رفتار با نوجوان پرخاشگر، بهترین راهکار چیست؟

دوره نوجوانی بسیار پر فراز و نشیب و با اهمیت می باشد و چگونگی رفتار با نوجوان پرخاشگر شخصیت نوجوان را می سازد و در شکل گیری هویت او تاثیر گذار می باشد، در این شرایط نقش والدین بسیار مهم و تعیین کننده می باشد.

معمولا نوجوانان تغییرات خلقی بسیاری را تجربه می کنند که یکی از این تغییرات خشم و پرخاشگری می باشد ، پرخاشگری در نوجوانان به میزان زیادی به بحران های دوران نوجوانی آنها مربوط می شود و والدین می توانند نیاز ها و احساسات فرزند خود را به خوبی درک کنند و برخورد مناسب و متعادلی با اشتباهات و پرخاشگری های داشته باشند، در این صورت محیط خانه به محیطی آرام برای فرزندان تبدیل می شود و زمینه برای رشد آن ها مهیا می گردد همچنین برای حل مشکل نوجوانان پیشنهاد می شود تا از مشاور کمک بگیرید تا در این زمینه راهنمایی های لازم را بگیرند.

رفتار با نوجوان پرخاشگر، نوجوانی و پرخاشگری

نوجوانی یک دوره بسیار پر اهمیت در زندگی فرد می باشد و فرد در آن دوره به دنبال پیدا کردن شخصیت و هویت مختص به خود می باشد و رسیدن به هویت واقعی به راحتی صورت نمی گیرد و مسلما به زمان نیاز دارد.

رفتار ها و تغییرات خلقی نوجوانان به خاطر تغییرات هورمونی به وجود می آید، پرخاشگری در دوره نوجوانی امری طبیعی است و نوجوانان در این دوره تحریک پذیر هستند و حالات عاطفی بسیاری را تجربه می کنند.

بسیاری از والدین نسبت به پرخاشگری فرزندان خود گله مند هستند زیرا پرخاشگری در خانواده یک امر استرس زا می باشد و به همین دلیل خانواده ها به دنبال راهی هستند تا مشکلات و پرخاشگری های نوجوان شان را کاهش دهند.

رفتار با نوجوان پرخاشگر، دلایل عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان

پرخاشگری در نوجوانان دلایل بسیاری دارد، آگاهی های لازم نسبت به این دلایل می تواند به برخورد بهتر والدین با فرزندان کمک کند، این دلایل موارد زیر را در بر می گیرد:

دلایل زیست شناختی

بر اساس تحقیقات انجام شده هنگامی که هورمون تستسترون ( هورمون پرخاشگری) افزایش می یابد خشم و عصبانیت در نوجوانان افزایش می یابد و زمانی که قند خون فرد کاهش می یابد نیز فرد عصبی و پرخاشگر می شود بنابراین کاهش قند خون یکی از دلایل زیست شناختی می باشد.

نشانه های فرد منفعل و پرخاشگر

دلایل روانشناختی

دلایلی مانند افسردگی و احساس گناه از متداول ترین نوسانات خلقی در نوجوانان می باشد و نوجوان زمانی که تحت تاثیر این عوامل و مشکلات قرار می گیرد پرخاشگر می شود، الگو های شخصیتی نیز در بروز خشم و پرخاشگری بسیار تاثیر می گذارند.

دلایل اجتماعی

بسیاری از دلایل پرخاشگری در نوجوان را می توان به چالش های محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن ها در دوران نوجوانی نسبت داد و هم چنین از این موارد می توان به تاثیر خانواده، فقر و یادگیری و تربیت در محیط خانواده اشاره کرد و در این زمینه می تواند مطالعه مفید باشد و اطلاعات جامعی را در خدمت شما قرار دهد.

رفتار با نوجوان پرخاشگر

رفتار با نوجوان پرخاشگر

زمانی که نوجوان عصبی و پرخاشگر می شود والدین چه برخوردی می کنند؟ به طور معمول در اکثر مواقع والدین برای این که قدرت خود را در این شرایط حفظ کنند پا به پای نوجوان داد می زنند و میل به انجام این کار در والدین طبیعی می باشد چرا که والدین تحمل ندارند که قدرت شان توسط فرزندشان از بین برود و آن ها با انجام این کار نوجوان را به یک مبارزه و دعوای بزرگ تر دعوت می کنند و به همین دلیل یک دعوای طولانی میان شما و فرزندتان به وجود می آید.

برای این که برخورد بهتری با فرزندتان داشته باشید باید قبل از شروع دعوا یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید و او را به آرامش دعوت کنید، زمانی که شما نوجوان خود را به گفت و گو دعوت می کنید به او احترام می گذارید و احساس مهم بودن و با ارزش بودن را به او نشان می دهید، هم چنین برخورد درست باعث می شود تا نوجوان مهارت های اجتماعی، مهارت صحیح حل مسئله، مسئولیت پذیری و همکاری را بیاموزد.