اختلال روانی خطرناک انواع مختلفی دارد و از سوی دیگر هر اختلالی که درمان نشود و نادیده گرفته شود، ممکن است به صورت حاد بروز کند.

اختلالات روانی از مهم ترین مشکلات و بیماری هایی است که این روزها گریبان گیر افراد در زمینه های مختلف شده است.

اگر بخواهیم تعریفی مبسوط و کامل از اختلال روانی ارائه دهیم باید بگوییم که اختلال روانی هر گونه تفکرات نامطلوب ذهنی و اختلالات ذهنی در کنار رفتارهای نا مطلوب و غیر عادی و اختلالات رفتاری است که در زمینه های مختلف می توانند در فرد بروز نماید.

برخی از اختلال های روانی مربوط به دوران کودکی بوده برخی از آنها مربوط به دوران جوانی و نوجوانی و برخی از آنها نیز مربوط به دوران پیری می باشند همچنین اختلال روانی می‌تواند در جنس مختلف زن و مرد متفاوت باشد.

اختلال روانی خطرناک مردان یا زنان؟

چرا که برخی از اختلالات روانی تنها مختص مردان بوده و بیشتر در جنس مرد مشاهده می شود و نیز ممکن است برخی از اختلالات روانی صرفاً مختص زنان بوده و تنها در جنس زن مشاهده شود.

بنابراین شناخت دقیق تعریف اختلال روانی کمک بسیار مهمی را به نحوه درمان و همچنین آشنایی با مراحل درمان خواهد کرد.

امروزه روانشناسان با استفاده از تکنیک های مختلف به بررسی اختلالات روانی و درمان آنها می پردازند که بسته به نوع اختلال درمان آنها می ‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

اختلال روانی خطرناک

در زمان بروز اختلال روانی خطرناک چه باید کرد؟

البته در مراحل بسیار حاد و مشکلات فراگیر و مزمن ممکن است استفاده از روانپزشک و ملاقات با روانپزشک نیز پیشنهاد گردد که البته به دلیل اینکه روان پزشکان معمولاً از دارو برای درمان استفاده می کنند.

این مرحله را بایستی برای آخر کار گذاشت و در صورت جواب نگرفتن و بهبود نیافتن بر اثر تکنیک های روانشناسی بایستی به روانپزشک برای درمان دارویی مراجعه نمود.

چرا که روانشناسان به دنبال درمان رفتاری و ذهنی فرد بوده و با استفاده از تکنیک های ذهنی به درمان می‌پردازند.

بنابراین از دارویی برای درمان استفاده نمی‌کنند و تبعات و عوارض استفاده از دارو را نیز برای فرد به همراه نخواهند داشت.

تست روانشناسي جنسيتي آیا نیاز به ازدواج دارید

اختلالات خطرناک دوره کودکی

یکی از انواع مهم اختلالات روانی که مختص دوران کودکی است و از آن دوران شروع به رشد و نمو در کودک کرده و او را درگیر می‌کند و ممکن است در صورت عدم درمان و شرایط حاد تا پیری نیز گریبان گیر باشد.

مشکل اختلال اوتیسم است این اختلال سبب این می شود که فرد نتواند به خوبی با دیگران از نظر اجتماعی ارتباط برقرار کن.

همچنین فرد مبتلا به این اختلال روانی نمی تواند به خوبی با سایر هم سن و سال های خود بازی کرده و با آنها ارتباط برقرار نماید و همچنین ارتباط چشمی نیز یکی از مشکلات عمده و مهم این افراد می باشد.

اختلالات ترس و عدم تصمیم گیری در شرایط بحرانی

یکی دیگر از اختلالات مهم روانی دسته اختلالات ترس است که به فوبیاها معروف هستند و ممکن است در موارد مختلفی بروز کرده و افراد را درگیر خود نماید و سن و سال خاصی را نیز نمی شناسد و ممکن است یک فرد از دوران کودکی با آن درگیر شده و یا ممکن است در سنین نوجوانی یا حتی پیری به آن مبتلا شود.

یکی از انواع اختلال روانی خطرناک، فوبیای محلات تنگ و تاریک می باشد در این فوبیا فرد از قرار گرفتن در مکان های تنگ و تاریک مانند کوچه های تنگ و تاریک و همچنین از قرار گرفتن در آسانسور خودداری کرده و از استفاده از آنها می‌ترسد.

یکی دیگر از انواع فوبیا های معروف را می توان ترس از ارتفاع دانست که ترس از ارتفاع سبب می‌شود که فرد از ارتفاعات رسیده و نتواند خود را در ارتفاع زیاد قرار دهد و حتی در حالت های حاد ممکن است فرد از ارتفاع کم نیز مانند یک متر و دو متر بترسد.

یکی دیگر اختلالات ترس را می‌توان مواردی مانند ترس از حیوانات دانست که بیشتر در میان کودکان رایج است و آنها ممکن است از حشرات و یا از حیوانات خاصی بترسند.

