کاندوم زنانه چیست؟

زوجین اگر قصد فرزند آوری نداشته باشند باید با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، این روش ها می تواند شامل مصرف قرص های خاص و یا استفاده از کاندوم باشد.

معمولا زمانی که از کاندوم صحبت به میان می آید کاندوم های مردانه را تصور می کنید که برای رابطه جنسی محافظت شده مورد استفاده قرار می گیرد.

البته که کاندوم های مردانه شناخته تر هستند ولی کاندوم های دیگری نیز وجود دارند که به کاندوم های زنانه معروف بوده و برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته از آن ها استفاده می شود.

در این مقاله در مورد کاندوم های زنانه و نحوه استفاده این کاندوم ها و مزایا و معایب آن نکاتی را بیان می کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

انواع کاندوم زنانه 

کاندوم های زنانه دو دهه می باشد که به وجود آمده و در داروخانه ها عرضه شده است اما زوجین زیاد با آن ها آشنا نیستند و به همین دلیل زیاد مورد استفاده قرار نگرفته و استفاده آن محدود می باشد.

این کاندوم ها چون به داخل واژن وارد می شوند به کاندوم های داخلی معروف می باشند.

کاندوم های زنانه دو نوع می باشند، کاندوم FC1 و جایگزین آن کاندوم FC2 که توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته است.

جنس کاندوم FC1 از پلاستیک پلی اورتان ( polyurethane)  بوده و امروزه تولید نمی شود، جنس کاندوم داخلی FC2 از لاتکس مصنوعی می باشد که ضد حساسیت می باشد، و توسط یک روان کننده روغن کاری شده است.

اما سوالی ایجاد می شود که کاندوم های زنانه برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرند؟ کاندوم ها زنانه نیز مانند کاندوم های مردانه وسیله ای برای پیشگیری از بارداری می باشند و به صورت یک سد مانع از ورود اسپرم به داخل رحم می شوند، همچنین از آن ها به عنوان یک وسیله حفاظتی در برابر بیماری های مقاربتی استفاده می شود.

کاندوم زنانه به شکل یک کیسه نرم و گشاد هستند که در هر دو انتهای آن یک حلقه وجود دارد، حلقه ای که به صورت سر بسته می باشد در داخل واژن قرار گرفته تا کاندوم در جای مناسب قرار گیرد و سر دیگر کاندوم باز می باشد و بیرون از واژن قرار می گیرد.

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟

نحوه استفاده از کاندوم های زنانه

کاندوم های زنانه نسبت به کاندوم مردانه کمتر شناخته شده اند، به همین دلیل باید با نحوه استفاده آن به خوبی آشنا شوید تا در روابط جنسی خود به درستی از آن استفاده کنید و سکس ایمن و بهتری را تجربه کنید.

در زیر نحوه استفاده از کاندوم زنانه بیان شده است.

  • حلقه که درطرف سر بسته کاندوم قرار دارد و در داخل رحم قرار می گیرد باید آن را بین انگشت شست و میانی خود نگه دارید.
  • حلقه را به هم فشار دهید و تا جایی که امکان دارد آن را داخل واژن وارد کنید، باید به این اطمینان برسید که حلقه داخلی از استخوان شرمگاهی عبور کرده باشد.
  • حلقه ای که خارج واژن است حلقه خارجی نام دارد که باید حدود ۲٫۵ سانتی متر در خارج واژن باشد.
  • مطمئن شوید که کاندوم بدون پیچ و تاب است.
  • بعد از رابطه جنسی و قبل از این ک بلند شوید، حلقه بیرونی را فشار دهید تا مطمئن شوید که مایع منی درون کاندوم قرار دارد.
  • به آرامی کاندوم را به بیرون بکشید و این نکته را در نظر بگیرید که کاندوم یک بار مصرف می باشد و فقط یک بار برای مقاربت می توان از آن استفاده کرد .

مزایا و معایب استفاده از کاندوم های زنانه

کاندوم های زنانه مانند کاندوم های مردانه و قرص های مپرات برای پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرد و ابزار های مناسبی برای جلوگیری از بارداری می باشد.

این کاندوم ها با معایب و مزایایی همراه است که در زیر آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاندوم زنانه

مزایای استفاده از کاندوم های زنانه

کاندوم های زنانه می توانند برای پیشگیری از بارداری و جلوگیری از بیماری های مقاربتی مورد استفاده قرار بگیرند و علاوه بر این موارد مزایای دیگری دارند که عبارت اند از:

  • به زن اجازه می دهد که بدون اعتبار به کاندوم مردانه و با استفاده از کاندوم زنانه خود را در برابر بیماری های مقاربتی و بارداری حفظ کند.
  • بدون نسخه و تجویز پزشک می توان کاندوم را مورد استفاده قرار داد.
  • کاندوم های مردانه دقیقا در زمان برقراری رابطه جنسی مورد استفاده قرار می گیرد اما از کاندوم های زنانه می توانید ۸ ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی داخل واژن قرار دهید.
  • کاندوم ها کمترین عوارض جانبی را به همراه دارد و حساسیت های آلرژیک ایجاد نمی کند.
  • در کاندوم های مردانه ابتدا باید شخص به حالت نعوظ برسد و بعد استفاده کند اما در کاندوم زنانه هیچ شرط اولیه ای وجود ندارد.
  • از کاندوم های زنانه می توانید در زمان قاعدگی، بارداری و یا بعد از زایمانی که به تازگی صورت گرفته است استفاده کرد.