عوامل موفقیت در تحصیل چیست؟

موفقیت در تحصیل

دستاوردهای آموزشی کودکان در طول تحصیل آنها، نگرانی عمده بسیاری از والدین است که سعی در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندان خود دارند.

اما چه عواملی واقعا در پیشرفت تحصیلی دانش آموز نقش دارند؟

آیا فقط هوش بالا برای موفقیت در تحصیل کافی است؟

در ادامه به معرفی عوامل موفقیت می پردازیم که مورد تایید مشاوره تحصیلی است.

شاید تصور کنید موفقیت در مدرسه بسیار با IQ فرد ارتباط دارد، اگر چه شما تا حدودی درست می گویید، اما این همه کار نیست.

هوش عالی، در کودکی سبب درک بهتر می شود اما در دانشگاه و در مدرسه تنها عامل موفقیت نخواهد بود و مشاوره تحصیلی کنکور این را ثابت می کند.

زیرا علاوه بر هوش، بسیاری از عوامل خارجی و داخلی بر نمرات، توانایی یادگیری و در نهایت موفقیت دانشگاهی افراد تاثیر گذراند.

اگر چه وضعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی نیز عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی است، اما عوامل مهم دیگری نیز برای موفقیت در آموزش وجود دارد که ما همچنان به معرفی آن خواهیم پرداخت.

روابط اجتماعی

روابط اجتماعی از مهد کودک تا آینده نقش مهمی در سطح یادگیری افراد دارد و اهمیت آن فراتر از تخیل است.

نتایج تحقیق نشان می دهد که روابط مهد کودک مشکلات رفتاری دانش آموزان را کاهش می دهد و منجر به توسعه مهارت های کودک و در نتیجه، نمرات بهتر، به ویژه در پسران می شود.

مطالعات دیگر در این زمینه نشان می دهد که تغییرات روابط دوستانه نوجوانان دوره آینده ان ها را تعیین می کنند و تغییرات و اختلالات نوجوانان ممکن است در آینده منجر به موفقیت یا شکست در زندگی فرد شود.

در طول تحقیق، معلوم شد که کسانی که نمرات خوبی کسب می کنند، اگر دوستی خود را با کسانی که مشکلات رفتاری دارند افزایش دهند، در نهایت به شکست علمی خواهند رسید.

انتخاب دوستان در مراحل مختلف زندگی شما، نقش مهمی در موفقیت یا شکست شما در آینده ایفا می کند، بنابراین هنگام انتخاب یک دوست هوشمند بوده و مراقب خود باشید.

مشاوره تحصیلی چیست و تاثیر آن بر زندگی نوجوانان

مقدار استرس

اگر چه استرس گاهی اوقات یک عامل انگیزشی برای انجام کارهاست، مطالعات اخیر نشان داده است که استرس در آموزش عالی دانشگاهی مضر است.

اثرات استرس بر تعدادی از عوامل شامل مشکلات مالی، افسردگی، عدم اعتماد به نفس و عدم توانایی برقراری ارتباط و منجر به ناهنجاری در خواب، تغذیه و پذیرش مسئولیت است.

تمام این تغییرات منفی، همراه با عوامل استرس زا، در نهایت منجر به دانشجویانث می شود که در مدرسه حضور ندارند.

با این حال، افراد با سیستم های پشتیبانی قوی تر می توانند مشکلات را به خوبی حل کنند و عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند.

در بسیاری از موارد، گنجاندن اهداف مانند مدیریت استرس در برنامه درسی دانشجویان، صرف نظر از عوامل استرس زا، منجر به کاهش استرس و حرکت مناسب در مسیر موفقیت تحصیلی می شود.

کنجکاوی

کنجکاوی دانشجویی یکی از عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی آنهاست.

مطالعات در زمینه روانشناسی نشان داده اند که کنجکاوی یکی از عوامل مهم در موفقیت مطالعه است، تا آنجا که از اطلاعات هوشمندانه تر بهره می برند.

با توجه به جمعیت آماری چندین هزار دانش آموز در این مطالعات، کنجکاوی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حتی از کار سخت ارزشمندتر است که بر یادگیری مفاهیم جدید و تجربیات جدید تأکید دارد.

هوش هیجانی

در حالی که IQ به عنوان یک عامل مهم در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود، مسئله مهم دیگری در این زمینه، EQ یا هوش هیجانی است.

همانطور که قبلا ذکر شد، محققان نتیجه گرفتند که موفقیت تحصیلی بستگی به عوامل بیش از IQ و هوش ذاتی فرد دارد به طوری که این عوامل جانبی نیز حتی در موفقیت فردی در روابط اجتماعی و روابط عاطفی با دیگران موثر است.

روابط اجتماعی

هنگامی که برنامه درسی برای دانش آموزان زیر دوازده سال به منظور آموزش یادگیری احساسی و اجتماعی آموزش داده شد.

ما موفقیت های آموزشی و عملکرد بهتر دانشجویان را در ایجاد روابط اجتماعی با دیگران دیدیم، در حالی که میزان موفقیت دانش آموزانی که در طرح شرکت نکردند، خیلی مناسب ارزیابی نشد.

آموزش های اجتماعی و عاطفی به عنوان یک اکسیر معجزه آسا برای بهبود عملکرد دانش آموزان محسوب می شود، و این آموزش ها می تواند منجر به توسعه مهارت های ارتباطی و کاهش استرس شود.

خانواده

نقش خانواده در شکل گیری رویکرد افراد در مدرسه و پیشرفت تحصیلی غیرقابل انکار است.

این تحقیق در مورد چندین دانشجوی در شیکاگو و پکن نشان داد که دانش آموزانی که مسئولیت خانوادگی را دارند، علاقه مند به درس و پیشرفت تحصیلی هستند.