علت دروغگویی

علت دروغگویی | از نظر روانشناسی چرا دروغ می گوییم؟

علت دروغگویی

 دروغ گفتن به همسر چه آثار و پیامدهایی را در پی دارد؟

دروغگویی یکی از معضلات اجتماعی است که آسیب های زیادی را به همراه دارد و اگر در روابط زناشویی اتفاق بیافتد آسیب بیش تری به رابطه وارد می‌کند.

دروغ گفتن به همسر

یکی از ارکان اساسی در ازدواج اعتماد است، معمولاً زوجینی که مبنای زندگی را روی صداقت می گذارند انتظار دارند که همسرشان در موقعیت های مختلف با صداقت رفتار کند و در صورتی که همسرشان دروغ بگوید نسبت به او بی اعتماد می شوند.

زنان و مردان هر دو ممکن است در رابطه با همسر خود دروغ بگویند و علل این پیامد متفاوت می باشد، البته در هر صورت دروغ به هر دلیلی که باشد باعث خشم می شود و زمینه را برای دلخوری و بی اعتمادی فراهم می‌کند.

دروغگویی مرد

مردان می توانند به علل مختلفی به همسرشان دروغ بگویند تا مسائل را پنهان کنند. در واقع آن ها فکر می‌کنند که با این کار مصالح زندگی زناشویی را رعایت کرده اند در صورتی که دروغ شرایط را پیچیده‌تر می‌کنند.

 علت دروغگویی مرد

  • نگران نکردن همسر

بسیاری از مردان مراعات حال همسرشان را می کنند و برخی از حقایق را به او نمی‌گویند در حالیکه همسرشان متوجه می‌شود و از او آزرده خاطر می شود. بنابراین بهتراست که مردان همسران خود را در جریان نگرانی های خود بگذارند.

  • غر زدن همسر

برخی اوقات مردان برای اینکه جنگ و جدل در خانه ایجاد نشود یا همسرشان به آن ها غر نزند دروغ می گویند.

  • حفظ عزت نفس

برخی از مردان به شدت عزت نفس پایینی دارند یا فکر می کنند ممکن است که احترام و توجه مثبت همسرشان را از دست بدهند بنابراین دروغ می گویند.

  • ناامن بودن فضا

ممکن است فضایی برای راست گفتن در خانواده وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی دروغ گفتن برای مردان آسان تر است.

  • ترس از دست دادن همسر

گاهی مردان به خاطر ترس از دست دادن همسر حتی کوچکترین مسائل را هم پنهان می‌کنند و به همسر دروغ می‌گویند .

  • ساکت نگه داشتن

با وجود اختلافات و مشکلات برخی از افراد به جای اینکه مسئله را حل کنند دروغ می‌گویند تا اوضاع را مرتب نگه دارند.

  • ناآگاهی از آسیب های دروغ

آن ها ممکن است فکر کنند که دروغ گفتن کار بدی نیست و دروغ مصلحتی برای زندگی لازم است یا فکر می کنند لازم نیست همسرشان از همه چیز خبر داشته باشد.

صداقت

دروغگویی زنان

همانطور که مردان دلایلی برای دروغگویی دارند زنان نیز برای حفظ شرایط و جلوگیری از درگیری ها به دروغگویی روی می آورند.

علت دروغگویی زنان

  • ترس از گفتن حقیقت و نبود فضای مناسب برای گفتن حقیقت

این بدین معنی است که مرد به قدر کافی سعه صدر ندارد یا فضایی برای راستگویی در اختیار همسر نمی‌گذارد بنابراین زن سعی می کند تا به این شکل به طور موقت اوضاع را درست نگه دارد ولی این کار در درازمدت پیامدهای منفی به همراه دارد.

  • تلاش برای حفظ زندگی زناشویی

گاهی اوقات فرد تشخیص می دهد که برای از بین بردن آرامش همسر و فرزندان دروغ گفتن بهترین راه به نظر می رسد در صورتی که کاری اشتباه است.

  • اطمینان خاطر دادن به همسر

گاهی فرد برای اینکه از همسر خود محافظت کنند از گفتن نظرو عقیده ی واقعی خود اجتناب می کند.

  • جلوگیری از بحث و دعوا

برخی زنان  ترجیح می دهند که به جای گفتن حقیقت دروغ بگویند تا مانع از جنگ و دعوا شوند.

علت دروغگویی

 پیامدها و علت دروغگویی

دروغ گویی به هر علتی که باشد روزی فاش می شود و زمانی که فاش شود اعتماد ها را از بین می‌برد و دلخوری ایجاد می شود، به قول معروف « ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند.» بنابراین فرد هرچقدر هم که در دروغ گفتن ماهر باشد بالاخره روزی دستش رو می شود.

علاوه بر این، دروغ در طول زمان جایگاه و ارزش فرد را پایین می آورد، به مرور زمان دروغ های فرد آشکار شده و اعتماد به او کاهش می یابد.

اگر فرد دروغگو همسر و زندگی خود را دوست داشته باشد متوجه می شود که دروغ های او باعث لطمه به احساسات طرف مقابل و ایجاد حس دوری و عدم صمیمیت می شود.