدید بتوانید با صحبت کردن و مذاکره آن را حل و فصل کنید و به خواسته ها و نظرات دیگری احترام بگذارید.

به عبارت دیگر باید بدانید چه چیزی ارزش پافشاری کردن را دارد و در چه مواقعی لازم است تا کوتاه بیایید.

به طور معمول زوجین در دو سال اول زندگی مشترک خود این مهارت را ندارند و نسبت به آن تسلط کافی ندارند زیرا هر دو طرف سعی دارند تا حرف خودشان را به کرسی بنشانند، در صورتی که بعدها متوجه خواهید شد همیشه حرف حرف خودتان نیست.

دومین مهارت : مقدم داشتن همسر در هر موردی

دیکسون اعتقاد داشت اول خداوند سپس همسر. او همسر را حتی بر فرزند نیز مقدم می دانست. دیکسون در رابطه با زندگی خود نیز معتقد بود که همسرش همه کس اوست و تحت هیچ شرایطی جایگاه او را تنزل نمی دهد.

سومین مهارت : توسعه و رشد فردی

همواره باید به این فکر کنید که رابطه خود را دوام ببخشید. مثلا می توانید در این باره از خودتان بپرسید :

 ۱ ) چه کاری از دستم بر می آید که همسر ایده آلی باشم؟

۲ ) چه کاری باید بکنم که چندین سال دیگر هم در چشم همسرم جذاب باشم؟

۳ ) آیا بهتر نیست که تحصیلات خود را ادامه بدهم؟

۴ ) آیا بهتر نیست که کسب و کار خود را راه اندازی کنم؟

۵ ) چطور می توانم به همسر خود نشان دهم که او را از هر نظر پشتیبانی می کنم؟

دیکسون همچنین پیشنهاد می کند در زندگی خود تغذیه سالمی داشته باشید، پس انداز کنید و آینده نگری اقتصادی داشته باشید تا آینده ی خوب خود و همسرتان را تضمین کنید. خلاصه این مورد این است که بکوشید تا بهترین زندگی را برای خود و همسرتان رقم بزنید.

چهارمین مهارت : بخشش

وقتی رابطه تان را هنوز رسمی نکرده اید و نامزد هستید ممکن است نسبت به کوچک ترین خطای همسر خود بخشش نداشته باشید و تصمیم بگیرید رابطه عاطفی تان را با نامزدتان قطع کنید. هنگامی که ازدواج می کنید و با همسر خود پیمان می بندید باید بخشش خود را ارتقا دهید و تقویت کنید.

اگر خطایی از همسر خود دیدید به خود نهیب بزنید که هیچ کسی از هر نظر کامل نیست و خودتان هم نقص هایی در وجود خود دارید که نمی توانید آن ها را ببینید.

اگر در این مهارت ضعیف هستید لازم است تا از یک فرد متخصص مشورت بگیرید.

وقتی بخشش در زندگی شما جایی ندارد باید این را بپذیرید که رابطه ی شما به بن بست می رسد. به یاد داشته باشید که هیچ رابطه ای بدون بخشش دوام نخواهد داشت و هر چقدر که عشق بین شما حکم فرما باشد اما تا بخششی در کار نباشد هیچ اتفاق مثبتی در زندگی شما نخواهد افتاد.

دیکسون از هر نظر تاکید می کند که اگر در هیچ موردی بخشش ندارید بهتر است مجرد باشید و زندگی متاهلی را آغاز نکنید.

پنجمین مهارت : خلاقیت

شاید مدتی پس از ازدواج احساس کنید که زندگی تان کاملا یکنواخت شده و لازم است تفریحی برای زندگی خود در نظر بگیرید.

این تفریح می تواند از یک پیاده روی ساده گرفته تا یک پیک نیک و یا حتی بازی منچ باشد. باید از هر موقعیتی استفاده کنید تا برای خود و همسرتان تفریح ایجاد کنید.

ششمین مهارت : تمرکز کردن بر روی ویژگی های مثبت

گاهی اوقات لازم است تا خصوصیات اذیت کننده همسرتان را نادیده بگیرید و تمرکزتان را روی ویژگی های خوشایند همسرتان بگذارید.

دیکسون در این باره نیز اعتقاد دارد قطعا کفه ترازوی ویژگی های خوب شخصیت همسر شما نسبت به کفی منفی سنگین تر بوده است که شما عاشق او شدید و با او ازدواج کرده اید. پس از این به بعد نیز سعی کنید توجه خود را به روی خصوصیات مثبت او بگذارید.

مهارت های لازم برای ازدواج

هفتمین مهارت : ایمان قلبی نسبت به خوشبختی

باید از اعماق قلب خود ایمان داشته باشید که همسرتان عاشق شماست. دیکسون به این موضوع اشاره می کند که شاید همسر شما هر روز با زبان به شما یادآوری نکند که عاشق شماست و چه اندازه برایش مهم هستید اما باید از رفتارهای او متوجه شوید چقدر برایش با ارزش هستید.

وقتی شما این طرز فکر را نسبت به همسرتان داشته باشید، او نیز همین رویه را در پیش می گیرد و متوجه می شود شما تا چه اندازه به او اهمیت می دهید.

هشتمین مهارت : پذیرش شناخت مجدد

ممکن است پس از مدت کوتاهی زندگی مشترک تصور کنید که همسر خود را خیلی خوب و بهتر از هر کسی می شناسید اما خبر بد این است که انسان ها در طول زندگی خود بارها عقاید و رفتار خود را تغییر می دهند تا به کمال برسند.

مثلا ممکن است در یک لحظه به خودتان بیایید و متوجه شوید که همسر ۴۰ ساله شما با ۳۰ سالگی اش زمین تا آسمان تفاوت دارد.

نباید اشتباه کنید! این تفاوت ها دلیل مناسبی دال بر طلاق نیست. باید در هر نقطه از زندگی مشترک پذیرش این را داشته باشید که تفاوت های شناختی خود را بپذیرید و خود را با اخلاق فعلی همسرتان وفق بدهید.

نهمین مهارت : رفتارهای متاهلی

دیکسون به این نکته اشاره می کند که وقتی یک نفر متاهل می شود، نباید به گونه رفتار کند که مجرد به نظر می رسد. رفتار و کردار یک فرد متاهل و یک فرد مجرد زمین تا آسمان متفاوت است. اگر همسر شما تعهد شما را در رفتار و نه در کلامتان ببیند بیش از پیش عاشق شما خواهد شد.

مهارت های زندگی مشترک

دهمین مهارت : دعوای منصفانه

ممکن است بعضی از روزها آن قدر از لحاظ روحی به هم ریخته باشید که منتظر یک جرقه برای دعوا و مشاجره باشید. باید توجه کنید لازم است برای هر بحث و مشاجره ای دلیل محکمه پسندی داشته باشید!

پیش از شروع دعوا اول نظر مخالف را بشنوید و کمی مکث کنید و نسبت به آن فکر کنید. وقتی شما از همان اول بحث حالت تدافعی به خود بگیرید همسر شما نیز همین رفتار را در پیش می گیرد.

ممکن است در اوایل زندگی مشترک این مهارت را نداشته باشید اما می توانید با کمی تمرین بر مهارت بخشش و صبوری این مهارت را تقویت کنید.