همه ی ما ممکن است در برخی موقعیت ها، نسبت به برخی از امور احساس شک و تردید و یا بدگمانی را تجربه کنیم که شواهد کمی نیز برای تایید آن وجود دارد اما در مبتلایان به اختلال شخصیت پارانویید، شرایط بسیار متفاوت است.

در این اختلال که از اوایل دوران بزرگسالی به صورت مزمن و پایدار بروز می یابد، فرد الگوی مداومی از شک و تردید و بدگمانی نسبت به دیگران دارد.

او به صورت مستمر و بدون داشتن دلایل و شواهد منطقی، وفاداری و قابل اعتماد بودن دیگران را زیر سوال می برد.

برچسب های مکرری مبنی بر بی وفایی و یا خیات به همسر و یا شریک جنسی اش می زند که شاهدی برای آن وجود ندارد و همواره آمادگی روای زیادی برای نزاع و مرافعه دارد.

علائم تحقیر و بی وفایی

در مبتلایان به این اختلال، دیگران دایما در حال تهدید، تحقیر و بی وفایی به آن ها هستند.

پارانوییدها غالبا افرادی کیه توز اند که کوچک ترین رنجش ها را نیز با خود به دوش می کشند و در صدد تلافی آن هستند.

عاطفه ی محدود و سطحی، افکار عجیب و غریب، رفتارهای رسمی و خشک، حساسیت به انتقاد، حق به جانب بودن و روابط اجتماعی محدود و کنترل شده، توهم گزند آسیب، رییس مأبانه رفتار کردن و توهمات متعدد از دیگر ویژگی های این اختلال شخصیتی است.

ممکن است حتی در شرایطی که اوقات خوشی را با یک فرد پارانویید می گذرانید، معانی تهدید آمیز زیادی توسط او برداشت شود که می توانید از شنیدن شان حیرت زده شوید.

بر اساس ملاک های تشخیصی، وجود حداقل ۴ مورد از علایم ذکر شده به صورت مستمر و از اوایل دوران برگسالی می تواند وجود اختلال شخصیت پارانویید را تایید کند.

تفاوت پارانویید و اختلال شخصیت پارانویید

حالت های پارانویایی و بد بینی افراطی بدون وجود شواهد حمایت کننده می تواند یکی از مهم ترین مشخصه های اختلال شخصیت بد بین باشد.

اما تفاوت بین شخصیت بدبین با شخصیت مختل بدبین در آن است که مبتلایان به بدبینی به عنوان یک اختلال شخصیتی، الگوی پایدار و مزمنی از بدبینی غیر مستدل را از اوایل بزرگسالی بروز می دهند.

نشانه های این نوع بدبینی غالبا دردوران کودکی نیز وجود دارد ابعاد مختلف زندگی فرد را شامل می شود.

می توان گفت در حالی که شخصیت بدبین تا حد زیادی به روان درمانی پاسخ مثبت می دهد، اما در مواجه با اختلال شخصیت پارانویید، امید زیادی به تغییر وجود ندارد.

چرا نسبت به همسرم هیچ حسی ندارم؟ بی تفاوتی و دلزدگی زناشویی چیست؟

مشکلات زندگی با فرد پارانویید

در صورتی که در حال تصمیم گیری برای ازدواج هستید و علایم مربوط به اختلال را در طرف مقابل تان مشاهده می کنید، بهتر است در تصمیم تان تجدید نظر کنید.

از آنجا که تشخیص وجود اختلال، نیارمند بررسی های روانپزشکی است، بهترین اقدام مراجعه به یک متخصص است.
به طور کلی زندگی با فرد پارانویید می تواند مانند تجربه ی یک اتهام دروغ باشد.

شما دایما به رفتارها و نیت های ناروایی متهم خواهید شد که وجود نداشته اند.

همسرتان ممکن است دایما برای پیگیری رابطه اش با شما و یا دیگران، دست به شکایت و یا راه های قانونی بزند.

رفتارهای کنترل گرایانه ی فرد پارانویید می تواند شما در زندانی حبس کند که اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی تان را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اختلال شخصیت پارانویید

همچنین متهم دانستن دیگران در بسیاری از موارد باعث می شود تا پارانویید ها از کار و حرفه شان اخراج شوند، روابط شغلی شان را از دست بدهند و یا تنها بمانند.

اتفاق بدتر می تواند این باشد که همسرتان علی رغم بدگمانی، دایما موضعی حق به جانب دارد و شما مجبور به عذرخواهی بابت رفتارتان خواهید بود. تجربه ای که می تواند منجر به خشم و انزجار درونی زیادی شود.

لازم است بدانید که همسرتان ابدا انتقاد پذیر نخواهد بود و به دلیل عدم آگاهی نسبت به مشکل، امکان همکاری برای تغییر رفتار بسیار کم است.

در حقیقت می توان گفت این افکار همواره در توهم، تخیل و افکار عجیب و غریب خود سیر خواهند کرد و به سودتان است که آن ها را حمل بر شدت علاقه و یا تعصب مردانه نکنید و هوشمندانه عمل کنید.

در یک عبارت مختصر و مفید می توان گفت، با این ازدواج می توانید تنهایی را بسیار بیشتر از قبل تجربه کنید.

باید و نبایدهای ارتباط با اختلال شخصیت پارانویید