ابراز عشق در خانواده

یکی از اصول مهم خانواده شاد و موفق ابراز عشق در خانواده است در واقع ابراز عشق عنصری مهم در کیفیت روابط خانوادگی به حساب می آید.

سه ویژگی صمیمیت، جاذبه جنسی و تعهد در تشخیص عشق و تفکیک آن اهمیت دارد.

صمیمیت و احساس نزدیکی در انواع رابطه از جمله دوستی تعیین کننده کیفیت رابطه می باشد. اما زوجین برای داشتن یک عشق کاملا سالم به هرسه فاکتوراحتیاج است.

عشق در خانواده به انسان انگیزه زندگی و بقا می‌دهد، به طور کلی در عشق بین زن و مرد صمیمیت، جاذبه جنسی و تعهد اهمیت بسیار زیادی دارد و آنچه بین زوج ها، خانواده و ازدواج تمایز ایجاد می کند این است که بیشتر به کدام یک از این سه بعد می پردازند.

نکته جالب توجه این است که عشق، خود را تقویت می کند، این به این معنا است که احساس تعهد به یکدیگر و صمیمیت بدون مرز بین زوجین عشق را روز به روز قوی تر می سازد، بنابراین آنچه که اهمیت دارد این است که شعله عشق از طریق توجه به هر سه بعد روشن نگه داشته شود. عشق بین والدین برای فرزندان نشان دهنده رابطه عاطفی عمیق است و این عشق برای رشد فرزندان دارای اهمیت می باشد.

ابراز عشق در خانواده – انواع عشق 

برای اینکه بتوانیم به عنصر سازنده عشق در خانه پی ببریم باید بتوانیم از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.

 رابطه عاطفی و زناشویی بین زوجین

  • رابطه عاطفی و زناشویی

این موضوع به ابعاد رمانتیک و جنسی عشق بین زوجین اشاره دارد. عاشق شدن افراد معمولا با عشق رمانتیک اتفاق می‌افتد. این نوع از عشق با احساس یکی بودن و صمیمیت ارتباط دارد.

پس از ازدواج به مرور زمان زن و مرد در مسیر تکامل عشق، به یکدیگر متعهد می‌شود و رابطه جنسی بین آن ها شکل می‌گیرد.

برای اینکه زوجین بتوانند پدر و مادر خانواده سالم را شکل دهند پیش از هر چیزی باید برای رابطه با یکدیگر ارزش قائل باشند.

در یک ارتباط سالم زن و مرد تنها با هم ارتباط عاطفی صمیمانه دارند، به یکدیگر وفادارند و برای رابطه جنسی اهمیت قائل هستند. نادیده گرفتن هر کدام از این عوامل باعث شکاف و فاصله ارتباطی  زن و مرد شده و در بسیاری از موارد منجر به طلاق عاطفی می‌شود.

فرزندانی که والدین این چنینی دارند مسلماً در پیدا کردن الگوی مناسب برای عشق ورزی به یکدیگر و ابراز عشق به جنس مخالف در آینده دچار مشکل می‌شوند.

رابطه دوستانه میان فرزندان

اگر والدین الگوی خوبی از عشق ورزی برای فرزندان خود باشند، آن ها از همان ابتدا ارتباط سالم و موثر را می آموزند و به طور خودکار آن را در روابط خود با همسالان از جمله خواهر و برادر تمرین می کنند، البته در این مورد نحوه برخورد والدین و سبک تربیتی آن ها نیز اهمیت دارد.

اگر آن ها با فرزندان خود عادلانه رفتار کنند و فرزندپروری متعادلی را در پیش بگیرند، فرزندان در ارتباط با یکدیگر موفق تر عمل خواهند کرد.

عشق بین والدین و فرزندان

عشق بین والدین و فرزندان تاثیر عمیقی در شکل گیری شخصیت سالم دارد، این امر به خصوص در ارتباط بین مادر و فرزند از همان دوران نوزادی دارای اهمیت است چرا که این ارتباط مبنایی برای تمام روابط بعدی می‌باشد. فرزندانی که عشق بی قید و شرط مادر و به طور کل والدین را تجربه نمی‌کنند، در ارتباط خود با سایر افراد به مشکل بر می‌خورند چرا که الگوی مناسب و دلبستگی در آن ها شکل نگرفته است.

به عنوان والد لازم است ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر با فرزندان داشته باشید و در کنار اقتدار برای ایجاد یک رابطه صمیمانه تلاش کنید. البته انجام این کار در دورانی که فرزندان به بلوغ می‌رسند سخت‌تر می‌شود، در این دوران به دلیل وجود تعارضات موجود برای حفظ عشق و محبت به مهارت و آموزش های ویژه احتیاج دارید.

چرا همسرم مرا دوست ندارد

شیوه های ابراز عشق در خانواده

  • عادت به عشق ورزی

ابراز عشق برای برخی از افراد دشوار بوده و ممکن است عشق خود را به گونه ای غیر ملموس به همسر خود ابراز کنند، به همین دلیل بازخورد درستی دریافت نمی کنند و این موضوع باعث تعارضات و اختلافات شدید بین آن ها می شود.

ابراز عشق در خانواده