تاثیر دعوای والدین بر کودکان

اگر کودکان به طور مداوم در معرض مشاجره های پدر و مادرش قرار گیرند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

در هنگام جر و بحث و دعوا کودک یکی از والدینش را مقصر می داند و در ذهن خود او را متهم می کند، همین امر باعث می شود تا رابطه بین کودک و والد تخریب شده و اتحادی نانوشته با والد دیگر برقرار کند، در بعضی مواقع این امر از طرف والدین بر کودک تحمیل می شود.

در کودکانی که سن آن ها بیشتر است امکان کاهش اعتماد به نفس بیشتر است و کودک نسبت به مواردی مانند ازدواج و روابط زن و مرد تصورات و باور های اشتباهی پیدا می کند. در آینده برای این کودکان سخت خواهد بود تا از آن باور های غلط را کنار بگذرند.

علاوه بر این ممکن است این رفتار ها و الگو ها در کودک ماندگار شود و در هنگام بزرگسالی نیز دقیقا همین شیوه رفتاری را با همسر و شریک عاطفی اش پیش بگیرد.

تاثیر دعوای والدین – مصرف مواد مخدر

کودکانی که در خانواده های بی ثبات رشد می کنند بیش تر در معرض خطر استفاد از مواد مخدر هستند و احتمال دارد در سنین پایین به سمت مواد مخدر کشیده شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده کودکانی که همیشه درگیر مشاجره و جر و بحث والدین شان هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی مانند بیش فعالی، کمبود توجه، اضطراب، افسردگی و وسواس اجباری (OCD)می باشند.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان در عملکرد تحصیلی

کودک اگر به طور دائم شاهد درگیری و اختلافات والدینش باشد، ذهن او درگیر فضای پر تنش خانه می شود و دیگر نمی تواند بر روی مواردی مانند درس، مدرسه و انجام تکالیف تمرکز داشته باشد.

کودک دچار استرس و اضطراب عاطفی می شود، این امر تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی او می گذارد و کودک دچار مشکلات جسمی مانند آلرژی های مکرر، انواع عفونت ها و غیره می شود. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا کودک از نظر تحصیلی افت کند.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان در مشکلات جسمانی

کودک به دلیل مشاهده مداوم مشاجره های والدین ممکن است به بیماری های جسمانی مانند مشکلات خواب، درد معده یا سر درد مبتلا شود.

کودک از والدینش الگو برداری می کند، بنابراین زمانی که پرخاشگری آن ها را می بیند به احتمال زیاد پرخاشگر می شود و هنگامی که با مشکلاتی رو به رو شود به جای حل مسئله شروع به داد و بی داد و پرخاشگری می کند تا از این طریق بر مشکلات خود غلبه کند.

طرف کشی میان دعوای والدین

برخی از والدین در هنگام مشاجره و دعوا کودکان خود را وارد جر و بحث می کنند و اوضاع زندگی شان را آشفته تر می کنند.

دعوا در مقابل کودکان بسیار استرس زا و آسیب زننده می باشد و وقتی که کودک وارد درگیری شود شرایط بدتر خواهد شد.

استرس و اضطراب به وجود آمده در کودکان بسیار آسیب زننده خواهد بود و صدمه های جنسی و جسمی بر آن ها وارد می کند، بعضی از والدین از کودکان خود می خواهند که در دعوا قضاوت کنند و بگویند حق با کدام والدین می باشد در صورتی که وارد کردن کودکان به میدان دعوا  به هر قصدی کار اشتباهی می باشد.

تاثیر دعوای والدین

انتقال تنش و اضطراب از دعوای والدین

دعوا در مقابل کودک تاثیرات منفی زیادی برای او دارد. این کار باعث آموزش پرخاشگری و خشونت به کودکان می شود و از طرف دیگر کودک به طور مداوم در معرض اضطراب و استرس قرار می گیرد و اختلالات اضطرابی و استرسی در او افزایش یافته و به احتمال زیاد گوشه گیر می شود.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان در فحاشی و بد دهنی کودک

بسیاری از زوجین در هنگام دعوا از الفاظ رکیک استفاده می کنند، در این صورت کودک این الفاظ زشت را یاد می گیرد و آن ها را تکرار می کند و همچنین تصویر خوب والدین در برابر کودک مورد تخریب قرار می گیرد.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان در بروز احساس گناه در کودک

کودک در سنین پایین دعوای پدر و مادر را به خوبی درک نمی کند و به همین دلیل ممکن است خودش را مقصر بداند و احساس گناه پیدا کند در این صورت چون کودک خودش را مسئول این دعوا می داند آسیب دعوا برایش چند برابر می شود.

برای این که این موضوع را بهتر درک کنید توصیه می شود مقاله هایی که در مورد احساس گناه می باشد را مورد مطالعه قرار دهید.