قوانین و علل دعوای زن و شوهر و راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین

به طور طبیعی در هر رابطه ای چه در میان خانواده، دوستان یا همکاران، بحث کردن وجود دارد و بسیار طبیعی می باشد.

هنگامی که زوجین با یکدیگر بحث می کنند می توانند با اخلاقیات یکدیگر بهتر آشنا شوند و تجربه های بیشتری کسب کنند این کار به تقویت پیوند بین آن ها کمک می کند.

در این بخش از مقاله پنج علتی که باعث دعوای زن و شوهر می شود را مورد بررسی قرار می دهیم و چگونگی متوقف کردن آن را توضیح خواهیم داد.

چرا روابط عاشقانه تان انقدر متفاوت است؟

بر اساس نظر بسیاری از مشاوران یکی از نشانه های رابطه سالم بحث کردن با یکدیگر می باشد زیرا بحث های سالم نشان دهنده این است که شما تمایل دارید مشکلاتتان را حل کنید و برای متوقف کردن مشکلات با یکدیگر به بحث می پردازید تا بهترین راه حل را برای مشکلتان پیدا کنید.

راه حل اختلافات و دعوای زن و شوهر چیست؟

مهم ترین مواردی که زوج ها درباره آن ها با یکدیگر به جر و بحث می پردازند چیست؟

در این مقاله ۵ موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم که زوجین بیشتر درباره آن ها باید یکدیگر جر و بحث می کنند.

بر طبق گفته آلین دی بولتون که می گوید : ” من مشتاقانه بر این موضوع معتقد هستم که نه تنها آن چه که بیان می کنید عملی می شود بلکه چگونه بیان شخص بسیار مهم می باشد، پس موفقیت در بحث ها به شیوه گفتارتان بستگی دارد.”

  1. صمیمیت :

در بین زوجین ناگفته های زیادی وجود دارد به همین دلیل این موضوع را در اولویت قرار دادیم تا در مورد آن گفت و گو کنیم.

صمیمت در بین زوجین به چه میزان می باشد؟ رابطه آن ها در رختخواب چطور است؟ آیا همه چیز آنطور که دوست دارند بر وفق مراد می باشد؟

زمانی که زوجین به یکدیگر می رسند برای آن ها بسیار مهم می باشد تا چیزی که لازم دارند را در زمان خاص خودش به دست آورند زیرا بعد از آن دیگر برای آن ها ارزشی نخواهد داشت. بر اساس نتایج ثابت شده است که یکی از عوامل جدایی در زوجین ندانستن مواردی است که طرف مقابل دوست دارد آن ها را داشته باشد.

به گفته روانشناسان زوجین می توانند این مشکلشان را با داشتن ارتباطات باز و تعادل وظایف حل کنند، در این صورت با خصوصیات یکدیگر بیشتر آشنا خواهند شد.

زمانی که زن و شوهر در مورد مسائل با یکدیگر صحبت کنند به خوبی می توانند توضیحات لازم و دقیق در مورد موضوعات مورد نظرشان را بیان کنند، در این صورت شخص با دانستن این که طرف مقابلش چه می خواهد، بهتر می توانند نیاز های او را بشناسد و برای رفع آن تلاش کند در این حالت یک سازش سالم بین آن ها به وجود خواهد آمد و دو نفر به کمک یکدیگر خوش حال خواهند شد.

در رابطه با همسرتان سعی کنید خصومت و منفی گرایی را از خودتان دور کنید و به دنبال یادگیری برخورد درست با همسرتان باشید و نکات مثبت را در ارتباطتان در نظر بگیرید.

بچه یکی از علت های اصلی دعوای زن و شوهر

  1. بچه ها:

هنگامی که زوجین فرزنددار شده و به والدین تبدیل می شوند به احتمال زیاد در مورد مراقبت از فرزندان دچار اختلاف نظر خواهند شد که این موضوع بسیار طبیعی می باشد، زیرا زوجین در خانواده های مختلفی رشد کرده اند و درمورد بعضی از مسائل با یکدیگر اختلاف عقیده دارند که تغییر دادن آن امکان پذیر نخواهد بود و ذاتا وجود این اختلافا طبیعی می باشد.

برای حل این موضوع راه حل هایی وجود دارد و شما می توانید بدون آن که به رابطه خود آسیب بزنید این مسئله را حل کنید، هنگامی که فرد جدیدی به خانواده شما پیوسته است، شما باید مسئولیت های جدید خود را به خوبی بپذیرید و در زندگی مشترک و رابطه پویای خود تغییر کلی ایجاد کنید.

