صمیمیت با فرزندان، راه های افزایش صمیمیت با فرزندان

صمیمیت با فرزندان یعنی این که توانایی حس نزدیکی و رابطه عمیقی با آن ها داشته باشید.

برخی والدین تصور می کنند که فرزندان باید بزرگ شوند تا با آن ها ارتباط نزدیکی برقرار کنند اما همدلی باید از کودکی شروع شود تا فرزندان با مهارت های دوست داشتن و صمیمی شدن از همان کودکی آشنا شوند و آن را یاد بگیرند.

در خانواده سالم همه اعضای آن با یکدیگر احساس نزدیکی می کنند و خود را جزئی از کل می دانند، زمانی که با مشکلات رو به رو شوند و در شرایط سخت به حمایت یکدیگر می پردازند و اجازه نمی دهند عضوی از این خانواده در هر موقعیتی که باشند به سختی بیفتد.

اگر نمی توانید با فرزندان و اعضای خانواده رابطه صمیمانه و دوستی برقرار کنید زمان آن رسیده است تا از مشاور کمک بگیرید که در این زمینه شما را راهنمایی کنند و راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند.

صمیمیت با فرزندان

راه های افزایش صمیمیت با فرزندان

برای این که رابطه صمیمانه با فرزندان خود داشته باشید باید با مراحل رشد و توانایی های کودک خود در سنین مختلف آشنا شوید و در صورتی که بتوانید فرزندان خود را درک کنید راحت تر خواهید توانست با آن ها رابطه برقرار کنید. صمیمیت در خانواده لازمه رشد و پیشرفت اعضای خانواده می باشد.

برخی از راه هایی که باعث افزایش صمیمیت با فرزندان می شود عبارت اند از:

  1. احترام گذاشتن به فرزندان و گوش دادن به صحبت های آن ها، باعث می شود تا فرزندان احساس ارزشمندی در وجودشان حس کنند و احساس تعلق پذیری و مسئولیت پذیری در آن ها به وجود آید.
  2. با محبت کردن به فرزندان، به آن ها احساس آرامش و اطمینان دهید و هم چنین در تصمیم گیری های خود از آن ها مشورت بخواهید و در کارها آن ها را مشارکت دهید در این صورت اعتماد به نفس در نوجوانان افزایش می یابد و باعث استقلال در آن ها می شود.
  3. با فرزندان خود صحبت کنید و از آن ها در مورد دغدغه ها و مشکلاتشان بپرسید و سعی کنید حامی فرزندان خود باشید و برای مشکلاتشان راه حلی پیدا کنید.
  4. به عهدهایی که با فرزندان خود می بندید پایبند باشید و به آن ها عمل کنید، هم چنین رازهای فرزندتان را نگه دارید تا بتوانید اعتماد آن ها را جلب کنید.
  5. برای ایجاد صمیمیت با فرزندان، انتظارات و خواسته های خود را از آن ها مشخص کنید و با آن ها حرف زده و خواسته ها را مطرح نمایید تا بتوانند به خوبی شما را درک کنند.
  6. به جای فرزندانتان تصمیم نگیرید و به آن ها حق انتخاب دهید تا آن چه را که دوست دارند بتوانند انجام دهند.
  7. در صورتی که با اشتباهات نوجوان خود رو به رو شدید سعی کنید آن را مسئله را با صحبت کردن حل نمایید و در تصمیم گیری ها به نوجوان تان حق انتخاب بدهید، خودخواه نباشید.
  8. فرزندان خود را همانطور که هستند بپذیرید و او را با دیگران مقایسه نکنید و بین فرزندان خود فرق نگذارید، فقط سعی کنید زمینه رشد و پیشرفت آن ها را فراهم نمایید.

افزایش صمیمیت با فرزندان

صمیمیت با فرزندان

صمیمیت با فرزندان نه رفاقت با آن ها

معنای صمیمیت با رفیق بودن فرق دارد، در سبک فرزند پروری ایده آل باید با قاطعیت با فرزند خود رفتار کنید  و مرزها را به درستی مشخص کنید تا رابطه پدر و مادری حفظ شود.

فرزند خود را به درستی تربیت کنید و دائما به دنبال حل مشکلات و چالش های آن ها نباشید ولی در حل مشکلات به آن ها کمک کنید.

سعی کنید رفتاری متناسب با علایق، شخصیت و سن فرزند خود داشته باشید و در عین حال با فرزندان خود رابطه دوستانه برقرار کنید. والدین باید از ثبات روانی برخوردار باشند تا بتوانند فرزندان خود را به خوبی تربیت کنند و یک خانواده سالم تشکیل دهند.

چرا باید با فرزندان خود صمیمی باشیم؟

فرزندان شما نیاز دارند تا در مورد مسائل شان با کسی صحبت کنند، شما باید فضای صمیمی، محبت آمیزی و ایمن برای آن ها آماده کنید و این فرصت را به فرزندان خود بدهید تا درباره مسائلی که ذهنش درگیر کرده با شما صحبت نمایند.

حتی در مورد مسائل جنسی می توانید به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن ها صحبت کنید. رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون که مسائل جنسی نیز به دیگر مسائل اضافه می شود.

در صورتی که با فرزندان خود صمیمی باشید و نقش حامی برای آن ها داشته باشید اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهند کرد و مسئولیت های خود را با دلگرمی بیشتری انجام می دهند.

صمیمیت با فرزندان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانواده با فرزندان نوجوان خود تجربه می کنند مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان می باشد، البته توجه داشته باشید که این مسئله امری شایع است و به خاطر تغییرات فیزیکی و روانی ایجاد می شود.

در این سنین نوجوانان کمی منزوی شده و تمایلی به ارتباط برقرار کردن به اطرافیانش ندارند، در صورتی که این رفتار بیش از حد باشد نمایانگر عدم صمیمت و ارتباط صحیح اعضای خانواده با یکدیگر می باشد.