نیاز به ازدواج اهمیت ندارد؟ ازدواج یک سنت دیرینه است که بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد، یکی از تصمیماتی که در زندگی فرد بسیار مهم است تصمیم به ازدواج و انتخاب همسر می باشد.

افراد برای این که ازدواج موفق و خوبی داشته باشند باید قبل از ازدواج دلایل خود را به خوبی بشناسند و پس از بررسی این دلایل برای ازدواج تصمیم بگیرند.

برای آن که شریک زندگی مناسبی را برای خود انتخاب کنید، باید دلایل خود را برای ازدواج بدانید و آن ها را بررسی کنید و ویژگی های طرف مقابل تان بررسی کنید، در این صورت می توانید برای ازدواج و تشکیل خانواده تصمیم بگیرید، شما با آمادگی کامل و با شناخت دقیق می توانید برای ازدواج اقدام کنید.

اگر به صورت عجولانه و بدون هیچ پیش زمینه ای شریک زندگی را انتخاب کنید مشکلاتی برای شما به وجود می آید.

ازدواج کانونی است که برای رفع نیاز های اساسی زنان و مردان صورت می گیرد، ازدواج یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین قدمی است که فرد در زندگی انجام می دهد و اگر انتخاب درستی داشته باشد، زندگی فرد می تواند در جهت مثبت عوض شود و او را به سعادت و کمال برساند و علاوه بر آن باعث رشد فردی و اخلاقی فرد می شود.

گاهی اوقات فرد ممکن است ازدواج ناموفقی داشته باشد که در این صورت تاثیرات مخربی بر روی شخصیت او ایجاد می شود و فرد دچار غم، پرخاشگری و افسردگی می شود و به طور کلی شکست در ازدواج تمام زندگی فرد را مختل می کند.

نیازهای به ازدواج و تشکیل خانواده

زمانی که فرد به سن ازدواج و تشکیل خانواده رسید باید شریک زندگی برای خود تعیین کند، انتخاب شریک زندگی چه برای مرد یا زن یک انتخاب بسیار مهم و اساسی می باشد، زیرا شریک زندگی سرنوشت انسان را می سازد و همراه خوبی در زندگی  می باشد.

گاهی فرد به ازدواج به طور جدی توجه نمی کند و معیار های خاصی برای ازدواج ندارد یا به معیار هایش توجه نمی کند و چشم و گوش بسته تصمیم به ازدواج می گیرد.

همچنین گاهی افراد معیار های خاصی دارد اما  آن ها را با ویژگی های طرف مقابل بررسی نمی کند و نمی تواند به شناخت برسد، و همین عوامل باعث می شود تا فرد در زندگی دچار شکست شده و طلاق بگیرد و به می توان از آن به عنوان علل عمده طلاق یاد کرد.

ازدواج موفق تاثیرات مثبتی بر روی زندگی مشترک می گذارد و باعث آرامش بخشیدن به زوجین، دور نگه داشتن آن ها از خطر و موانعی برای رفتار خطرناک می باشد.

افراد باید این نکته را در نظر بگیرند که زندگی شان تحت تاثیر ۵ خواسته و نیاز های اساسی می باشد  که عبارت اند از : دوست داشته شدن، جاودانگی، استقلال، نیرومندی و سرگرمی

افراد متاهل باید به نیاز های اساسی خود توجه داشته باشند و بدانند که تحت تاثیر این نیاز ها هستند و از ابتدای زندگی مشترک به نیاز هایی که بیان شد نیاز دارند، آن ها باید برای ارضا و رفع این نیاز ها تلاش کنند و سعی کنند از آن ها برای  بهبودی زندگی زناشویی و پیشرفت آن استفاده کنند.

در ادامه این مقاله این نیاز ها را مورد بررسی قرار می دهیم و ارتباط بین نیاز های اساسی و ازدواج موفق را بیان می کنیم.