مهم ترین نکته این است که خشم و عصبانیت خود را در مقابل فرزندان نشان ندهید و تمرین کنید تا برخورد مناسبی با شریک زندگی خود داشته باشید و به او توهین نکنید.

به مسائل به صورت متفاوت نگاه کنید و بدانید که دیگران از کجا آمده اند و سعی کنید جهان را از چشم دیگران ببینید.

در هنگام برخورد با کودکان مواظب باشید که خشم خود را به آن ها منتقل نکنید چون این رفتارها در ذهن بچه ها می ماند.

برای پرورش کودکتان می توانید از یک فرد با تجربه و سالخورده کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند در این خصوص والدین شما می تواند منبع خوبی در مورد دانش و اطلاعات باشد.

  1. کارها

یکی دیگر از علت های اختلاف می تواند کارهایی مانند ظرف شستن، لباس شستن، تمیز بودن یا کثیف بودن و غیره باشد که باعث اختلاف و درگیری در میان زوجین می شود.

دلایل اختلاف و دعوای زن و شوهر 

بر اساس نظر سنجی هایی که در میان ۲۵ درصد از زوجین انجام شده است یکی از دلایل اصلی طلاق مبارزه با کارهای خانه داری می باشد این عدد ترسناک به نظر می رسد.

باید این نکته را در نظر بگیرید که این موضوع هم مانند هر موضوع دیگری احتمال دارد به بحث و اختلاف کشیده شود اما زوجین می توانند به راحتی این مسائل را حل کنند.

همچنین اگر شما در این زمینه به نتیجه مثبتی برسید و مشکلات خود را به روش صحیح حل کنید زندگی شاد تر و شایسته تری خواهید داشت.

  1. پول

متاسفانه پول بخشی مهم در زندگی می باشد و امروزه پول بسیار مهم است زیرا روز به روز اجناس گران تر شده و هیچ راهی برای کنترل مسائل اقتصادی وجود نداد و نمی توان روش صحیحی برای حل مسائل مالی پیدا کرد، اختلاف مالی در زوج های جوان بسیار بیشتر از زوج های بزرگتر دیده می شود.

بر اساس نظرسنجی هایی که انجام شده است ۸۲ درصد از زوجین که در معرض مشکلات مالی قرار دارند به مشکلات اساسی دچار هستند که در سطح زیرین قرار گرفته و آن ها را درگیر مشکلات مالی کرده است.

هنگامی که زوجین از نظر مالی با یکدیگر تفاوت داشته باشند با همکاری یکدیگر می توانند این مشکل را حل کنند در این صورت بار مالی از رو دوش اصلی ترین فرد کم می شود و می توانند با یکدیگر به صحبت پرداخته و در مورد آینده برنامه ریزی کنند.

  1. تعهد:

اگر زوجین در زندگی مشترک تعهد نداشته باشد ممکن است رابطه آن دچار مشکل شود، در حقیقت تعهد می تواند به صورت بی اعتمادی و غیر قابل تحمل بودن در فرد دیده شود.

زمانی که فرد در زندگی مشترک به شریک زندگی اش اعتماد نداشته باشد برای این که بتواند رابطه پایدار خود را حفظ کند باید با همسر خود بیش تر ارتباط برقرار کند، که این موضوع می تواند زندگی و رابطه آن ها را خراب کند.

صمیمیت بین خواهر و برادر

مهمترین قوانین در دعوای زن و شوهر

یکی از آسیب هایی که در روز های قرنطینه در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود مشاجرات و جر و بحث های زناشویی می باشد که صدای آن در بعضی از آپارتمان های شهر شنیده می شود، این اختلاف ها و مشاجرات در بعضی مواقع نتایج جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

در زندگی زناشویی، زوجین در مورد بعضی مسائل اختلاف نظرهایی دارند و احتمال دارد در مورد موضوعاتی مانند تفاوت دیدگاه، برآورده نشدن خواسته ها، فراموشی رویداد ها، مناسبت های زندگی، مسائل اقتصادی، دخالت های خانواده ها و غیره به بحث و گفت و گو بپردازند.

به وجود آمدن این اختلاف نظر ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد، به قول بزرگ تر ها ” نمک زندگی است .” اما زوجین باید این نکته را در نظر بگیرند که نباید بیش از اندازه با یکدیگر جر و بحث کنند زیرا زندگی غیر قابل تحمل می شود.

دعوای زن و شوهر

در این صورت اگر زوجین با اخلاقیات یکدیگر آشنا باشند و قوانینی را برای خود تعیین کرده و آن ها را رعایت کنند به احتمال زیاد مشاجره و جر و بحث آن ها کاهش می یابد و آسیب ها و تاثیرات منفی آن کمتر خواهد شد و در نتیجه جر و بحث آن ها هدفدار خواهد بود.