آیا شما جامعه گریز هستید؟

یکی دیگر از انواع فوبیا را که بسیاری از مردم را درگیر خود نموده و مشکلات بسیار زیادی را در زمینه اجتماعی و ارتباطی برای آنها به وجود آورده است اختلال روانی مربوط به فوبیای اجتماعی است که در این حالت فرد تمایلی به برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ندارد.

به حدی از این مورد می ترسد که حتی نمی تواند در یک جمع چند نفره دوستانه نیز به خوبی صحبت نماید همچنین به دلیل ترس خود از قرارگیری در اجتماع منزوی و گوشه گیر شده و کم کم به سایر انواع اختلالات روانی از جمله افسردگی مبتلا می‌شود که می‌تواند نقش بسزایی را در آینده ایفا نماید.

مشاوره حضوری آنلاین و تلفنی مشاورانه

نسبت به افسردگی بی تفاوت باشیم؟

افسردگی نه تنها به دلیل موارد فوق بلکه به صراحت به دلایل بسیار زیادی ممکن است در افراد بروز کرده و به عنوان یک اختلال روانی خطرناک بسیار مهم شناخته می‌شود که امروزه گریبانگیر بسیاری از افراد شده است و از دلایل مهم افسردگی در دنیای کنونی را می‌توان عدم ارتباطات مناسب انسان‌ها با یکدیگر است.

در واقع در دنیای کنونی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت افراد در خانواده و نیز در اجتماع کمتر با یکدیگر صحبت نموده و در نتیجه بیان مشکلات و دغدغه‌های آنها نزد دیگران سخت تر و سخت تر شده است.

زمانی که انسان مرتب دردها و مشکلات خود را درون خود ریخته و همدم و همدلی برای بیان آن نداشته باشد.

کم کم مشکلات حاد شده و به صورت استرس و اضطراب و افسردگی خود را نشان می دهد که افراد افسرده ممکن است به سایر انواع اختلالات مربوط به خوردن خوابیدن فکر کردن و یا حتی انجام فعالیت‌های روزمره مبتلا شوند و بسیاری از افرادی که با اختلال روانی افسردگی مواجه هستند دچار انواع اختلالات خوردن می‌شوند.

مشکلات فیزیکی و جسمی

بسیاری از آنها ممکن است از کمبود و فقدان وزن کافی رنج برده و اشتهای کافی برای غذا خوردن نداشته باشند از طرف دیگر بسیاری از آنها ممکن است بر اثر مشکلات عصبی و افسردگی به پرخوری عصبی دچار شده و برای کاهش مشکلات و دردهای خود به خوردن هرچه بیشتر روی آورند که در نتیجه دچار انواع بیماری های ناشی از اضافه وزن و وزن بیش از حد می شوند.

همچنین یکی دیگر از مشکلات بسیار رایج در زمینه افسردگی این است که افراد با اختلالات خواب مواجه می شود و در واقع یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی این است که افراد خواب کافی و منظم ندارند.

مثلاً ممکن است یک شب زود به خواب روند شب دیگر اصلاً نخوابند و در طی روز استراحت کنند و بنابراین خود این مورد ممکن است سبب تشدید افسردگی در آنها شود.

همچنین بسیاری از افراد افسرده که به اختلال روانی افسردگی مبتلا شده‌اند توان کافی برای انجام کارهای خود را ندارند و از انگیزه لازم برای انجام امور روزمره خود برخوردار نیستند.

مرتب از زندگی گلایه و شکایت می‌کنند و حتی در مراحل حاد بسیاری از آنها ممکن است دست به خودکشی زده یا حتی به این مورد فکر می کنند که بسیار خطرناک بوده و پیش از حادثه موضوع بایستی حتماً توسط روانشناس مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آنها گام به گام حل شده و در مسیر زندگی سالم و درست قرار بگیرد.

نسبت به افسردگی بی تفاوت باشیم؟- مشاورانه

تاثیر اختلال روانی خطرناک بدگمانی و بدبینی

یکی دیگر از انواع اختلال روانی خطرناک را می‌توان اختلال بدگمانی و بدبینی دانست بسیاری از افراد به این اختلال مبتلا شده و در طی زندگی مشترک می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای طرف مقابل و نیز برای خود به وجود آورد افراد بدگمان می‌توانند به طرف مقابل خود به خوبی اطمینان نموده است.

به دلایل مختلف و بعضا بسیار بچه گانه ممکن است سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای فرد مقابل شوند افراد بدبین مرتبط در پی چک کردن فرد مقابل بوده و توطئه خیانت آنها را در طی زندگی مشترک نابود می کنند.

بسیاری از افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند همواره از این مشکل به عنوان یکی از مشکلات اساسی و مهم خود یاد نموده و می گویند که همسر آنها و مشکل اختلال روانی بدبینی و بدگمانی مواجه هستند.

بنابراین زندگی را به کام تلخ نموده است یکی دیگر از انواع اختلال روانی خطرناک را می‌توان استرس و اضطراب بیش از حد است افرادی که به استرس و اضطراب بیش از حد مبتلا می شوند نمی توانند فعالیت های روزانه خود را به خوبی انجام دهند و این ترس و  استرس ممکن است انواع مشکلات متعاقب و بعدی را برای آنها به وجود آورد.