تاثیر مواد مخدر بر مغز | عوارض اعتیاد به مواد مخدر بر مغز

آیا در مورد تاثیری که مواد مخدر بر روی مغز می گذارد اطلاعاتی دارید؟ مغز اصلی ترین اندام بدن می باشد و این عضو بدن باعث می شود تا عملکردهای مختلف بدن با هم هماهنگ شود و سامان یابد و هر کدام از قسمت های بدن مخصوص یک فعالیت و عمل خاصی می باشند.

مصرف مواد مخدر به مرور بر روی عملکرد های مختلف مغز اثر می گذارد و به شکل های مختلفی آن را مختل می کند این تاثیرات مغزی تا جایی پیش می رود که فرد اراده خود را از دست می دهد و به حد زیادی به ماده مخدر وابسته می شود و مصرف آن را ادامه می دهد و این وابستگی باعث می شود در صورتی که مواد مخدر استفاده نکند عملکرد مغزی او به طور کامل مختل شود. شما می توانید آگاهی لازم در مورد مواد مخدر داشته باشید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید در این صورت گامی موثر در جهت ترک برداشته اید.

تاثیر مواد مخدر بر مغز

مواد مخدر در سیستم های ارتباطی درگیری ایجاد می کند و در مسیر انتقال، دریافت و پردازش طبیعی نورون ها دخالت می کند و به این ترتیب بر روی مغز تاثیر می گذارد، نورون ها سلول های عصبی مغز هستند و وظیفه آن انتقال دادن اطلاعات است، انتقال اطلاعات در نورون ها به وسیله مواد شیمیای به نام انتقال دهنده عصبی یا نوروترنسمیترها رخ می دهند و هر کدام از نورون هاز انتقال دهنده های عصبی خاصی استفاده می کنند و انتقال اطلاعات را انجام می دهند.

پس از مصرف چه اتفاقی در مغز فرد میفتد؟

مواد مخدر بعد از این که مصرف می شوند وارد سیستم های عصبی مغز می شوند و شبیه انتقال دهنده های عصبی هستند و مواد مخدر به خاطر شباهت جایگزین انتقال دهنده های عصبی می شوند این مواد جایگزین شده در دریافت و پردازش اطلاعات اختلالاتی را به وجود می آورد.

نورون ها به علت شباهت ساختار مواد مخدر با انتقال دهنده های عصبی آن ها را به عنوان انتقال دهنده شناسایی می کنند و اجازه می دهند تا این مواد وارد سلول های عصبی شده و آن ها را مورد تحریک قرار دهند.

ورود مواد مخدر باعث می شود تا مغز به صورت طبیعی تولید انتقال دهنده های عصبی را کاهش دهد و برای انتقال پیام ها مغز به مواد مخدر نیاز داشته باشد، برخی از مواد مخدر محرک مانند آمفتامین و کوکائین باعث می شود تا نورون های مغزی به مقدار زیادی انتقال دهنده تولید کنند و میزان آن را از حالت طبیعی خارج کنند.

در این صورت پیام های قوی تری در مغز تولید خواهد شود و در فعالیت های ارتباطی اختلالاتی به وجود خواهد آورد، و به همین دلیل پس از مصرف مواد مخدر در فرد حالاتی شبیه سرخوشی، لذت و شادی با شدت بسیار قوی تری اتفاق می افتد.

تاثیر مواد مخدر بر مغز، مواد چگونه منجر به احساس لذت می شود؟

برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز مسئول رساندن پیام شادی و لذت در سطوح بالاتر مغزی هستند از جمله این نوروترنسمیترها می توان به دوپامین و سروتونین اشاره کرد در حالت طبیعی این انتقال دهنده ها با دریافت پاداش های ساده تری مانند غذا خوردن، داشتن تعاملات مثبت با دیگران، پرداختن به فعالیت های مورد علاقه نظیر موسیقی، غیره ایجاد می شوند و به همین دلیل انسان ها از این فعالیت ها لذت می برد و برای او جالب است.

در هنگام مصرف مواد میزان بیشتری از این انتقال دهنده ها در مغز ترشح می شود و در این حالت افراد از ساده ترین فعالیت های خود لذت می برند و احساساتی مانند سرخوشی و نئشگی را تجربه می کنند.

و امروزه نظرات جدیدتری در مورد تاثیر مواد دوپامین بیان شده است و دانشمندان امروزه فکر می کنند که دوپامین بیشتر با مجبور کردن فرد برای تکرار فعالیت های لذت بخش ( یا همان مصرف مواد) ارتباط دارد تا تولید مستقیم لذت. این نظریات کمک می کند تا افراد متوجه شوند که وابستگی مواد در افراد چطور به وجود می آید.

دلیل وابستگی روانی و اعتیاد به مواد مخدر

افزایش بیش از حد دوپامین باعث تغییر شکل گیرنده های دوپامینی می شود و یا نورون های تولید کننده دوپامین را کاهش می دهد و در نتیجه پس از مدتی دوپامینی که در مغز وجود دارد به صورت طبیعی کاهش می یابد و فرد دچار افسردگی، کسلی، بی لذتی و بی هیجانی می شود و فرد برای این که حالت های خوشحالی و نشئگی گذشته را تجربه کند میزان بیشتری مواد مخدر مصرف می کند تا دوپامین بدن او به حد طبیعی برسد و این چنین فرد در چرخه معیوب گیر می کند.

یعنی برای این که دوپامین مغز خود را به حد طبیعی برسد ماده مخدر بیشتری را مصرف می کند و زمانی که مواد مخدر افزایش یابد باعث کاهش دوپامین طبیعی بدن می شود، این چرخه مصرف مواد مخدر به مرور زمان باعث می شود تا تغییرات بلندمدتی بر روی مغز ایجاد شود و این تغییرات باعث می شود تا فرد کنترل خود را بر روی مصرف مواد بردارد به بیان دیگر مواد مخدر کنترل سیستم لذت را در دست خواهند گرفت.

در این صورت بیماری میزان مصرف مواد مخدر او افزایش می یابد تا دوپامین دوباره به سطح عادی برگردد و چنین فردی نمی تواند بدون مصرف مواد از زندگی لذت ببرد و دچار افسردگی می شود.

تاثیر مواد مخدر بر مغز

ترک اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات روانی ناشی از آن

آسیب های مغزی که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می آید گاهی اوقات تا آخر عمر فرد را درگیر می کنند و در صورت کاهش مصرف مواد مغز به تدریج به جبران کمبود انتقال دهنده های عصبی خود می پردازد.

اما نکته ای که بسیار مهم است و باید به او توجه شود جدی گرفتن تاثیر روانی ناشی از افزایش ناگهانی دوپامین و حالت نشئگی می باشد که در روان فرد باقی می ماند و این دلیلی برای بازگشت اعتیاد فرد می باشد و فرد تجربه استفاده مجدد بسیار برای او لذت بخش است و تصورات جالبی از حالت سرخوشی در آن موقعیت دارد به قدری که فرد وسوسه می شود دوباره بعد از ماه ها ترک به سمت مصرف مواد مخدر برود.

به همین دلیل بسیار برای فرد اهمیت دارد تا از نظر روانی خودش را درمان کند زیرا ترک اعتیاد از نظر روانی اهمیت بیشتری نسبت به مسائل جسمانی دارد و افراد نباید تنها به سم زدایی از بدن اکتفا کنند. در واقع برای اینکه آسیب های مغزی و اختلالات روانی درمان شود باید به روانشناس مراجعه کنید تا مشاوره لازم برای ترک اعتیاد انجام شود.