علت بی علاقگی به ازدواج

در سال های اخیر آمار ازدواج سیر نزولی داشته و تعداد ازدواج های ثبت شده در هر سال کاهش پیدا کرده است.

به طوری که بسیاری از پسران و دختران، علی الخصوص پسران، تمایلی به ازدواج کردن نشان نمی دهند و با وجود اصرار خانواده ترجیح می دهند به زندگی مجردی خود ادامه دهند.

حال در این مقاله سعی داریم به بررسی علت های بی علاقگی به ازدواج بپردازیم.

 عوامل مختلف بی علاقگی به ازدواج

بی علاقگی به ازدواج عوامل مختلفی دارد که می توانیم آنها را به سه دسته ی اجتماعی – اقتصادی و شناختی تقسیم بندی کنیم.

  1. عوامل اجتماعی

نکته ای که وجود دارد این است که جامعه در حال حرکت از سمت سنت به مدرنیته است و در جامعه ی مدرنیته تاکید بر فرد و نیازهای فرد است.

بنابراین فرد تحت تاثیر فرد گرایی، تجرد را ترجیح می دهد.

همچنین در فرهنگ ما هنوز به طور کامل مدرنیته شدن صورت نگرفته و همچنین رسم و رسومات سنتی هم از بین نرفته و همین عامل باعث یک نوع سردرگمی شده و تاثیرات بدی بر روند ازدواج گذاشته است.

از دیگر عوامل اجتماعی تاثیر گذار این است که تحت تاثیر مدرنیته بودن و برابری زن و مرد، دختران بسیاری جهت ادامه ی تحصیل در دانشگاه ها حضور پیدا کردند .

همین عامل سبب می شود که فرد نسبت به انتخاب شریک زندگیشان حساسیت بیشتر ی نشان دهد و منتظر فردی باشد که دارای موقیعت مناسبی باشد .

با توجه به اینکه گاهی اوقات، فردی را که همخوان با انتظاراتش باشد را پیدا نمی کند، علاقه اش را نسبت به ازدواج از دست می دهد و تصمیم می گیرد مجرد بماند.

البته این بدان معنی نیست که تحصیلات دانشگاهی دختران بد است.

بلکه هدف از بیان این مسئله اشاره به ناهمخوانی شرایط دختران و پسران برای ازدواج دارد. به این دلیل که حضور دختران در دانشگاه ها نسبت به پسران بیشتر شده و همین امر توازن را به ریخته و باعث می شود که دختر در پیدا کردن فرد همسطح خود به مشکل بخورد.

دعوای بین زوجین

۲٫ عوامل اقتصادی

نابسامانی اقتصادی یکی از دلایل بسیار تاثیر گذار بر کاهش آمار ازدواج است.

در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ بیکاری جوانان و اوضاع نابسامان اقتصادی و هزینه های گزاف، بسیاری از جوانان توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارند و بر خلاف میل باطنیشان از ازدواج فرار می کنند.

البته بسیاری از پسران هستند که با وجود داشتن شرایط اقتصادی مناسب تن به ازدواج نمی دهند که یکی از دلایل آن می تواند نداشتن حس مسئولیت پذیری و عدم سازگاری و همچنین در بعضی از موارد، علت آن، می تواند لذت گرایی و انحرافات جنسی و شخصیت تنوع طلب و خوش گذران فرد باشد.

در این صورت، فرد توانایی متعهد ماندن به یک رابطه و شخص را ندارد و تصمیم می گیرد که روابط خارج ازعرفی داشته باشد و هیچگاه تن به ازدواج ندهد.

البته لازم به ذکر است که موارد استثنائی وجود دارد که فرد هم شخصیت مسئولیت پذیری دارد و هم اینکه بسیار متعهد است.

ولی بنابر مسائل شخصی و همچنین تاثیر پذیری از فرهنگ مدرن تصمیم می گیرد مجرد بماند و هیچگاه ازدواج نکند.

ساز و کار ضعیف دولت و هزینه های هنگفت مانند جهیزیه و مهریه نیز، از جمله عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر کاهش آمار ازدواج است.

علت بی علاقگی به ازدواج