خواص عرق کاسنی چیست؟ ( راهنمای کامل خواص کاسنی)

آیا با خواص عرق کاسنی آشنا هستید؟ کاسنی گیاه دارویی بسیار مهمی می باشد و در صورتی که به حد اعتدال برسد فواید بسیاری خواهد داشت، در گیاه کاسنی منیزیم، روی، منگنز، کلسیک، فولیک و ویتامین های مختلف به فراوانی یافت می شود و برای سلامت انسان بسیار مهم می باشد.

عرق کاسنی فواید بسیاری دارد که از آن می توان به ضد سرطان بودن، تقویت قلب، افزایش میل جنسی، گوارش و غیره اشاره نمود، البته مصرف کاسنی بیش از اندازه در برخی از افراد به عنوان مثال زنان باردار با مشکلاتی همراه خواهد بود و در صورت مصرف باید با پزشک مشورت کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص از عرق کاسنی می پردازیم برای این که خانواده سالمی داشته باشید توجه به مواردی مانند عرقیات سنتی بسیار مفید می باشد و به همین دلیل اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

خواص عرق کاسنی چه چیزهایی است؟

برای این که در این خصوص اطلاعات جامعی را به دست آورید باید با مشاور تغذیه در ارتباط باشید، عرق کاسنی خواص بسیاری دارد که در ادامه این مقاله به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

  1. دفع سموم کلیه و مثانه

یکی از خاصیت های کاسنی خاصیت ادرار آوری بسیار بالای آن می باشد و از این طریق می توان سموم و سنگ های کلیه و مثانه را راحت تر دفع کرد.

  1. خواص عرق کاسنی، تصفیه خون

بر اساس تحقیقات انجام شده عرق کاسنی باعث می شود تا گردش خون به خوبی صورت گیرد و هم چنین باعث بهبود گردش خون شده و فرایند تصفیه خون کمک کرده و آن را تسریع می بخشد.

  1. افزایش میل جنسی

عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون های بدن می شود و حجم اسپرم ها را افزایش می بخشد و در این صورت قدرت باروری و میل جنسی افزایش خواهد یافت.

  1. افزایش سلامت پوست

عرق کاسنی سرشار از موادی مانند فسفر، آهن و ویتامین C می باشد و عرق کاسنی برای بهبود و تقویت کبد مورد استفاده قرار می گیرد و باعث روشن شدن رنگ پوست می شود، هم چنین مشکلاتی مانند اگزما، جوش و التهاب را کاهش می دهد و موجب بهبود آن می شود.

  1. تقویت سیستم گوارش

عرق کاسنی سرشار از باکتری اینولین پروبیوتیکی می باشد که برای بدن مفید است و باعث می شود سوزش معده و مشکلات هضم بهبود یابد، سیستم گوارشی را تقویت می کند.

  1. افزایش سلامت قلب

عرق کاسنی، منبعی سرشار از فنول هایی می باشد که خاصیت آنتی اکسیدان دارند مصرف عرق کاسنی مانع به وجود آمدن مشکلاتی مانند لخته شدن خون و بی نظمی طپش قلب می شود، ترکیباتی که در کاسنی وجود دارد کلسترول موجود در خون را کاهش می دهد و از به وجود آمدن مشکلات و بیماری هایی قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

  1. خواص عرق کاسنی، ضد سرطان

ترکیباتی که در عرق کاسنی وجود دارند خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به همین دلیل مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند، در صورتی که عرق کاسنی مورد مصرف قرار گیرد باعث پیشگیری سرطان هایی مانند سرطان سینه و روده می شود.

  1. درمان سرفه

عرق کاسنی خاصیت خلط آوری بالایی دارد و با استفاده از شربت دم کرده ریشه کاسنی می توان برای درمان گلو درد و سرفه های خشک از آن استفاده کرد.

  1. کاهش تب

گیاه کاسنی سرشار از ویتامین c می باشد و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد سموم بدن را به خوبی دفع می کند و به صورتی طبیعی باعث کاهش تب می شود.

  1. خواص عرق کاسنی، بهبود درد و ورم

گیاه کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و برای بهبود دردهای عضلانی و مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که از دردهای عضلانی و مفصلی رنج می برند در صورتی که این گیاه را مصرف کنند تا حد زیادی بیماری آن ها بهبود می یابد.

  1. کاهش کلسترول خون

ترکیباتی که در کاسنی موجود می باشد باعث کاهش کلسترول مضر جمع شده در خون می شوند و از بیماری هایی مانند سکته مغزی و قلبی پیشگیری می کنند.