  • نیاز به دوست داشته شدن

یکی از اساسی ترین و اصلی ترین نیاز های هر انسانی، نیاز به دوست داشته شدن می باشد. نیاز به عشق و دوست داشتن زمانی تامین می شود که شخص دومی وجود داشته باشد که به ما ابراز عشق و علاقه کند و بتواند نیاز های اساسی ما را رفع کند.

این نیاز ها زمانی تامین می شود که فردی ما را دوست داشته باشد و به ما ابراز علاقه کند و به خوبی علائم عاشق شدن را نشان دهد.

در مورد ابراز علاقه شما نمی توانید یکی را مجبور کنید که شما را دوست داشته باشد و به شما ابراز علاقه کند، ممکن است شما کسی را دوست داشته باشید اما لزومی ندارد که او به شما علاقه مند باشد و شما را دوست داشته باشد.

اگر فرد یک ازدواج خوب را در کنار شریک زندگی مناسب تجربه کند می توانند نیاز به عشق را ارضا کند در غیر این صورت بر طرف کردن نیاز به دوست داشته شدن به سادگی میسر نخواهد بود.

بسیاری از زنان بر این باور هستند که همسرانشان به آن ها کم محبت می کنند و نمی توانند به خوبی نیاز های عاطفی آن ها را برطرف کنند، همانطور که می دانید زنان بیشتر از مردان به محبت و دوست داشته شدن نیاز دارند و به همین دلیل فکر می کنند مردان آن ها را دوست ندارند و به آن ها بی محبتی می کنند.

مردان چون نسبت به زنان به محبت کمتری نیاز دارند، کمتر از زنان ابراز عشق و محبت می کنند و نمی توانند نیاز زن را به محبت و عشق به خوبی درک کنند.

زن اگر از شوهرش توقع محبت بیشتری دارد دو راه را می تواند پیش بگیرد:

  1. با روش های مختلف تلاش کند به همسرش ثابت کند که محبت دیدن بسیار لذت بخش است و باعث تداوم زندگی می شود.
  2. با این حس که مورد بی توجهی و کم محبتی همسرش قرار می گیرد صبر کند و نسبت به این موضوع اعتراضی نداشته باشد تا همسرش از او دلسرد و دل زده نشود.
فرزندان ازدواج موقت
  • نیاز به جاودانگی

یکی دیگر از عوامل مهم ازدواج، بقای نسل و میل به داشتن فرزند می باشد، ممکن است هدف بسیاری از افراد از ازدواج، فرزند آوری، تشکیل خانواده و داشتن فرزند صالح باشد که با ازدواج محقق می شود.

همچنین سعادت و سلامت فرزندان به داشتن روابط خوب در خانواده و وضع و استحکام خانواده بستگی دارد.

همانطور که می دانید یکی از خواسته های غریزی انسان نیاز به جاودانگی می باشد که می تواند با بقای نسل و فرزند آوری به خواسته اش برسد، در نتیجه فرد برای داشتن فرزند و رسیدن به خواسته های خود تصمیم به ازدواج و انتخاب همسر می گیرند.

نیاز های انسان

  • نیاز به استقلال

بسیاری از زوجین فکر می کنند که ازدواج مانع استقلال آن ها شده و آزادی های شخصی خود را از دست داده اند و به همین دلیل با همسر شان جروبحث و مشاجره می کنند.

البته باید بدانید که ماهیت ازدواج در از دست دادن آزادی های شخصی و خوش گذرانی می باشد.

آزادی یعنی این که شما می خواهید بدون حضور همسرتان با دوستتانتان وقت بگذارید و کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، در زندگی مشترک هم می توانید این آزادی ها را تجربه کنید در صوری که از حوزه کنترل و اختیارات همسر خارج نشوید.

در صورتی که فرد عاشق همسرش باشد و از زندگی اش احساس رضایت کند دیگر به آزادی فکر نمی کند و این بسیار امیدوار کننده می باشد.

زیرا افرادی که یکدیگر را دوست دارند و عاشق یکدیگر هستند با رضایت خاطر به یکدیگر آزادی می دهند در صورتی که از عشق و زندگی شان راضی هستند و احساس امنیت می کنند.