عادت به ورزش کردن را در نزدگی خود جاری کنیم. آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که بارها و بارها تصمیم گرفته اید ورزش کنید و بدن تان را سالم نگه دارید اما بعد از چند روز خسته شده اید؟

آیا برای رسیدن به وزن مطلوب تان، ورزش را بهترین گزینه می دانید اما وقتی اقدام به انجام آن می کنید، راه تان را سخت و غیر قابل دسترس می بینید؟

اگر پاسخ تان به سوالات بالا، مثبت است لازم است یدانید که این تنها مساله ی شما نیست.

بسیاری از افرادی که قصد مقابله با عادات رفتاری منفی و نهادینه کردن عادت مثبت تازه را دارند، با مشکلات شما روبه رو هستند.

به طور کلی لازم است بدانید که تغییر رفتار کار آسانی نیست. اما چرا؟

چرا عادت به ورزش تا این اندازه سخت است؟

بر اساس اصول روانشناسی تغییر رفتار، رفتارهای منفی مانند زیاد غذا خوردن، کم تحرکی، ورزش نکردن، نشستن در گوشه ی خانه و فکر کردن به اهداف و… همگی دارای کارکرد هستند.

به این معنا که این قبیل رفتارها در کوتاه مدت به عنوان یک راه حل انتخاب می شوند که از نطر فرد نه تنها بد نیست بلکه منافعی نیز دارد.

به عنوان مثال، فرد راحت تراست که در نقش انسانی افسرده فرو رود و در گوشه ی خانه بماند و حمایت دیگران را دریافت کند.

بنابراین دلیلی نمی بیند تا رفتار افسرده وار را ترک کند و برای ورزش کردن و تحرک کاری انجام دهد. همین مساله باعث می شود تا تغییر عادات منفی، امر بسیار دشوار باشد.

به عبارتی، عادات منفی تان مانند چسبی قوی به شما چسبیده اند و جدا کردن شان نیازمند طی چندین مرحله است. بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که یک شبه از شر آن ها خلاص شوید. همچنین سرزنش کردن خودتان بخاطر ورزش نکردن و یا خسته شدن پس ازچند روز، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

باید بدانید که تبدیل ورزش به عادت رفتاری، دارای چه مراحلی است و چگونه خواهید توانست آن را طی کنید.

مراقبت از خود

سه مرحله ی طلایی عادت به ورزش کردن

در اینجا شما را با سه مرحله ی اساسی تغییر آشنا خواهم کرد که با اطلاع از آن ها می توانید مدیریت تغییر رفتارتان را به دست بگیرید و از بازگشت مجدد به تنبلی، بی تحرکی و کسالت پیشگیری کنید.

۱) آیا برای تغییر آماده اید؟

اگر تصمیم گرفته اید تا همین امروز در باشگاه ثبت نام کنید و یا پس از یک دوره ی کوتاه، مجددا ورزش را کنار گذاشته و ناامید هستید، به این سوال به دقت پاسخ دهید.

تا چه حد برای تغییر آماده هستید؟
آیا از دانش لازم برخوردارید؟

آیا اصولی و علمی و تحت نظر مربی فعالیت می کنید یا اینکه ورزش غیر اصولی منجر به آسیب بدنی، حرکات بی نتیجه و ناامیدی تان شده است؟

دلیل اصلی اینکه تصمیم دارید تا ورزش را به بخشی از سبک زندگی تان وارد کنید چیست؟

آیا تصمیم به ورزش کردن، تصمیم واقعی خودتان است یا اینکه در اثر اجبار اطرافیان، فشارهای محیطی و یا چشم و همچشمی به سمت آن رفته اید؟

در حقیقت اولین و مهم ترین گام برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حقیقی، پاسخی است که برای سوال های بالا فراهم می کنید.

بهتر است برای خودتان لیستی آماده کنید و به سوالات بالا پاسخ دهید.

به میزانی که پاسخ های تان معطوف به خود و ناشی از انگیزه های درونی باشد، موفق تر خواهید بود.

به عنوان مثال انگیزه ی ” می خواهم با ورش کردن، سلامت و قوی بمانم و انرژی لازم برای کارهای روزمره ام را کسب کنم” از انگیزه ی ” چون همسرم، دوستم یا مادرم، از هیکل ام راضی نیستند، می خواهم ورزش کنم” بسیار قدرتمند تر و پایدارتر است.