  1. کاهش استرس

گیاه کاسنی خاصیت آرام بخش دارد و یک نوع مسکن قوی طبیعی می باشد که برای درمان اضطراب و استرس به کار می رود و موثر است ، این گیاه بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد و مانع از به وجود آمدن استرس می شود، هم چنین گیاه کاسنی مشکلات خواب را بهبود می بخشد و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

  1. خواص عرق کاسنی، ضد پیری

برگ های گیاه کاسنی سرشار از ویتامین C و E می باشد و به همین دلیل برای رفع چین و چروک های صورت که ناشی از پیری زودرس هستند به کار می روند این گیاه دارویی برای حفظ جوانی بسیار موثر می باشند.

  1. درمان زردی در کودکان

یکی از رایج ترین مشکلات نوزادان زردی آن ها می باشد در زمان بارداری اگر کاسنی استفاده شود باعث پاکسازی کبد و دفع سموم بدن می شود و از این طریق از زردی نوزاد پیشگیری می شود البته باید توجه داشته باشید که بیش از اندازه از این گیاه در دوران بارداری استفاده نکنید زیرا خطر سقط را به همراه خواهد داشت و مشکلاتی را به وجود می آورد برای این که در دروان بارداری، گیاه کاسنی را مورد استفاده قرار دهید باید با پزشک مشورت کنید.

  1. خواص عرق کاسنی، کاهش وزن

کاسنی دارای فیبر می باشد و در صورتی که این گیاه به صورت منظم مورد استفاده قرار گیرد یبوست را درمان خواهد کرد و وزن را کاهش می دهد، از طرف دیگر کاسنی هورمون ها را کنترل می کند و حس سیری را در فرد به  وجود می آورد.

  1. فواید عرق کاسنی در بارداری

اگر در دوران بارداری از عرق کاسنی استفاده شود باعث کاهش فشار خون و تنظیم آن در بارداری خواهد شد، خانم هایی که در بارداری با مشکل فشار خون رو به رو هستند می توانند با مشورت پزشک شان از عرق کاسنی استفاده کنند، از طرف دیگر عرق کاسنی ادرار آور می باشد و باعث تقویت مثانه و پاکسازی آن می شود و به احتمال زیاد بروز عفونت را در زمان بارداری کاهش می دهد.

  1. درمان جوش

یکی از مهم ترین و شایع ترین عوارضی که گرمی جات به همراه دارد جوش زدن می باشد و بیشتر در چوست صورت نشان داده می شود اما عرق کاسنی طبع سردی دارد و می تواند عوارض گرمی ها را کاهش دهد، با مصرف کردن عرق کاسنی می توانید جوش هایی که به خاطر خوردن گرمی جات به وجود آمده است را کاهش دهید و آن ها را درمان نمایید.

  1. ضد آلرژی

در عرق کاسنی ترکیبات فعالی وجود دارد که از این طریق می تواند حساسیت و آلرژی های مختلف را کاهش دهد و آن را مهار نماید و این طور می تواند از به وجود آمدن واکنش های آلرژیک جلوگیری نماید.

  1. درمان دیابت

گیاه کاسنی حاوی موادی مانند اینولین می باشد، این مواد هورمون هایی که قند خون را کنترل می کنند را تحریک می کنند و در نتیجه باعث می شود تا بدن بتواند از بروز بیماری دیابتی پیشگیری نماید، مواد دیگری که در گیاه کاسنی وجود دارد باعث متوقف شدن چربی سازی بیش از حد سلول های بدن می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف کاسنی باعث برداشت بیش تر گلوکز خون می شود و به بهبود بیماری دیابت کمک می کند.

  1. درمان بیماری های کبدی

کبد وظیفه دارد تا سمومی که در بدن وجود دارد را پاکسازی نماید و هم چنین عرق کاسنی کمک می کند تا سلول های کبد تقویت شوند و با استفاده از مهار رادیکال های مضر آزاد به تصفیه خون کمک می کنند و هم چنین عرق کاسنی کمک می کند تا سم هایی که در بدن وجود دارند از طریق ادرار از بین بروند و از به وجود آمدن بیماری هایی مانند یرقان، تب های صفرایی و زردی جلوگیری کرده و یا آن ها را درمان نماید.

فواید پیاده روی

عرق کاسنی، موارد منع مصرف و عوارض جانبی

در صورتی که عرق کاسنی زیاد و بیش از اندازه مصرف شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که عبارت اند از:

خواص عرق کاسنی

  • خطر سقط جنین برای زنان باردار
  • زایمان زود رس
  • درد و ترش شدن معده
  • مشکلاتی هم چون تخریب شبکیه چشم
  • افت فشار خون
  • افزایش ترشحات صفرا