پریود در بارداری

در زمان بارداری چرخه قاعدگی حدود ۹ ماه در زنان قطع می شود و امکان پریود زنان در زمان بارداری وجود ندارد، اما بسیاری از زنان در دوران بارداری ممکن است خون ریزی را تجربه کنند که موجب نگرانی آن ها می شود.

زمانی که در زنان تخمک بارور نشود، پوشش دیواره رحم به صورت خون از واژن خارج می شود، اما هنگامی که تخمک بارور شود پوشش دیواره رحم از بین نمی رود وخونریزی آن اتفاق نمی افتد، به همین دلیل زنان پریود نمی شوند.

اگر در اوایل بارداری زنان باردار لکه بینی کمی داشته باشند که رنگ آن مایل به صورتی روشن و یا قهوه ای تیره باشد، این مسئله طبیعی می باشد و احتمال دارد برای بسیاری از زنان اتفاق بفتد.

در صورتی که این خون ریزی بسیار زیاد باشد ممکن است فرد باردار نبوده، یا به خاطر دلایل دیگری باشد که اگر فرد مطمئن است که باردار است باید به پزشک مراجعه کند.

در این مقاله در مورد موضوعاتی مانند امکان پریود در بارداری، تفاوت خون ریزی در بارداری و پریود و عوامل خون ریزی در بارداری در ماه های اول و دوم وسوم پرداخته می شود.

آیا پریود در بارداری امکان پذیر است؟

علت اصلی پریود زنان بارداری می باشد، زمانی که زنان پریود می شوند در چرخه قاعدگی آن ها تخمک تولید می شود و به اینکه تخمک ها بارور شوند و به سمت لوله های رحم بروند تخمک گذاری گفته می شود.

زمانی که تخمک و اسپرم به هم برخورد کنند جنین به وجود می آید که رحم برای محافظت از جنین پوششی را ایجاد می کند، در صورت که زن باردار نشود این پوشش به صورت خون از واژن زن خارج می شود و در صورتی که باردار باشید امکان پریود وجود ندارد و علت خون ریزی باید به دلایل دیگر می باشد.

خون ریزی در دوران بارداری با خونریزی در دوران پریود تفاوت دارد، زمانی که زنان عادت ماهیانه می شوند در ابتدا خون آن ها روشن بوده و رو به تیرگی می رود ، اما خون ریزی های کم و جزئی در سه ماهه اول بارداری به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای تیره می باشد وحجم آن بسیار کم است.

در صورتی که در بارداری خون ریزی غیر طبیعی تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کرده تا علت آن را متوجه شوید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر در مورد عواملی که باعث خون ریزی در زمان بارداری می شود آگاهی داشته باشید بهتر می توانید آرامش خود را حفظ کنید و برای جلوگیری از آن لازم به توصیه پزشک انجام دهید.

هورمون پرولاکتین

خون ریزی در سه ماه اول بارداری

بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری دچار خون ریزی می شوند که پریود نمی باشد و به عوامل دیگری بستگی دارد که در این مقاله ارائه شده است.

  • خون ریزی لانه گزینی

خون ریزی لانه گزینی در اوایل بارداری که هنوز تست بارداری نداده اید اتفاق می افتد، این خون ریزی به دلیل کشت تخمک بارور شده در رحم به وجود می آید و چون زمان آن با زمان قاعدگی تان یکی می باشد ممکن است آن را به جای پریود در نظر بگیرید، در حالی که خون ریزی روشن بوده و در حد لکه بینی می باشد.

بعد از بارداری به دلیل تغییرات گردنه رحم ممکن است این خون ریزی را تجربه کنید که در صورتی که عفونت نداشته باشید این امر طبیعی می باشد.

  • عفونت

برخی از زنان به دلایل مختلفی مانند عفونت در رحم یا واژن به دلیل وجود بیماری های مقاربتی، تبخال تناسلی و غیره در زمان بارداری دچار خون ریزی می شوند و برای آن که به جنین آن ها آسیب نرسد باید به پزشک مراجعه کنند.

یکی از شایع ترین بیماری های واژن برای زنان عفونت در پریود و بارداری از نوع قارچی می باشد که باید درمان لازم برای از بین بردن آن صورت بگیرد.

پریود در بارداری

  • بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی به وجود می آید که تخمک بارور به جای آنکه در رحم کاشت شود در لوله های آن لانه گزینی می کند.

این نوع بارداری بسیار خطرناک است و ممکن است جنین به لوله های رحمی آسیب برساند.

  • بارداری مولار

این نوع بارداری بسیار نادر است و یک نوع بارداری تقلبی می باشد، در واقع به جای جنین یک توده غیر طبیعی در رحم رشد می کند و منجر به خون ریزی می شود.

در این بیماری بسیاری از زنان تست بارداری آن ها مثبت شده است و تصور می کنند که باردار هستند در حالی به جای جنین یک توده در رحم وجود دارد، در بعضی موارد این توده سرطانی می باشد و ممکن است به نقاط بدن گسترش یابد.

  • سقط جنین

در برخی از مواقع خون ریزی ممکن است نشانه سقط جنین یا خطر وقوع آن باشد. خطر سقط مانند پریود همراه با درد در نواحی کمر و شکم همراه است.

احتمال سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر می باشد.

برخی از عواملی که در بارداری باعث خون ریزی می شوند عبارت اند از:

  1. درد در ناحیه زیر شکم و کمر
  2. ضعف و یا از دست دادن هشیاری
  3. خستگی
  4. درد شانه
  5. تب
  6. تغییرات ترشح واژن
  7. حالت تهوع