مبارزه با بیماری سرطان، چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟

مبارزه با بیماری سرطان مسئله ای است که هر دو بعد روحی و جسمی را درگیر می کند به همین دلیل نباید تاثیر شرایط روحی و جسمی را در سیکل درمان نادیده بگیرید و دست کم گرفته شود.

توجه داشته باشید برای درمان سرطان علاوه بر درمان جسمی، مراقبت از سلامت ذهنی و عاطفی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا شرط اصلی شکست سرطان داشتن انگیزه قوی و از دست ندادن امید می باشد.

مبارزه با بیماری سرطان

عواملی مانند استرس، نگرانی و خشم باعث تضعیف شدن ایمنی بدن می شود در این شرایط باید سلامت روان و روحیه قوی داشت تا بتوان با سرطان مبارزه کرد. روحیه افراد و بهزیستی روانی نقش بسیار مهم و حساسی برای مقابله با سرطان دارد.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می شود و در مورد نحوه تغییرات رفتاری و شخصیتی، نحوه بهبود و تقویت روحیه و نقش خانواده در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیحاتی را بیان می کنیم.

مبارزه با بیماری سرطان

چگونه سرطان یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد

زمانی که فرد متوجه بیماری سرطان خود می شود احساسات منفی مانند غم، اندوه، خشم، ناامیدی، بی حوصلگی و ترس به سراغش می آید، در ابتدا درک این بیماری سخت است و شما حق دارید غمگین و ناراحت باشید اما این حالت نباید ادامه داشته باشد شما باید این احساسات منفی را شکست دهید.

زمانی که دچار این احساسات می شوید اطرافیان متوجه تغییر ناگهانی در شخصیت و رفتار شما می شوند برخی از این تغییرات رفتاری و شخصیتی در بیماران سرطانی دیده می شود که در صورتی که به آن رسیدگی نشود شدت آن زیاد شده که برخی از این علائم شامل موارد زیر می شود:

  1. افسردگی حاد
  2. اضطراب
  3. نوسانات رفتاری و خلقی شدید
  4. تحریک پذیری سریع از عوامل و تغییرات خارجی
  5. عدم انگیزه و علاقه به زندگی
  6. رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نامقبول
  7. عدم داشتن تمرکز
  8. مشکل در تشخیص احساس خود و دیگران

چرا بعد از ابتلا به سرطان افراد تغییر رفتار و شخصیت می دهند؟

افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند باید بدانند که این بیماری چطور بر روی روحیه و رفتار و شخصیت آن ها تاثیر می گذارد، البته سرطان با دردها و عوارضی همراه می باشد که دردها و عوارض بی تاثیر نیست و بر روی رفتار و روحیه تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله جنبه های مختلفی که بر روی رفتار و شخصیت فردی که مبتلا به سرطان است را بیان می کنیم در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره کنترل استرس و اضطراب می تواند مفید باشد و مشکلات روانی را کاهش دهد و هم چنین در تغییر رفتار و شخصیت فرد کمک کننده باشد.

مواد مخدر و سرطان

سلامت روان

هیچ کس زمانی که متوجه می شود که سرطان دارد احساس خوبی نسبت به آن بیماری نخواهد داشت، مسئله ای که  در این جا اهمیت دارد این است که زمانی که از بیماری خود باخبر شده اید به جای این که احساسات خود را انکار کنید باید تلاش کنید شرایط و حالات خود را به درستی درک کنید.

مبارزه با بیماری سرطان

در صورتی که بتوانید استرس خود را مدیریت کنید و مهارت ذهن آگاهی را تمرین کنید خواهید توانست به خودتان کمک کنید تا سریع تر مورد درمان قرار گیرید و از لحظاتی که در کنار دوستان و اشنایان و خانواده تان هستید لذت ببرید.

استرس و اضطراب

در صورتی که فرد به خاطر بیماری به استرس و اضطراب دچار می شود علاوه بر پیامدهای روحی و روانی، از نظر فیزیکی اثرات شدیدی بر روی آن ها ایجاد خواهد کرد.

زمانی که شما دچار استرس و اضطراب می شوید احساسات منفی مانند خستگی مفرط، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بروز حملات شدید روانی یا تنگی نفس به سراغ تان خواهد آمد در این شرایط مراجعه به مشاور بسیار مهم می باشد و به شما کمک می کند تا بتوانید در برابر بیماری های روان تنی از خودتان محافظت کنید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

افسردگی

افرادی که به بیماری طولانی مدت سرطان مبتلا می شوند، مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه می کنند البته توجه داشته باشید زمانی که درگیر آسیب های روحی می شوند به راحتی این آسیب ها قابل درمان نخواهد بود حتی اگر مبتلا به سرطان باشید.

در این شرایط باید از مشاوره افسردگی کمک بگیرید تا به درمان مشکلات و مسائل بهداشت روانی، استرس ،اضطراب و افسردگی بپردازد در این حالت راحت تر می توانید با جنبه های سرطان رو به رو شوید و برای درمان سرطان اقداماتی را انجام دهید.