درمان شکست عشقی بدون رنج کشیدن

درمان شکست عشقی از چه راهی امکان پذیر می باشد؟ عشق یکی از عمیق ترین احساسات بشری می باشد که می تواند مجموعه ای از احساسات و هیجانات قوی برای فرد به همراه داشته باشد و هرچه این عشق و احساس قوی تر باشد باعث می شود تا هنگام شکست خوردن فرد رنج بیشتری را متحمل شود.

در این شرایط احتمال دارد که فرد از نظر روحی و عاطفی دچار مشکلات بسیاری شود و غم از دست دادن رابطه باعث شود تا به مشکلات افسردگی و اضطراب دچار شود برای این که از مرحله شکست عشقی عبور کنید نیاز است تا از مشاور و روانشناس کمک بگیرید و اقدامات لازم برای کنار آمدن با شکست عشقی صورت گیرد.

برای این که با روش ها و راهکارهای درمانی شکست عشقی آشنا شوید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

علل تفاوت افراد در واکنش به شکست عشقی

چرا بعد از شکست عشقی بعضی ها بی تفاوت به زندگی شان ادامه می دهند و بعضی ها تا پای مرگ هم جلو می روند؟ شما دوست دارید پس از تجربه شکست عشقی جز کدام دسته باشید؟

ذهنیت افراد از عاطفه و عشق و دوست داشتن از سال های قبل شکل گرفته است زمانی که برای اولین بار مادرتان شما را در آغوشم گرفت و وجود مادرتان را حس کردید اما احتمال دارد که همین چندماه یا چند سال پیش عاشق شده باشید.

کسانی که مادرشان را از دست داده اند شکست های عشقی وحشتناک تری را تجربه کرده اند البته منظور تنها از دست دادن فیزیکی نمی باشد و افراد اگر به هر دلیل رابطه عاطفی و مادرانه با مادرشان را از دست داده اند همیشه به دنبال مادر جایگزین هستند و اگر دومین مادرشان نیز بی رحم باشد در این شرایط دنیا را جای بسیار وحشتناکی خواهند دید و تصور می کنند دنیا جایی است که افراد همه چیز را از دست می دهند.

البته عکس این قضیه هم صادق است و افرادی که به طور مداوم مورد توجه والدینشان هستند و به آن ها وابستگی زیادی دارند به راحتی نمی توانند “نه “را قبول کنند. شما با توجه به موقعیت و شرایطی که تربیت شده اید می توانید عکس العمل های متفاوتی از خودتان نشان دهید.

البته تنها این موارد همه ماجرا نمی باشد بلکه عوامل فردی و محیطی گوناگونی بر روی این موضوع اثر می گذارد و درمانگر می تواند هر یک از این نقش ها را مورد ارزیابی قرار دهد .

آیا سپری شدن زمان راه درمان شکست عشقی است؟

جواب این سوال هم می تواند مثبت و هم منفی باشد. برخی از افراد برای کنار آمدن با شکست عشقی به ۶ ماه زمان نیاز دارند تا بتوانند آن مسئله را به خوبی بپذیرند و زندگی عادی خود را دوباره آغاز کنند اما در بعضی افراد غم و اندوه همچنان باقی می ماند و هر چه می گذرد فرد در خاطراتش بیشتر غرق می شود و در این شرایط افسردگی به شکست عشقی اضافه شده و اوضاع پیچیده تر شده است.

به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا با یک درمانگر در ارتباط باشید تا بتوانید اوضاع روانی خود را تحت کنترل قرار دهید و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟

نقش بخشش در درمان شکست عشقی

گاهی اوقات رابطه عاطفی با اتفاق های ناخوشایندی همراه می شود و فرد ممکن است خیانت کار و دروغگو در آید که  در این صورت علاوه بر احساس شکست، فرد دچار خشم و نفرت زیادی می شود، در این حالت اگر می خواهید دچار آسیب های روحی دراز مدت نشوید باید برخی از خصایل را در وجودتان تقویت کنید زیرا اگر این خصوصیت های اخلاقی را نداشته باشید درمان شکست عشقی برای شما دشوار خواهد شد.

توانایی بخشیدن

مهم ترین نکته ای که باید بدانید و به آن را به کار گیرید توانایی بخشیدن می باشد.

بخشش تنها کلماتی که بر زبان جاری می شود و یا از ذهن عبور می کند نمی باشد بلکه یک فرآیند عمیق عاطفی است، شما باید از صمیم قاب شریک عاطفی تان را ببخشید زیرا بخشش یک نکته بسیار کلیدی برای درمان شکست عشقی می باشد، اما چرا این مسئله این قدر مهم است؟ زیرا زمانی که طرف را می بخشید خودتان را به آرامش رسانده اید، احتمال دارد برای شما سوال پیش آید که آخر چطور؟ هرگز امکان ندارد او را ببخشم و بدی هایی که به من کرده است را از یاد ببرم، پاسخ ما به شما این است تا زمانی که او را نبخشید هرگز در شکست عشقی به آرامش نخواهید رسید.

همچنین قرار نیست که شما نقش یک بازنده را داشته باشید بلکه باید به خودتان فرصت دهید تا دوباره عشق را تجربه کنید و رابطه ی جدیدی را شکل دهید، برای شروع دوباره می توانید از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

درمان شکست عشقی

مراحل چهار گانه ای که برای درمان شکست عشقی باید طی کنیم

برای این که بتوانید با شکست عشقی کنار بیایید و آن را درمان کنید باید از چهار مرحله روانشناختی عبور کنید و بدون عبور از این مراحل هرگز نخواهید توانست شکست عشقی تان را به طور حقیقی درمان کنید این مراحل عبارت اند از شوک، انکار، بازآفرینی و استقلال عاطفی.

در اواخر رابطه عاشقانه تان احتمال دارد رابطه شما زیاد خوب نبوده و به درستی پیش نرفته باشد و در یکی از روزها بدون هیچ مقدمه ای شریک عاطفی تان به نزدتان آمده و می گوید قصد ادامه دادن ندارد و می خواهد شما را ترک کند اما شما هرگز تصور نمی کردید که این طور اتفاقی بیفتد و در این شرایط  شوکه می شوید.

مرحله دوم شکست عشقی انکار می باشد؛ در این هنگام هر دو طرف رابطه چه آن کس که رابطه را ترک می کند و چه آن فردی که طرد می شود سعی دارد تا شرایط به وجود آمده را کتمان کند و آن ها همچنان با یکدیگر تماس می گیرند و دوست ندارند بپذیرند که قرار است رابطه آن ها برای همیشه به پایان برسد.

بازآفرینی

پس از آن نوبت به مرحله بازآفرینی می رسد، شما از کسی که مدت ها او را دوست داشته اید جدا می شوید و شرایطی سختی را تجربه می کنید و اکنون در یافتن معنی و مفهوم زندگی تان با مشکلاتی رو به رو شده اید و برنامه ای برای انجام دادن ندارید و برای این که خودتان را سرگرم کنید و بدون رابطه داشتن به معنایی برای وجود خود برسید دست به فعالیت های مختلف می زنید گاهی به کلاس موسیقی می روید و گاهی باشگاه ثبت نام می کنید در صورتی که شما بتوانید این مرحله از شکست را با موفقیت به پایان برسانید وارد مرحله استقلال عاطفی شده اید.