علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش | پیامد ها و عوارض اعتیاد به حشیش

آیا نشانه های اعتیاد به حشیش را می شناسید و با آن آشنا هستید؟ آیا در مورد عوارض اعتیاد به حشیش آگاهی دارید؟ یکی از مواد توهم زا که استفاده از آن رواج بسیاری دارد حشیش می باشد که آن را با نام های دیگری مانند گراس، بنگ، تنب هندی و غیره می شناسند.

با توجه به مصرف روزافزون این ماده مخدر و پیامدهای جبران ناپذیری که بر روی زندگی فرد و اطرافیان دارد لازم می باشد تا خانواده ها در مورد عوارض حشیش آگاهی و اطلاعاتی را کسب نمایند تا برای ترک آن اقداماتی را به صورت سریع انجام دهند.

در این مقاله عوارض اعتیاد به حشیش و عوارض اعتیاد به آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اعتیاد به حشیش چیست؟

حشیش از گیاه شاهدانه ( کانابیس) تشکیل شده است و با خشک کردن ماریجوانا و برگ های این گیاهه می توانید ماریجوانا یا همان ماده مخدر گل و از صمغ آن حشیش به دست می آید، ماده موثری که در کانابیس قرار دارد تتراهیدروکانابیول یا THC نام دارد، این ماده به دلیل تاثیرات روان گردانی که دارد شاخص اصلی در تعیین شدت تاثیر گذاری حشیش و ماری جوانا به حساب می آید.

THC که در حشیش قرار دارد ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از ماریجوانا می باشد، قوی ترین نوع حشیش روغن حشیش می باشد که درصد THC آن تا ۶۰ درصد می باشد.

طریقه و راه های مصرف حشیش

برای مصرف حشیش راه های گوناگونی وجود دارد در بیشتر مواد مصرف حشیش به صورت تدخینی یا همان  دود کردن می باشد که به سیگاری معروف است، حشیش را با توتون سیگار مخلوط می کنند و آن را به طور مجدد در داخل کاغذ سیگار قرار می دهند و آن را رول می کنند و مانند سیگار مصرف می کنند روش دیگر مصرف حشیش به صورت خوردنی می باشد در این روش حشیش را در غذا، شیرینی ( اغلب در داخل خمیر کیک) یا نوشابه ریخته و آن را می خورند.

آمپول نالوکسان

علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش

حشیش در دو مرحله بر روی بدن تاثیر می گذارد زمانی که یک سیگاری حشیش مورد مصرف قرار می گیرد حدود ۴ تا ۱۰ میلی گرم THC وارد بدن فرد می شود و بعد از مصرف حدود ۳۰ دقیقه نشئگی از به خاطر مصرف حشیش به وجود می آید به اوج می رسد و بعد از آن تا حدود ۴ ساعت آثار مصرف حشیش در فرد پایدار می ماند برای تشخیص مصرف حشیش از تست اعتیاد به حشیش استفاده می کنند.

  1. علائم کوتاه مدت اعتیاد به حشیش

در همان دقایق ابتدایی مصرف حشیش، آثار نشئگی در فرد دیده می شود و با مصرف آن علائم و نشانه هایی در فرد نمایان می شود که در ادامه چند مورد از علائم و  نشانه های اعتیاد به حشیش بیان شده است.

  • به دلیل تاثیر ماده حشیش بر عروق خونی ملتحمه چشم، چشم های فرد مصرف کننده قرمز می شود.
  • خیره شدن بی دلیل به یک نقطه یا یک شی
  • خنده های بی دلیل و بی مورد
  • احساس آرامش و سرخوشی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش احساس اضطراب
  • احساس خفیف بدبینی و پارانویید
  • افزایش اشتها
  • گرم گرفتن با دیگران و معاشرتی تر شدن به صورت غیر معمول
  • خشکی دهان
  • احساس کند شدن گذر زمان در هنگام مصرف حشیش

اعتیاد به حشیش

باید این نکته را در نظر بگیرید که تنها با موارد فوق نمی توان به طور قطعی به اعتیاد فرد پی برد در این خصوص برای تشخیص اعتیاد باید از فرد متخصص کمک گرفته شود، مشاوران مرکز ستاره ایرانیان آماده پاسخ گویی به سوالات شما در مورد تشخیص و نشانه های اعتیاد به حشیش و راهکارهای مناسب برای ترک اعتیاد به مصرف حشیش می باشد.

  1. علائم بلند مدت اعتیاد به حشیش

علائم و عوارض بلند مدت مصرف حشیش به این بستگی دارد که فرد مصرف کننده هر چند وقت یک بار و به چه میزانی مصرف می شود، هم چنین نحوه مصرف حشیش در نوع علائم و نشانه هایی که در بلند مدت نشان داده می شود اثر می گذارد، در صورتی که حشیش به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرد در دراز مدت علائم و نشانه های زیر را خواهد داشت:

  • ایجاد تحمل در بدن نسبت به تاثیرات حشیش، یعنی فردی که حشیش مصرف می کند دوز قبلی هیچ تاثیری بر روی بدن او ندارد و او مجبور می شود تا دوز آن را افزایش دهد.
  • بروز وابستگی جسمانی و روانی شدید
  • کاهش عملکردهای شناختی نظیر ایجاد مشکلاتی در تفکر و حافظه
  • گلو درد
  • بروز آسم
  • بروز برونشیت

تاثیر اعتیاد به حشیش بر زندگی

در صورتی که در طول ۶ هفته حشیش مصرف شود، عوارض آن ممکن است تا ۲ سال گریبان گیر شما شود با مصرف حشیش عملکرد شناختی و ادراکی او دچار اختلال می شود و پس از مصرف به مدت ۲ تا ۳ روز شما به حالت کندی فکر دچار می شوید و قوه ادراکی کمتری خواهید داشت.

بعد از مصرف حشیش ممکن است شما احساس سرزندگی و توانایی بالایی داشته باشید و این طور خیال کنید که با مصرف حشیش عملکرد شما بهبود می یابد اما باید توجه داشته باشید که دوام احساسات و افکار تنها به مدت چند ساعت می باشد و پس از آن توانایی شما از حد نرمال کمتر خواهد شد.

بسیاری از افراد برای این که بازدهی عملکردشان را افزایش دهند حشیش استفاده می کنند اما با گذشت زمان بازگشت به عملکرد سابق برای آن ها دشوار خواهد بود و به همین دلیل دوز مصرفی شان را به اجبار افزایش می دهند، این کار باعث می شود تا در چرخه معیوب و مخربی قرار گیرید، برای این که در دام این چرخه نیفتید و گرفتار این چرخه نشوید و از شر آن خلاص گردید بهتر است از روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد کمک بگیرید تا مشاوره های لازم را در حوزه ترک و درمان به شما بگوید.