فرزندان ازدواج موقت، راه حل مشکل شناسنامه چیست؟

فرزندانی که از ازدواج موقت به وجود می آیند از نظر قانونی چه وضعیت و شرایطی خواهند داشت؟ در ازدواج موقت مدت معینی در میان زن و مرد مشخص می شوند که یک نوع پیوند شرعی می باشد و بعد از این که زمان آن به پایان می رسد باطل می شود ولی نیازی به طلاق گرفتن نمی باشد.

در زمان ازدواج موقت اگر بچه ای به دنیا بیاید تکلیف بچه چه می شود آیا این بچه مشروع است یا نامشروع؟ آیا از حقوق های قانونی و شناسنامه ای برخوردار می شود یا خیر؟ در ادامه این مقاله به سوالاتی که بیان شده است پاسخ می دهیم و در آن جا به اهمیت ثبت ازدواج موقت و حقوقی که برای ازدواج موقت در نظر گرفته شده است می پردازیم و در صورتی که با ازدواج موقت مشکل دارید و در این زمینه سوال هایی برای شما پیش آمده است می توانید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

فرزندان ازدواج موقت 

ازدواج موقت نوعی از ازدواج می باشد که به آن صیغه یا متعه نیز گفته می شود و برای افرادی که شرایط و موقعیت ازدواج دائم را ندارند برای مدت معینی به عقد یکدیگر در می آیند و عقد آن ها برای مدت معینی با مهر معلوم بین زن و مرد بسته می شود و هنگامی که مدت زمان مشخص شده به پایان می رسد رابطه میان زوجین نیز به پایان می رسد.

بنابراین ازدواج موقت یا صیغه یک نوع عقد نکاح است و  یک امر قانونی می باشد و قانون گذاران از آن حمایت می کنند و در صورتی که فرزندی از این ازدواج حاصل شد آن فرزند مشروع بوده است و مانند فرزندان دیگر از حقوق قانونی برخوردار می باشند و مشکل شرعی و قانونی ندارند.

در چه صورتی ثبت ازدواج موقت الزامی است؟

ثبت کردن ازدواج موقت بسیار اهمیت دارد زیرا در صورتی که فرزندی از این ازدواج حاصل شود ممکن است به اثبات رساندن مشروعیت برای مادر مشکلات بسیاری را به وجود آورد و در صورتی که زنان قادر نباشند مشروعیت فرزندشان را به اثبات رسانند فرزند آن ها از حقوقی قانونی برخوردار نخواهد بود و در صورتی که ازدواج موقت به صورتی ثبت شود که در دادگاه قابل استناد باشد در این صورت فرزندی که از ازدواج موقت حاصل می شود مانند فرزندی که از ازدواج دائم به وجود می آید از حقوقی برخوردار است.

بر اساس قانون پدر باید برای فرزندی که از ازدواج موقت حاصل می شود شناسنامه دریافت کند و اگر به هر دلایلی این کار را انجام نداد مادر با داشتن حکم ( امین موقت) که نشان دهنده سرپرستی مادر می باشد می تواند برای فرزندش شناسنامه ای با نام خانوادگی خودش تهیه نماید.

ازدواج آسان

فرزندان ازدواج موقت، چگونه نسب پدری فرزندم را ثابت کنم؟

اگر به هر دلیلی ازدواج موقت خود را ثبت نکردید در صاحب فرزندی شدید برای این که ثابت کنید همسر شما، پدر فرزندتان است چند راه وجود دارد و در صورتی که در آن ها موفق شدید می توانید نسب پدری فرزندتان را به اثبات برسانید، اولین راه این است که همسرتان خودش بیان کند که پدر فرزندتان می باشد و در صورتی که این اقرار نسب قابل قبول است که بر حسب عادت و قانون باشد و فرزندی که به نسب او اقرار شده است اگر خودش کبیر باشد باید این موضوع را تصدیق کند و در صورتی که صغیر است نیازی به گفتن او نمی باشد.

راه دیگر این است که بر اساس قانون کودک متولد شده در زمان ازدواج موقت حاصل شده باشد و در این هنگام متعلق به شوهر می باشد و در صورتی که از تاریخ ازدواج تا زمان تولد کمتر از شش ماه و یا بیشتر از ده ماه گذشته باشد نسب پدر به فرزند قانونی نخواهد بود و این امر را نمی توان به اثبات رساند و در صورتی که فرزند بعد از تمام شدن ازدواج موقت به دنیا آمده باشد به شوهر تعلق دارد در صورتی که مادر ازدواج نکرده باشد و از زمان جدایی تا تولد کودک بیش از ده ماه نگذشته باشد.

فرزندان ازدواج موقت

همچنین برای اثبات نسب مادری نیز راه هایی وجود دارد که پدر با استفاده از شناسنامه می تواند نسبت مادری فرزندش را به اثبات برساند و یکی دیگر از راه های اثبات نسب مادری، اقرار خود مادر می باشد و همچنین خانم در زمان ازدواج موقت باید این نکته را در نظر بگیرند که احتمال بچه دار شدن است و باید به این نکته توجه کافی داشته باشند.

حقوق فرزندان ازدواج موقت چیست؟

فرزندانی که از ازدواج موقت حاصل می شوند مانند دیگر فرزندان از حقوق قانونی برخوردار می باشند و میان فرزندان هیچ تفاوتی وجود ندارد اما باید مشروعیت این فرزند به اثبات برسد تا حقوق قانونی به او تعلق گیرد، به همین دلیل زوجین باید ازدواج موقت خود را ثبت کنند که در دادگاه حرف های آن ها قابل اثبات باشد.

همچنین افراد از لحاظ عاطفی نباید فرزندی که از ازدواج موقت حاصل می شود را تحقیر کنند و باید رفتار صحیحی با او داشته باشند و به گونه ای با او رفتار کنند که احساس نکند با دیگر فرزندان تفاوت دارد، یکی دیگر از حقوقی که برای این فرزند باید رعایت شود این است که کودک از نظر مالی نباید مشکلی داشته باشد و پدر برای این کودک باید امنیت مالی برقرار کند.

حضانت فرزند ازدواج موقت مانند ازدواج دائم می باشد به طوری که در ازدواج موقت تا هفت سالگی حق با مادر می باشد و بعد از آن به عهده پدر است.

تفاوت ازدواج موقت و دائم

به طور کلی تفاوت ازدواج موقت و دائم در این است که در ازدواج موقت مدت زمان مشخص و معینی وجود دارد و زمانی که زمان به پایان رسید خطبه محرومیت در میان زوجین باطل شده است و زن و مرد نسبت به هم محرم نمی باشند، در ازدواج موقت طلاق صورت نمی گیرد. اما فرزندانی که در ازدواج موقت حاصل می شوند مشروع می باشند و حق و حقوق آن ها مانند فرزندانی است که از ازدواج دائمی تشکیل شده اند.

برای این که از حقوق اساسی فرزندان موقت دفاع کنید باید تمام جوانبی که به این موضوع مربوط می شود را در نظر بگیرید. و توصیه می شود که برای افزایش اطلاعات و آگاهی از متخصص کمک بگیرد تا آگاهی لازم را در اختیارتان قرار دهد.