ازدواج مجدد مردان متاهل

ازدواج دوم مردان متاهل یا چند همسری  واکنشی در برابر مشکلات زندگی زناشویی است.

این مردان در واقع بدون اینکه هیچ تلاشی برای برطرف کردن مشکلات کنند، ازدواج دوم را بهترین راه برای فرار از مشکلات می دانند و برای توجیه رفتارشان علت های مختلفی را مطرح می‌کنند.

در این شرایط مردان بدون در نظر گرفتن مزایا و مضرات کاری که انجام می دهند، خودشان را درگیر مشکلات پیچیده تر می کنند.

وقتی از مردان این سوال می‌شود که چرا زن دوم می گیرید اغلب می‌گویند که کاری شرعی و قانونی انجام داده اند.

زنانی که شوهرشان دوباره ازدواج کرده است معمولا می گویند که در ابتدا رفتار شوهرشان خوب بوده ولی با گذشت زمان رفتار آن ها تغییر کرده و به او بی توجه شده است.

در حالی که یکی از شروط اصلی در اسلام برای ازدواج دوم، برقراری عدالت میان زن ها می باشد.

 علت چند همسری یا ازدواج مجدد مردان

  • مردانی که از زن اولشان بچه دار نمی شوند.

برای بقای نسل اقدام به ازدواج دوباره می کنند این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که زنان از لحاظ باروری دچار مشکل است. اما وقتی مشکل از طرف مرد باشد از همسرش تقاضای صبوری و مدارا کردن دارد.

  • مردانی که صاحب فرزند هستند اما پسر دار نمی شوند.

برخی از مردها فکر می‌کنند که ایراد از همسرشان است و زن چندین بار باردار می شود ولی هر بار دختر به دنیا می آورد پس مرد بهترین راه را ازدواج مجدد می‌داند.

  • ثروت 

برخی مردها وقتی به ثروت می رسند تصمیم به ازدواج می‌گیرند به قول قدیمی ها «شلوارشان دوتا می شود» در بسیاری از جلسات مشاوره شاهدیم که زن و شوهر زندگیشان را از صفر شروع کرده‌اند و پس از تلاش به جایگاهی مناسب از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و علمی رسیده اند.

حتی در برخی از شرایط دیده شده است که زنان موقعیت های شغلی و تحصیلی خود را رد کند تا بتواند شرایط مناسبی برای همسر خود فراهم کنند تا به درجه‌ای عالی برسد و وقتی زمان آرامش زن و شوهر می رسد مرد به دنبال زن های دیگر می رود.

  • اختلال شخصیتی رایج در ازدواج دوم مردان متاهل

مردانی که نمی توانند با یک همسر زندگی کنند مبتلا به اختلال دون ژوانیسم هستند، این افراد هویت خود را در تعداد زن ها می بینند که گرفته اند. هرچه زنان محترم تر و متشخص تر باشند برای مرد جذاب تر هستند، این مردان ممکن است زن و بچه هم داشته باشند اما از درون احساس حقارت می‌کند و از اینکه زنان به او توجه می‌کنند لذت می‌برد.

  • اختلال دو قطبی و بیماری مانیک

در بسیاری از اوقات اختلال دو قطبی یا بیماری مانیک باعث شکل گیری روابط متعدد می‌شود از نشانه‌های این بیماری می توان به ولخرجی فرد، احساس قدرت و خاص بودن اشاره کرد

زمانی که فرد مبتلا به اختلال دوقطبی است برای فرار از احساس افسردگی تلاش به برقراری رابطه جدید می کنند.

  • سرد مزاجی زنان

برخی از زنان با مشکل سرد مزاجی مواجه می‌شوند و به دنبال درمان آن نمی روند. این موضوع باعث سردی رابطه آن ها شده و زن و مرد از هم فاصله می گیرند.

و مردان برای برطرف کردن نیازهای خود به جای درمان سرد مزاجی همسر به دنبال برقراری رابطه جنسی با زنان دیگر می روند.

پیامدهای چند همسری یا ازدواج مجدد مردان متاهل

در جامعه ما دو همسری پذیرفته نشده است و هیچ کسی نمی‌تواند خود را به عنوان همسر دوم مردی معرفی کند و تنها فامیل درجه یک زن و مرد از ازدواج دوم با خبر هستند. این عدم پذیرش، مشکلات اجتماعی زیادی را برای زن و مرد فراهم می‌کند.

انواع ازدواج

مشکلات ازدواج مجدد برای همسر اول

ازدواج دوم برای همسر اول با مشکلاتی همراه است چرا که در ذات عشق تنها یک نفر وجود دارد و کسی نمی تواند عشق خود را با کسی تقسیم کند به همین دلیل این دو زن همواره در یک جدال عاطفی هستند که به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

مشکل اصلی این است که هر دو زن مرد را می خواهند، البته گاهی اوقات برخی زنان در ابتدا راضی می‌شوند که مرد اکثر اوقات کنار همسر اول و فرزندانش باشد ولی وقتی رابطه آن ها محکم شد زن دوم دیگر حاضر به تقسیم وقت با زن اول نیست.

به طور معمول همسر دوم آسیب های اجتماعی، عاطفی، روانی بیشتری را متحمل می شود زیرا زمانی که فرد شهروند درجه دو محسوب شود درگیر این احساسات روانی می شود. او احساس می کند که فرد خوبی نیست به همین دلیل سعی می کند این احساس را به احساس من خوب هستم تغییر دهد.

ازدواج مجدد مردان

آسیب‌هایی که به مرد وارد می‌شود

ازدواج دوم مردان متاهل پیامدهای زیادی را به همراه دارد.

از لحاظ شرعی چند همسری برای مردان فراهم شده است اما جامعه نگاه مثبتی به این موضوع ندارد.

از مهمترین مشکلات و پیامدهای که برای مردان متاهل در ازدواج دوم وجود دارد:

  • به وجود آمدن ترس در زندگی فرد
  • اختلال در کارکردهای روزانه
  • پنهان کاری
  • دروغ
  • شک و تردید و سوء‌ظن
  • از بین رفتن جایگاه و ارزش پدر
  • اختلال در خواب
  • کم شدن کیفیت زندگی
  • از بین رفتن اعتبار

 درمان پیامدهای ناشی از چند همسری ازدواج مجدد مردان متاهل

به عواقب این رفتار فکر کرده و سبک زندگی خود را تغییر دهید. به فکر اصلاح سبک زندگی باشید.

این حق طبیعی ماست که روابط درستی با همسر و دوستان داشته باشیم و نداشتن چنین روابطی آسیب زیادی به فرد وارد می‌کند توصیه می شود که از ازدواج دوم به عنوان راهکاری برای برطرف کردن مشکلات استفاده نکنید و از روش های درمان مشکلات زناشویی مانند مشاوره روان شناسی و روان درمانی استفاده کنید.