تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد، بهترین روش ها و راهکارها

آیا از اهمیت تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باخبر هستید؟ مصرف مواد مخدر باعث می شود آسیب ها و مضرات بسیاری به جسم، ذهن و کارکردهای شناختی وارد شود و بسیاری از عملکردهای بدن را با اختلال رو به رو می کند، مواد مخدر باعث می شود تا رفتارها و عادت های غلطی در فرد به وجود آید که یکی از این عادت ها رژیم غذایی نامناسب می باشد.

بسیاری از افرادی که به اعتیاد دچار هستند دچار سوء تغذیه می شوند، از طرفی مصرف مواد مخدر باعث می شود تا در هضم غذا اختلالاتی به وجود آید و منجر به ضعیف تر شدن وضعیت جسمانی فرد شود، با داشتن برنامه غذایی مناسب و رفتارهای سالم می توانید بدن را تقویت کنید و بعد برای ترک اقدام نمایید. در این مقاله در مورد باید و نباید های تقویت بدن بعد از ترک مطالبی بیان شده است.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

بسیاری از افراد زمانی که مواد مخدر مصرف می کنند تصور می کنند که این مواد به آن ها انرژی می دهد اما آن ها به دلیل مصرف مواد دچار کاهش اشتها، سوء هاضمه، نقص عملکرد کبد و لوزالمعده، کم کاری روده و عدم دفع مناسب سموم از بدن می شود.

ترک اعتیاد باید تحت نظر روانشناس و مشاور صورت گیرد و در این شرایط متخصص به شما کمک می کند تا بتوانید وسوسه ها را کنترل کنید و دوباره به سمت اعتیاد نروید، یکی از مواردی که باید در ترک اعتیاد به آن توجه شود، برنامه غذایی و ورزش می باشد.

در ترک اعتیاد باید از جلسات مشاوره ای استفاده نمایید هم چنین در کنار آن تغذیه مناسبی داشته باشید تا به تقویت بدن شما بعد از ترک اعتیاد کمک کند و وضعیت جسمانی مناسب تری داشته باشید، در صورتی که وضعیت جسمانی بهتری داشته باشید فشارها و علائم ترک کمتر می شود و بازگشت به اعتیاد کاهش می یابد.

باید های بعد از ترک اعتیاد

بعد از این که مواد مخدر را ترک کردید جسم شما به تقویت بیشتری نیاز دارد، مواد مخدری که پیش از ترک، مشکلات جسمانی فرد را تا حدودی پنهان می کرده اند دیگر وجود ندارد و این مشکلات نشان داده می شود و برای تقویت بدن باید تغذیه مناسب به همراه ورزش و استراحت کافی داشته باشید تا بدن شما بعد از ترک اعتیاد به خوبی تقویت شود، برای تقویت بدن می توانید از دستورالعمل های زیر پیروی کنید:

  1. ورزش روزانه برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

ورزش در صورتی که به طور منظم و روزانه انجام شود انرژی بدن و اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد و باعث بهبود روحیه و خلق فرد می شود، هم چنین ورزش استرس را کاهش می دهد و علائم افسردگی که به خاطر ترک اعتیاد به وجود آمده است را کاهش می دهد، ورزش هم چنین میل به مصرف مجدد را کاهش می دهد.

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که ورزش کردن به تنهایی وسوسه مصرف را از بین نمی برد و مانع از عود مجدد اعتیاد نمی شود باید در کنار ورزش کردن از متخصص کمک بگیرید و تحت نظر او فرایند ترک را ادامه دهید تا ترک اصولی و درستی داشته باشید. هم چنین برای داشتن برنامه ورزشی از همان ابتدا لازم نیست فعالیت جسمی طولانی داشته باشید شما می توانید روزانه ۱۰ دقیقه ورزش کنید و به تدریج مقدار زمان آن را افزایش دهید.

اعتیاد به قمار و اضطراب

۲٫ نوشیدن آب کافی

در طول روز حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنید زیرا مصرف آب به تخلیه مواد سمی کمک می کند و آسیبی که به دستگاه گوارش شما در اثر اعتیاد وارد شده است را جبران می نماید، قبل از وعده های غذایی بهتر است یک لیوان آب مصرف کنید تا بتوانید مشکلات یبوست و گوارشی که در اثر اعتیاد به وجود آمده است را از بین ببرید.

۳٫ مصرف وعده های کوتاه و منظم

بعد از ترک مواد باید همواره خود را سیر نگه دارید، شما باید در فواصل دو تا چهار ساعت وعده غذایی داشته باشید، این کار باعث می شود تا قند خون ثابت بماند و بدن شما بهتر بتواند در برابر مشکلات جسمانی مقاومت کند.

در صورتی که نتوانید از وعده غذایی استفاده کنید می توانید از تنقلات مغذی و آجیل کمک بگیرید و در طول روز آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

۴٫ اصلاح عادات غذایی

تغییر دادن عادت های غذایی مانند ترک اعتیاد سخت می باشد و باید به صورت تدریجی و یا با جایگزین کردن مواد جدید انجام شود، برنامه غذایی بعد از ترک باید به صورت جایگزینی برخی از مواد مفید به جای مواد دیگر تغییر یابد و از مواد غذایی سالم و مفید استفاده شود.