مشاورانه-صدا-صوتی روانشناسی

در کشورهای مختلفی معمولا یک روز از سال را به عوان روز خانواده جشن می گیرند.

اما در ایران چنین روزی وجود ندارد. با این حال می توان گفت که روز خانواده می تواند هر فرصتی برای گرد هم آمدن اعضای خانواده دور هم و داشتن روزی دلپذیر باشد. جمعه ها در ایران می توانند روز خانواده باشند.

در این روز پدر و مادر و کودکان می توانند یک روز خانوادگی داشته باشند. این به این معنی نیست که در سایر اوقات اعضای خانواده گرد هم نمی آیند، بلکه در این روز افراد با ذهنی باز و بدون درگیری و دغدغه های کاری و تحصیلی به خاواده آغوش می گشاید.

تعطیلات در واقع نقاط روشن یک سال برای افراد است و بردن کودکان با خود تجربه ای است که با شما باقی خواهد ماند و تا سالها در ذهن آنها و شما خواهد ماند. هرچند مسافرت و گذران اوقات فراغت با کودکان ساده نیست، با این حال ارزش آن را دارد.

اما برای این که یک روز شاد و خوشایند در کنار هم داشته باشیم، توصیه هایی در زیر آورده شده است. این توصیه ها می توانند برای روزهای جمعه و تمام تعطیلاتی که فرصتی برای با هم بودن فراهم می کنند صدق کنند:

  1. برنامه ریزی داشته باشید

مهم ترین گام و اولین گام در داشتن یک روز رویایی و هیجان انگیز داشتن برنامه ریزی است. از همه اعضای خانواده بخواهید نظرات خود را برای نحوه گذران روز خانواده ارائه دهند.

و بهترین فکرها و ایده ها را که همگی موافق هستند بنویسید. سپس برای داشتن یک زمان با کیفیت برای تقدم و تاخر انجام آنها برنامه ریزی داشته باشید.

اجازه بدهید که کودکان هم نظرات خود را بگوند و گاهی هم بر اساس نظر آنها برنامه ریزی را تغییر دهید.

بر اساس برنامه ریزی چیزهایی که لازم است از قبل برای روز خانوادگی خود تهیه کنید. ممکن است بخواهید این روز را در خانه بمانید اما نیازاست تا چیزهایی را تهیه کنید مثلا فیلمی که قرار است ببینید یا مواد اولیه ای که برای پختن غذای مورد نظر لازم است. چک لیستی تهیه کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

  1. زمان سفر خود را محدود کنید

اگر میخواهید برای این یک روز خود به یک سفر کوتاه بروید، مقصدی را انتخاب کنید که رسیدن به آن آسان باشد. می توانید به سایت های گردشگری سر بزنید و نقاط طبیعی و یا گردشگری واقع در اطراف شهرتان را بررسی کنید.

حتی اگر چنین مقصدهایی در مجاورت شما وجود ندارد، می توانید پارک ها و فضاهای باز مختلفی که تا کنون به آنها نرفته اید را امتحان کنید. هر مقصد تازه ای می تواند برای شما و کودکان جالب باشد.

این سفر یک روزه حتی می تواند درون شهر خودتان باشد اما باید توجه داشته باشید که به مانند یک سفر باید به آن فضا بروید و ساعاتی را در آن سپری کنید. هرچه زمان رانندگی برای رسیدن به مقصد کوتاه تر باشد، به احتمال زیاد در زمان رسیدن اکثر افراد خلق خوبی خواهند داشت.

چرا که ساعتها رانندگی برای رسیدن به مقصد و صرف زمان کم در مقصد و دوباره ساعتها رانندگی برای برگشت به خانه برای کسی جالب و خوشایند نیست.

صمیمیت با فرزندان
  1. قبل از هر برنامه ای آمادگی ذهنی در کودکان ایجاد کنید

قبل از این که جایی بروید به نظر ایده ی خوبی است که به آنها بگویید چه چیزی در انتظارشان است و قرار است چه چیزی را ببینند و چه کاری انجام دهند.

به کمک کتاب ها و سایت ها و یا منابعی از این دست می توانید اطلاعات مختصری از فرهنگ، فضاها و نکات جالب از مکانی که قرار است ببینند بدهید.

فرقی ندارد راجع به شهر یا مکان بازدید باشد. این باعث می شود نه تنها راجع به مکان علاقمند تر شوند بلکه همچنین آمادگی شان برای یادگیری چیزهای جدید افزایش پیدا می کند.

  1. مطمئن شوید که کودکان چیزهای جدید را امتحان می کنند

اگر کودکانتان در مورد غذا کمی سختگیر و مودی هستند، شاید به نظر سخت برسد که از آنها بخواهید چیزهای جدید را در سفر امتحان کنند.

اما به آنها یاد بدهید که چیزهای جدید را امتحان کنند و افق دیدشان را نسبت به طعم ها و مزه های جدید گسترش دهند و غذاهای محلی را امتحان کنند.

با این کار یک علاقه و عشق دائمی به سفر در آنها ایجاد خواهد شد. این مورد فقط منحصر به غذاها نمی شود بلکه این موارد جدید می توانند صنایع دستی، کارهای هنری و یا اشیاء مرتبط به این سفرها باشد.

  1. خودتان را محدود به یک خانواده نکنید

اگر چیزی وجود داشته باشد تا بتوانند در پیش بردن آرام و خوشایند کارها کمک کند، این قطعا کمک دستانی اضافه در اطراف ماست که می توانند در برخورد و تعامل با کودکان بسیار ذوق زده، بداخلاق  و یا خسته کمک کنند.

فقط برای خانواده خود برنامه ریزی نکنید. اگر دوستانی دارید که کودکانی به سن و سال کودک شما دارند، می توانید هزینه ها را با آنها تقسیم کنید و مراقبت از کوچکترها را به نوبت به عهده بگیرید و به این صورت کودکان نیز از داشتن دوستان جدید خوشحال خواهند شد.

گاهی گذراندن اوقات خانواده به همراه خانواده های مشابه خستگی و مسئولیت را تقسیم می کند و زمان با کیفیت تری برای همه به ارمغان می آورد. حتی می توانید از والدین خود بخواهید به شما ملحق شوند.