نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری

امروزه سقط جنین در ماه های اول بارداری بسیار شایع می باشد و یکی از نگرانی های اصلی والدین است به طوری که از هر چهار بارداری، یک مورد به سقط جنین مربوط می شود البته احتمالا آمار بیش تر از این میزان می باشد، زیرا بعضی از مواقع سقط جنین در ماه های اول بارداری را نمی توان تشخیص داد و ممکن است با پریود اشتباه گرفته شود.

در این مقاله می خواهیم نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید میان سقط جنین و پریود تمایز قائل شوید و بدانید در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم سقط جنین در ماه های اول بارداری

از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری را سقط جنین می گویند و ۸۰ درصد از سقط هایی که صورت می گیرد در سه ماهه اول بارداری می باشد و قبل از هفته دوازدهم اتفاق می افتد، بعد از هفته بیستم به هر دلیلی جنین از دست برود به آن مرده زایی می گویند.

علائم و نشانه های سقط جنین ممکن است بسته به مدت زمان بارداری و وضعیت بدنی در خانم های باردار متفاوت باشد، به طور مثال جنین در ماه های دوم و سوم بارداری نسبت به ماه اول بارداری بزرگ تر بوده و هنگامی که سقط می شود ممکن است خون ریزی بیشتری داشته باشد و خون به صورت لخته ای تر از بدن خارج شود.

اما یکی از نشانه های سقط جنین زودرس، گرفتگی در نواحی شکمی و خون ریزی می باشدکه در بسیاری از اوقات ممکن است با پریود اشتباه گرفته شود، اگر این علامت را مشاهده کردید باید مراقب علائمی که در ادامه بیان می شود باشید، در صورتی که این نشانه ها با هم اتفاق بیفتد به شما نشان می دهد که در حال سقط جنین می باشد و از نوع پریود سنگین و دردناک نیست.

علائم سقط جنین عبارت اند از :

  • گرفتگی در شکم و کمر صورت می گیرد و گرفتگی آن مانند گرفتگی قاعدگی می باشد اما نکته ای که باعث تفاوت آن با درد های پریودی می شود این می باشد که با گذشت زمان و به طور معمول درد های آن افزایش می یابد و بدتر می شود و یکی از نشانه های دیگر این است که بیشتر در یک سمت شکم اتفاق می افتد.
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دفع ترشحات از واژن
  • لخته شدن خون بزرگتر از حد طبیعی یا بافت از واژن
خصوصیات فرزند اول

نشانه های خون ریزی سقط جنین در ماه های اول بارداری

به طور کلی نمی توان سقط جنین در ماه های اول بارداری و خون ریزی زیاد در پریود دیرس را تشخیص دهید و بسیاری از سقط ها قبل از این که فرد از حاملگی خود باخبر شود، اتفاق می افتد.

اما خون ریزی های که به دلیل سقط جنین اتفاق می افتد، نشانه هایی دارد که در این مقاله این علائم را بیان می کنیم.

  • رنگ خون:

یکی از سرنخ هایی که برای سقط جنین مورد بررسی قرار می گیرد رنگ خون می باشد، زیرا خونی که از بدن دفع می شود از صورتی و قرمز تا قهوه ای می باشد.

خون قرمز رنگ خون تازه ای می باشد که به سرعت زیاد از بدن خارج می شود و خونی که مدتی در رحم بماند رنگ آن تغییر می کند و قهوه ای رنگ می شود.

رنگ خون و ترشحات واژن هنگام سقط جنین ممکن است قهوه ای یا نزدیک به سیاه باشد.

  • شدت خون ریزی:

یکی دیگر از نکته هایی که باید در سقط جنین به آن توجه شود، شدت خون ریزی می باشد، در خون ریزی هایی که به علت سقط جنین اتفاق می افتد به دلیل آن که دهانه رحم گشاد است خون ریزی بسیار شدید می شود و معمولا خون ریزی شدید آن سه تا ۵ روز طول می کشد.

شدت خون ریزی و مدت زمان آن در افراد متفاوت بوده  و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و ممکن است برای برخی از افراد حتی دو هفته طول بکشد.

نشانه های سقط جنین

  • وجود لخته های خون در دوره قاعدگی:

علامت سوم خون ریزی هایی که مربوط به سقط جنین می شود عبارت است از وجود لخته های خون و بافت که در دوره های قاعدگی مشاهده نشده است اما در زمان سقط جنین این لخته ها و بافت ها از واژن خارج می شود و نشان می دهد که فرد در حال سقط جنین می باشد.

برخی از سقط های جنین که به آن ها سقط جنین از دست رفته می گویند ممکن است نشانه های سقط جنین را نداشته باشند و جنین در بدن مادر می میرد بدون آن که زن از بارداری خود اطلاعی داشته باشد.

در صورتی که جنین بمیرد از رحم دفع نمی شود و در رحم باقی می ماند و تنها راهی که می توان آن را شناسایی کرد انجام سونوگرافی می باشد.