شما باید در زندگی نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از فکر های منفی دوری کنید، قبل از آن که دیدگاه و نظر خودتان را در مورد موضوعات بیان کنید بهتر است با احترام به حرف های همسرتان گوش دهید.

  1. رابطه کلامیتان را قوی کنید

یکی از دلایلی که زن و شوهر ها با یکدیگر به مشاجره می پردازند عدم ارتباط صحیح کلامی زوجین با یکدیگر می باشد.

زمانی که زوجین نتوانند رابطه کلامی خوبی با یکدیگر داشته باشند نمی توانند مفاهیم و خواسته های خود را بیان کنند و به طور ناخواسته از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که ممکن است لحن نامناسب و بار منفی بسیاری داشته باشند و مشکلاتی در روابط زوجین به وجود می آید.

  1. تخریب نکنید

هنگامی که با همسرتان به جر و بحث می پردازید نباید او را مسخره و ترور شخصیت کنید بلکه باید سعی کنید مشکلتان را بشناسید و بر روی آن تمرکز کنید و بدون آن که به همسرتان توهین کنید یا به او صدمه بزنید و مشکل جدیدی را ایجاد کنید اقداماتی را برای حل مسئله انجام دهید.

  1. احترام بگذارید

دکتر ویدا فلاح مدرس و روانشناس مهارت های زندگی می باشد بر اساس گفته او باید برای نقش همسر در زندگی زناشویی اهمیت بسیاری قائل شد، این امر یکی از فاکتور های مهم در مشاجرات خانوادگی به حساب می آید، در صورتی که احترام همسر را نگه ندارید و به او توجه نکنید مشکلات زیادی در زندگی به وجود می آید که آثار مخربی را به همراه دارد.

هنگامی که در مشاجرات طولانی به همسرتان توهین می کند آسیب بسیاری بر روح و روان او می گذارید که اثر آن ممکن است هیچگاه پاک نشود پس این نکته را در نظر بگیرید که توهین و تحقیر کردن در دعوا ممنوع می باشد.

بنابراین باید نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از منفی نگری دوری کنید، قبل از این که نظر و دیدگاه خود را بیان کنید باید به حرف های همسرتان توجه کنید و به آن ها گوش دهید و احترام همسرتان را در هر شرایطی نگه دارید.

پیشنهاد مشاور: رفتاری که پدر شوهر و پدر زن را شیفته خود می کند

  1. خود را کنترل کنید

اولین چراغی که در مشاجرات زناشویی روشن می شود خشم و غضب می باشد بنابراین ابتدا باید هیجانات خود را کاهش دهید و سعی کنید با آرامش با یکدیگر صحبت کرده و صدایتان را بالا نبرید

در صورتی که بتوانید آرام صحبت کنید و تمرکز شما و همسرتان بر روی موضوع اختلاف باشد بهتر می توانید آن را رفع کنید.

در هنگام جر و بحث حرمت های یکدیگر را حفظ کنید، مراقب باشید که حرفی نزنید و کاری را انجام ندهید که بعدا پشیمان شوید و نتوانید آسیب های آن را جبران کنید، دکتر فلاح در این رابطه پیشنهاد می دهد که با استفاده از تکنیک های صحیح خشم خود را کنترل کنید و شرایط روحی و روانی خوبی را برای خود ایجاد کنید و در صورتی که خشم بر شما غلبه کرد چند ثانیه نفس عمیق بکشید و در مورد آن موضوع فکرکنید و بعد از آن صحبت را ادامه دهید.

پیشنهاد مشاور: وقتی از دست خواهر شوهر کلافه می شویم، چه کنیم؟

  1. از کلی گویی بپرهیزید

یادتان باشد زمانی که با یکدیگر حرف می زنید از واژه هایی مانند “هیچ وقت “و” همیشه” استفاده نکنید زیرا این واژه ها در هنگام مشاجره و گفت وگو بی فایده می باشد و نتیجه درستی را بر جای نخواهد گذاشت.

زمانی که شما از همسرتان یا او از شما شکایت می کند سعی کنید حرف هایتان را به صورت کلی بیان نکنید و از مثال ها و مصداق های جزئی برای بیان منظور خود استفاده نمایید در این صورت منظور یکدیگر را بهتر و واضح تر متوجه خواهید شد و مشکل ایجاد شده حل می شود.

یکی از مهم ترین قوانینی که زن و شوهر باید در هنگام دعوا به آن توجه کنند این است که مقابله به مثل نکنند، مثلا نگویند چون به مادرم توهین کردی من نیز به خواهرت توهین می کنم و اشتباهات طرف مقابل را با اشتباهات خود جبران نکنند.