چگونگی انتقال خبر بد به افراد

انتقال خبر بد مخصوصا زمانی که مصیبت خیلی شدید باشد، برای هیچ کس کار آسانی نیست.

بسیاری از افراد هستند هنگامی که خبر بدی را می شنود ممکن است شوک شدیدی به آن ها وارد شود و سکته کنند و حتی خبر بد، به مرگ آن ها منجر شود.

انتقال خبر بد

زمانی که می خواهید خبر بدی را به کسی بدهید باید زمینه را به گونه ای آماده کنید تا به طرف مقابل آسیبی نرسد و شوک زیادی به طرف وارد نشود.

چون افرادی که به بیماری های زمینه ای از جمله ناراحتی قلبی مبتلا هستند به احتمال زیاد ممکن است خبر بد،برایشان شوک بدی داشته باشد و اتفاق ناگواری بیفتد.

پس بهتر است ابتدا باید بدانیم که خبر را چطور به فرد مقابل برسانیم مثلا در مورد طلاق و جدایی زن و مرد بهتر است آمادگی لازم را محیا کنیم و یه صورت ملایم به طرف بگوییم.

خبرهایی همچون مرگ، بیماری و آتش سوزی بهتر است بدون مقدمه و مستقیم گفته شود.

چون خبرهای دسته دوم ممکن است برای طرف مقابل بسیار سخت باشد و به عکس العمل سریعی نیاز دارد.

بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید چون ممکن است یک برخورد اشتباه به فرد آسیب برساند و عواقب بدی داشته باشد.

آیا لازم است خبر بد حتما داده شود؟

بعضی اوقات دچار شک و تردید می شویم که آیا خبر بد را به فرد مورد نظر اطلاع دهیم یا به او نگوییم و نسبت به گفتن خبر طفره برویم.

مثلا بسیاری از اطرافیان بیماران سرطانی  دوست ندارند بیمار را از وضعیت و حال بیماری در جریان بگذارند و از گفتن اتفاقات و واقعیت های تلخ می ترسند و از او مخفی نگه می دارند.

چون اطرافیان می ترسند فرد با شنیدن خبرهای بد دچار افسردگی و ناامیدی شوند اگرچه گفتن این خبرها باعث می شود از نظر روحی دچار مشکل شوند و بحران روحی شدیدی تجربه کند.

اما نگفتن خبرها خیلی بدتر بوده وتاثیر منفی بر شخص بیمار خواهد داشت.

اطرافیان سعی می کنند واقعیت را از بیمار مخفی نگه دارند اما بیمار با حرف های ضد و نقیضی که از اطرافیانش می شنود بیشتر دچار شک شده و فکرهای مختلف به ذهنش خطور می کند و ناراحت می شود.

پس بهتر است با روش های  اصولی  بیمار را در جریان روند بیماری قرار دهیم.

تقویت احساسات مثبت

راهکارهای انتقال خبر بد به افراد

در ذیل انتقال خبر بد را به طور اصولی مورد بررسی قرار داده شده است:

۱- ابتدا فرد را برای شنیدن خبر بد آماده کنید

وقتی می خواهید خبر بدی را به فرد مورد نظر بدهید باید ابتدا شرایط روحی و روانی و عاطفی شخص را در نظر بگیرید که آیا آمادگی برای شنیدن خبر دارد یا نه؟

چون بسیاری از افراد اصلا از نظر ذهنی هیچ تصور و آمادگی درباره اتفاق خاصی ندارند و با شنیدن خبر بد ممکن است شوک به آن ها وارد شود.

پس بهتر است ابتدا با طرح سوا ل هایی مانند “آیا این مورد دچار نگرانی هستید؟” “آیا از بیماری فرد…باخبر بوده ای” ذهن طرف را دچار آمادگی اولیه کنید.

بعد از پرسیدن این سوالات می توانید با موضوعات مختلف مانند اخبار و …بحث را عوض کرده و زمان دیگری برای گفتن خبر بد انتخاب کنید .

مثلا می توانید فردا فرد را در جریان اتفاق ناگوار قرار دهید.

چون شخص در این مدت موردنظر نسبت به سوالاتی که پرسیده اید حساس می شود و به فکر فرو می رود و برای پاسخ دادن آن دنبال جواب می باشد و حدس های مختلفی می زند و آمادگی ذهنی پیدا می کند.

هنگامی که خبر بد را به او بدهید دچار شوک نمی شود و خیلی راحت تر می تواند با اتفاق مورد نظر کنار بیاید.

۲- برای گفتن خبر بد زمان و مکان مناسب را در نظر بگیرید:

هنگامی که می خواهید خبر بدی را به طرف مقابل بگویید باید همه شرایط را در نظر بگیرید و دقت کنید که این خبر تا چه حد می تواند روی شخص اثر منفی بگذارد و برای فرد مصیبت بار و ناراحت کننده باشد و زمان و مکان مناسبی را برای گفتن خبر در نظر بگیرید.

اگر فرد از نظر روحی و هیجانی آماده برای شنیدن خبر نیست یا نمی تواند روابط صمیمی با شما برقرار کند و ارتباط خوبی با شما ندارد بهتر است از گفتن خبر بد منصرف شوید و به زمان دیگری موکول کنید .

تمام شرایط و عوامل را در نظر بگیرید و سعی کنید در زمان مناسب و در مکانی که خلوت باشد خبر را برسانید و گوشی موبایل را خاموش کنید تا با تمرکز خبر را به طرف بگویید و باعث ایجاد اختلال در هنگام گفتن خبر نشود.

 انتقال خبر بد

۳٫افشای خبر و دادن اطلاعات به گونه ای مناسب

برای گفتن خبر بد باید خودتان آمادگی لازم را داشته باشید و با در نظر گرفتن عوامل زیر فرد مورد نظر را در جریان اتفاق ناگوار قرار دهید.

  • در بیان موضوع بسیار حساس باشید و سعی کنید به طور ملایم و با لطافت خاص فرد را در جریان قرار دهید.
  • موضوع مورد نظر را به طور مستقیم بیان کنید و زیاد موضوع را پیچیده نکرده و سعی کنید رک و صریح باشید.
  • از گفتن اتفاق ناگوار به صورت یکدفعه و یکنواخت خوداری کنید و سعی کنید کم کم با لحنی مناسب خبر را به فرد برسانید.
  • فرد را دچار سردرگمی نکنید و سعی کنید به صورت عادی با کلمات معمولی و زبانی ساده با فرد صحبت کنید و از کلمات دو پهلو و نامفهموم استفاده نکنید.
  • برای آسان کردن گفت و گو می توانید از ابزاری همچون ایما و اشاره و سکوت و اشاره های غیرکلامی و … استفاده کنید.
  • از بزرگ نمایی خبر پرهیز کنید و سعی کنید شدت و وخامت خبر را کاهش دهید.
  • با احساسات با طرف رفتار کنید و با لحن ملایم خبر را به فرد برسانید.
  • هنگام گفتن خبر با طرف همدردی کنید و او را درک کنید و با جملاتی همچون “میدانم این مصیبت برایت ناگوار است و هیچ کس نمی تواند مثل تو این مصیبت را درک کند و در حکمت و مصلحت خدا شک نکن و…” ابراز همدردی کنید و او را آرام کنید.
  • خبر خود را با جملاتی مانند “متاسفم خبر خوبی ندارم ” ، “متاسفم این خبر را می دهیم” ،”به خاطر گفتن خبر بسیار ناراحتم و احساس خوبی ندارم” شروع کنید.