علت افسردگی زنان در دوران قاعدگی و پریود و بارداری چه دلایلی دارد و آیا سبب بروز بیماری دائمی و خودکشی می شود؟

علت افسردگی زنان در بلندمدت ژنتیکی است یا اکتسابی؟ چرا برخی از افراد بیشتر مستعد افسردگی هستند و برخی از آن ها کمتر با این مشکل رو به رو می شوند؟

علت افسردگی دوره زنان ناشی از سندروم قاعدگی و پریود است.

افسردگی یکی از اختلالات روانی می باشد که در طبقه اختلالات خلقی قرار دارد. این اختلال، سلامت ذهنی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی عملکرد زندگی او تاثیر می گذارد به همین دلیل باید از روان درمان کمک بخواهید تا در این خصوص راهنمایی های لازم را انجام دهد.

متخصصان علت بروز افسردگی را عوامل بسیاری می دانند که در ادامه مقاله برخی از آن ها را بیان می کنیم، هم چنین کمک گرفتن از مشاور افسردگی به افراد کمک می کند تا علت افسردگی را در کوتاه ترین زمان بشناسند و به درمان این اختلال بپردازند.

علت بروز افسردگی دائمی

اگر عوامل زیر را دارید، افسردگی شما ناشی از قاعدگی و پریود نیست.

عوامل بیرونی و درونی بسیاری وجود دارد که باعث افسردگی افراد می شود در حقیقت افسردگی نتیجه تعامل عوامل پیچیده بیرونی مانند زندگی در محیط پر تنش و عوامل درون فردی متعدد مانند تغییرات شیمیایی مغز و عوامل ژنتیکی می باشد.

علت افسردگی زنان - دوران قاعدگی

در ادامه این مقاله مهم ترین عواملی که باعث بروز افسردگی  می شود را بیان می کنیم:

  1. نقش انتقال دهنده های عصبی شیمیایی از علت های جسمانی افسردگی

انتقال دهنده های عصبی موادی شیمیایی هستند، که سلول های عصبی برای انتقال پیام از آن ها استفاده می کنند.

پژوهشگران در این زمینه آزمایشات بسیاری بر روی افراد افسرده انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که سطوح برخی از انتقال دهنده های عصبی در بیماران افسرده با افراد غیر افسرده متفاوت می باشد. به عنوان مثال سروتونین که مسئول افزایش سطح نشاط و شادی در مغز می باشد در افراد افسرده به طور قابل توجهی پایین است.

به همین دلیل برخی از افراد معتقدند که برای درمان افسردگی باید از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین استفاده کرد تا از این طریق سطوح انتقال دهنده های عصبی به سطح طبیعی برگردد.

برخی از افراد معتقدند که کاهش انتقال دهنده ها در واکنش به رویدادهای ناگوار زندگی به وجود می آید و در صورتی که افسردگی از ریشه حل شود و عوامل افسردگی به خوبی شناسایی شود می توان به درمان افسردگی بدون دارو پرداخت.

  1. عوامل ژنتیکی موثر در بروز افسردگی

احتمالا ژن های بسیاری وجود دارد که باعث به وجود آمدن صفات و رفتارهایی می شود که احتمال بروز افسردگی را در فرد افزایش می دهند، بر اساس این مطلب ژن واحدی مسئول در بروز افسردگی بیماران نمی باشد.

بیماری افسردگی بیشتر در کسانی دیده می شود که سوابق خانوادگی بیماری افسردگی را تجربه کرده اند، این امر نشان می دهد که ژنتیک سهم بسیار زیادی در بروز اختلالات روانی مانند افسردگی دارد.

  1. ایجاد افسردگی تحت تاثیر مصرف برخی از داروها

برخی از افراد با مصرف برخی از داروها ممکن است با اختلالات خلقی نظیر افسردگی رو به رو شوند، از جمله این داروها می توان به کورتیکواستیروئیدها، داروهای ضد ویروسی نظیر اینترفرون آلفا و ایزوترتینوئین برای درمان آکنه اشاره کرد.

  1. مواجهه با رویداد های ناگوار در زندگی از جمله علت های افسردگی

در بسیاری از موارد افسردگی نتیجه زندگی در محیط های پرتنش و رو به رو شدن با رویدادهای ناخوشایند می باشد، در حقیقت رویدادهای ناگوار زندگی در ابتدا می تواند باعث به وجود آمدن اختلالات سازگاری شود و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد باعث به وجود آمدن اختلالاتی مانند افسردگی می شود.

علت بروز افسردگی

از جمله این رویدادهای ناگوار می توان به از دست دادن شغل، جدایی عاطفی یا طلاق، بازنشستگی و غیره اشاره نمود.

مجموعه این رویدادهای ناگوار باعث بی انگیزگی در فرد می شود و ممکن است به خودکشی فکر کند و با چالش هایی رو به رو شود. در صورتی که علل بی انگیزگی را بشناسید می توانید مشکلات افسردگی خود را درمان کنید و تا حدودی برای شما کمک کننده خواهد بود.

در برخی از اوقات بسیاری از افراد با داشتن باورهای غلط در شرایط غم و اندوه به افسردگی شان دامن می زنند، به عنوان مثال شخصی که یکی از نزدیکانش را از دست داده است ممکن است با گریه نکردن یا عزاداری به مدت یک سال شرایط را برای خود سخت تر و دشوار تر نمایند و این امر یکی از عوامل افسردگی می باشد.

  1. سوء مصرف مواد

نزدیک ۳۰ درصد از افراد که مواد و الکل استفاده می کنند به اختلال افسردگی دچار هستند.

زیرا بسیاری از آن ها به دلیل فقدان مهارت حل مسئله، برای این که احساسات ناخوشایند خود را کاهش دهند به مصرف مواد می پردازند، این عمل در کوتاه مدت احساسات منفی در فرد به وجود می آورد اما در درازمدت فرد دچار اعتیاد شده و اعتیاد به مشکلات او می افزاید و علائم افسردگی بروز یا تشدید می شود.

در صورتی که مهارت های زندگی مانند مهارت حل مساله و کنترل هیجانات را یاد بگیرید و آن ها را در خود پرورش دهید از به وجود آمدن مشکلات بزرگتری مانند افسردگی و سوء مصرف مواد پیشگیری خواهید کرد.

هم چنین در این خصوص می توانید از مشاوره افسردگی و کلاس های آموزشی استفاده کنید تا در این خصوص راهنمایی های لازم را انجام دهد.

  1. مشکلات شخصی

گاهی افراد به خاطر مشکلات شخصی شان مانند احساس تنهایی، مشکلات اقتصادی و شرایط زندگی، افسرده می شوند.

هم چنین اتمام یک رابطه دوستی فشار زیادی را به افراد تحمل می کند که این مسئله به مرور زمان باعث افسردگی فرد می شود، در صورتی که افراد احساسات خود را مخفی نگه دارند و نتوانند با عصبانیت مقابله کنند خشم فروخوره به مرور زمان باعث تداوم و بروز افسردگی می شود.

حال به بررسی علت افسردگی دوران قاعدگی می پردازیم: