مشاورانه-صدا-صوتی روانشناسی

غدد بارتولن (Bartholin’s cyst) در دو طرف ناحیه ی ورودی واژن قرار دارند. این غدد کوچک هستند و در حالت عادی دیده یا حس نمی شوند. ترشحات غدد بارتولن‌ در شرایط طبیعی روی سطح مخاطی ورودی واژن ترشح می شود و باعث لغزنده شدن ناحیه حین رابطه جنسی می شود.

کیست بارتولن یک اختلال در یکی از غدد بارتولن است. هنگامی که راه خروجی بسته شود، مایع تشکیل شده در غده بارتولن باقی می‌ماند و باعث ایجاد کیست بارتولن می‌شود.

فرد می تواند متوجه این کیست شود زیرا کیست به وجود آمده، باعث ایجاد درد شدید در یک طرف واژن، همراه با قرمزی و تورم در این ناحیه می شود. ابعاد کیست های باتولن می تواند مختلف از قطر بسیار کوچک تا بیش از یک اینچ متفاوت باشد.

تقریبا ۱ در هر ۵۰ زن کیست و یا کیست بارتولن را تجربه می کند. کسانی که در سن بارداری هستند، به ویژه در سن ۲۰ سالگی، بیشترین احتمال ابتلا را دارند.

این مقاله، درباره علل ایجاد و نشانه های کیست بارتولن و همچنین در مورد درمان های پزشکی که می تواند علائم و درد آن را کاهش دهد، بحث می شود.

آیا درمان های خانگی برای آبسه بارتولین جواب می دهد؟

چه چیزی باعث کیست بارتولن می شود؟

زمانی که یکی از غدد توسط باکتری هایی از جمله Escherichia coli) E. coli ) یا بیماری های مقاربتی (STDs)، کلامیدیا و سوزاک و… مسدود شوند، انسداد باعث ایجاد عفونت هایی می شود که منجر به تشکیل کیست بارتولن می گردد.

در مطالعه روی ۲۱۹ زن با کیست های بارتولن، تقریبا ۶۲ درصد از عفونت باکتریایی مثبت داشتند. E. coli شایع ترین علت ۴۳٫۷ درصد عفونت ها بود. باکتری های دیگر نیز در موارد عفونت رایج بود و تقریبا ۸ درصد موارد شامل بیش از یک نوع باکتری است.

گونه های باکتریایی مرتبط با کیست 

سایر گونه های باکتریایی که نقش مهمی در رشد کیست دارند، عبارتند از :

  • Brucella melitensis
  • Hypermucoviscous
  • Klebsiella
  • Neisseria sicca
  • Pasteurella bettii
  • سودوموناس آئروژینوزا
  • سالمونلا پاناما
  • استافیلوکوک اورئوس
  • گونه های استرپتوکوک

علائم

کیست ها تمایل دارند بسیار دردناک باشند. افرادی که کیست بارتولن دارند، معمولا درد در یک سمت مهبل را فقط در قسمت غده تجربه می کنند همچنین درد در طول رابطه جنسی و تب ممکن است علائم کیست بارتولن باشد.

علائم و نشانه های دیگر عبارتند از:

  • توده حساس و دردناک زیر در نزدیکی دهانه مهبل (واژن)
  • تب
  • درد هنگام راه رفتن، نشستن یا رابطه جنسی
  • قرمزی، تورم و احساس گرما در اطراف کیست

اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است پوست را نازک کرده و دچار پارگی خود به خودی شود، هنگامی که پارگی کیست اتفاق می افتد، مایع از بین می رود و فرد ممکن است متوجه تخلیه از مهبل (واژن) یا درد شود.

سندروم کلاین فلتر

تشخیص کیست بارتولن

پزشک می تواند بر اساس علائم و معاینه فیزیکی کیست بارتولن را تشخیص دهد. در طول معاینه پزشک هرگونه توده در واژن را که می تواند نشان دهنده کیست باشد، بررسی می کند.همچنین ممکن است یک نمونه از ترشحات واژن یا دهانه رحم بگیرند تا هرگونه STD را بررسی کنند. STD ها هم به همراه کیست درمان می شوند.

پزشک ممکن است برای کسانی که یائسه هستند یا بیش از ۴۰ سال دارند، آزمایش بیوپسی که به منظور بررسی احتمال سرطان دستگاه تناسلی انجام می گیرد را تجویز کند.

درمان کیست بارتولن

اکثر موارد کیست بارتولن نیاز به درمان پزشکی دارند و به طور معمول، کیست باید از طریق جراحی تخلیه شود. پزشک ممکن است هم از بی حسی موضعی و یا بیهوشی برای انجام جراحی استفاده کند. اگر کیست آلوده باشد، پزشک از روش هایی که در ادامه گفته خواهد شد استفاده می کند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند هر گونه عفونتی را که در غدد وجود دارند،پاک کنند. پزشک معمولا قبل و بعد از عمل جراحی بر روی غدد بارتولن، این داروها را تجویز می کند. مصرف آنتی بیوتیک ها ضروری نیستند، به خصوص زمانی که کیست به طور کامل تخلیه شده و پزشک آن را تجویز نکرده باشد.

تخلیه کیست بارتولن

در این روش پزشک یک برش کوچک روی کیست ایجاد می کند تا مایع آن تخلیه شود. سپس برای باز شدن راه خروجی عفونت یک کاتتر داخل برش قرار داده می شود؛ این کاتتر باید حدود ۶ هفته باقی بماند تا تخلیه عفونت به صورت کامل انجام شود. به صورت یک قانون کلی در پزشکی، زخم های چرکی و عفونی بخیه زده نمی شوند چراکه راه خروجی برای تخلیه عفونت مورد نیاز است و بستن آن ها می تواند منجر به کیست گردد.

 کیسه‌سازی یا مارسوپیلیزیشن

در افرادی که کیست بارتولن به طور مدام عود می کند، عمل مارسوپیلیزیشن صورت می گیرد. در این جراحی راه های خروجی دائمی حدودا به طول ۶ میلی متر برای هر کدام از غدد ایجاد می شود. این عمل حدود نیم ساعت به طول می انجامد و پس از آن نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. کاتتر باید چند روز بعد از انجام عمل به منظور تخلیه عفونت باقی بماند.

این روش معمولا موفقیت آمیز است و تنها در ۵ تا ۱۵ درصد موارد، کیست های بارتولن بعد از این عمل دوباره عود می کند.

برداشتن غده

اگر کیست ها هنوز پس از مارسوپیلیزیشن دوباره ایجاد شود، به عنوان آخرین راه درمان از روش جراحی برداشتن غدد بارتولن استفاده می شود. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و عوارض آن نسبت به بقیه روش ها بیش تر است و می تواند مانند جراحی های دیگر منجر به خونریزی و عوارض دیگر پس از جراحی شود.

دلبستگی ناایمن