مشکلات جوانان با والدین، منشا تعارضات میان جوانان و والدین آن ها چیست؟

جوانی دوران ورود به بزرگسالی می باشد فرد در این زمان بحران های قبلی را رد کرده است و با بحران ها و دغدغه های جدیدی رو به رو می شود، در این دوران میان جوانان و والدین مشکلاتی به وجود می آید که علل گوناگونی دارد و مهم ترین آن ها به روش والدین در تربیت فرزندان و نحوه ارتباط با آن ها بستگی دارد.

فرد نوجوان هویت تازه و بزرگسالی به دست آورده است و دوست دارد که والدین او را به رسمیت بشناسند و به هویت و استقلال او احترام بگذارند اما به دلیل اینکه فرهنگ های آن ها با یکدیگر فرق می کند و تفاوت میان نسل های آن ها وجود دارد برای برقراری ارتباط با مشکلاتی مواجه می شوند.

برای حل این مشکل طرفین باید به صورت منطقی با یکدیگر گفت و گو کنند و در صورت لزوم از روانشناس کمک بگیرند، در ادامه این مقاله به بررسی کامل مشکلات جوانان و والدین می پردازیم.

دوره جوانی و مشکلات آن

جوانی دورانی می باشد که فرد وارد دنیای جدید بزرگسالی شده است و به عنوان فردی مفید و فعال در جامعه شناخته می شود و در جوانانی توانمندی ها و استعداد های او به اوج می رسد و آماده فعالیت می باشد، در این دوره فرد از بحران های کودکی گذر کرده است و با بحران های جدید دوران جوانی رو به رو می شود.

در این دوران بحران های بسیاری به وجود می آید که از آن می توان به انتخاب شغل، استقلال مالی، ازدواج، هویت شخصی و غیره اشاره کرد و با توجه به تفاوت ها و تعارض های میان والدین و جوانان احتمالا دارد مشکلاتی در میان آن ها به وجود آید.

منشا مشکلات جوانان با والدین

مشکلات میان جوانان و والدین ناشی از موارد متعددی می باشد که برخی از رایج ترین آن ها عبارت اند از:

  1. مشکلات جوانان با والدین، سبک های فرزند پروری نادرست

یکی از مشکلاتی که میان والدین و جوانان به وجود می آید به علت این است که والدین می خواهند از سبک هاب فرزند پروری سابق مانند کنترل کردن و طرد شدن استفاده کنند، در صورتی که این روش دیگر برای جوانان تاثیر گذار نمی باشد.

والدین و جوانان برای این که رابطه بهتری با یکدیگر داشته باشند باید به همدیگر احترام بگذارند و به گفت و گو بپردازند و همچنین والدین باید به هویت بزرگسال جوان شان احترام بگذارند و مسائل و مشکلاتی که برای آن ها به وجود می آید از طریق گفتگو حل کنند.

۲٫ مشکلات حل نشده در دوران نوجوانی

به هر حال جوانان در مرحله رشد قرار دارند و اگر چه بزرگسال به حساب می آیند اما احتمال دارد برخی از کارها و رفتارهای نوجوانی را تا مدتی انجام دهند و در صورتی که مشکلات و مسائل دوران نوجوانی به خوبی میان والدین و ونوجوان حل نشود مشکلات ادامه خواهد داشت و به دوران جوانی هم انتقال می یابد.

۳٫ استقلال جوانی

یک فرد جوان به سنی رسیده است که خودش را بزرگسال خطاب می کند و توقع دارد که دیگران هم بزرگسالی او را قبول کنند و به استقلال او احترام بگذارند و بسیاری از والدین به نیت کمک کردن و یا کنترل کردن، استقلال جوان را زیر پا می گذارند و جوان ناراحت شده و مقاومت می کند و دلخوری در میان آن ها به وجود می آید.

مشکلات جوانان با والدین

منظور از استقلال داشتن به معنی قطع رابطه میان والدین و جوان نمی باشد آن ها نیاز دارند تا یک رابطه قوی و عاطفی میان آن ها باشد، اما دوره جوانی دوره ترک محیط امن خانه و ورود به اجتماع می باشد و لازم است تا والدین کنترل کمتری بر فرزندشان داشته باشند و عرصه را تا حدودی برای آن ها باز بگذارند.

۴٫ مشکلات جوانان با والدین، گرایش های جوانی

جوانی دورانی پر از غرور و کنجکاوی می باشد و جوانان دوست دارند تا همه چیز را امتحان کنند و والدین به دلیل تجربه و نگرانی هایی که دارند دوست دارند فرزندشان را از برخی کارها منع کنند که برخی از این موارد می توان به عدم تشکیل خانواده، استقلال مالی، رابطه های خارج از عرف مانند ازدواج سفید و غیره اشاره کرد.

برای حل این مشکلات والدین و جوانان باید با یکدیگر به گفتگو بنشینند و به طور منطقی حرف بزنند و همچنین برای حل مشکلات می توانند به مشاور و متخصص مراجعه کنند و از آن ها کمک بگیرند.