مشاوره افسردگی فرآیندی است که آن مشاور به تشخیص و درمان فرد افسرده پرداخته و ابتدا با روش های بدون دارو شروع شده و سپس در صورت نیاز و شدت افسردگی دارو نیز تجویز می شود.

آیا افسردگی منجر به تنبل شدن شما می شود؟

فرد افسرده را نمی توانید با فرد بی احساس و تنبل مقایسه کنید. اگر فردی تنبل باشد، هیچ کاری انجام نمی دهد یا کارهای ناخوشایندی انجام می دهد، حتی زمانی که انرژی لازم برای انجام دادن کارش را داشته باشند.

افراد به دلیل افسردگی بی انگیزه می شوند، معمولا می خواهد کار کند ولی احساس می کند که چنین توانایی ندارد. آیا می دانید چرا این اتفاق رخ می دهد؟

علائم افسردگی چه مواردی می باشند؟

از نظر مشاور افسردگی : تشخیص علائم افسردگی اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه نیمی از افرادی که افسردگی دارند، هیچ وقت شناسایی نمی شوند یا تحت درمان قرار نمی گیرند.

علائم افسردگی عبارتند از:
عدم تمرکز، یادآوری جزئیات و تصمیم گیری ها
• خستگی
• احساس گناه، بی ارزش بودن و درماندگی
• بدبینی و ناامیدی
بی خوابی، بیدار ماندن تا اوایل صبح، یا خوابیدن بیش از اندازه
• بیقراری
• تحریک پذیری
• از دست دادن علاقمندی نسبت به مواردی که قبلا لذت بخش بوده اند، همانند سکس
• خوردن بیش از حد غذا یا از دست دادن اشتها
• درد ها، ناراحتی ها، سردردها یا گرفتگی های عضلانی که خوب نمی شوند
• مشکلات گوارشی که بدون دریافت درمان بهبود نمی یابند
• ادامه داشتن احساسات غمگینی، اضطراب یا پوچ گرایی
• تفکرات یا اقدامات خود کشی

علائم افسردگی در مردان چگونه است؟

افراد مختلف علائم مختلفی از افسردگی را تجربه می کنند و همچنین علائم موجود در مردان نسبت به علائم موجود در زنان متفاوت می باشد. مردان به احتمال زیاد احساس خستگی و بی قراری می کنند، علاقه شان نسبت به کار، خانواده و یا سرگرمی ها کاهش پیدا می کند و با مشکلات خوابی مواجه می شوند.

مردها معمولا در جلسه مشاوره افسردگی علائم را بیان کرده و در بسیاری موارد بیان آن برایشان سخت است.

درمان افسردگی

آیا افسردگی قابل معالجه است؟

در حالی که افسردگی قابل درمان می باشد و علائم آن قابل رفع است، ولی نمی تواند به صورت کامل معالجه شود.

در مقابل، هدف درمانگر بهبود دادن می باشد. همانند سایر شرایط مزمن، حتی در صورتی که فرض بر امکان بروز مجدد آن باشد، یک سری روش های درمانی برای کاهش شدت علائم، مدیریت شرایط و حمایت از شما وجود دارند.

آیا اضطراب و افسردگی می تواند به خودی خود از بین برود؟

در اکثر موارد، اضطراب یک شرایطی می باشد که به صورت خود به خود به وجود می آید و از بین می رود. ولی در برخی مواقع، اضطراب نمی تواند بدون استفاده کردن از درمان، به صورت کامل از بین برود. این یک نکته منفی می باشد.

نکته مهم این است که شما می توانید علائم خودتان را مدیریت کنید تا آنها شرایط شما را مدیریت نکنند.

من به چه نحوی می توانم تشخیص بدهد که دچار اضطراب شده ام یا افسردگی؟

اختلال های اضطرابی از طریق علائم مختلفی مشخص می شوند. یکی از رایج ترین علامت های موجود عبارت از نگرانی افراطی یا ناگهانی می باشد که منجر به ایجاد اختلال در عملکرد روزمره می شود. سایر علائم موجود شامل بیقراری، سراسیمگی، خستگی، مشکل تمرکز، تحریک پذیری، درد عضلات و مشکلات خوابی می باشند.

۱۱ علامت و نشانه مربوط به اختلال های اضطرابی از جمله افسردگی

اکثر افراد در برخی از مراحل زندگی خودشان اضطراب را تجربه می کنند.

در واقع، اضطراب یک واکنش کاملا نرمال به اتفاقات استرس زای زندگی، همانند جابجایی، تغییر  شغل و مواجه شدن با مشکلات مالی می باشد.

با این وجود، زمانی که علائم اضطراب طولانی مدت تر از اتفاقات محرک کننده آن باشند و در زندگی شما تداخل ایجاد کنند، این موارد می تواند نشانه دهنده یک اختلال اضطرابی باشند.

اختلال های اضطرابی می توانند ناتوان کننده باشند، با این حال می توان از طریق دریافت یک کمک مناسب از یک متخصص بالینی مدیریت شوند. شناخت علائم اولین مرحله می باشد.

در ادامه ۱۱ علامت رایج مربوط به یک اختلال اضطرابی در مشاوره افسردگی و همچنین نحوه کاهش یافتن اختلال به صورت طبیعی و زمانی که به کمک یک متخصص نیاز پیدا می شود، بیان شده اند:

۱٫ نگرانی بیش از حد

یکی از رایج ترین علامت های اختلال اضطرابی، نگرانی بیش از حد می باشد.

نگرانی مربوط به اختلال اضطرابی، هیچ نوع تناسبی با اتفاقات تحریک کننده آن ندارند و معمولا در واکنش به یک موقعیت نرمال و روزانه صورت می گیرند.

به منظور اینکه یک نگرانی به عنوان علامتی از اختلال اضطراب عمومی شده در نظر گرفته شود، باید در اکثر روزها  و حداقل به مدت شش ماه ادامه داشته باشد و کنترل کردن آن سخت باشد.

نگرانی ایجاد شده باید شدید و ناگهانی باشد، منجر به ایجاد مشکل در تمرکز و انجام دادن وظایف روزمره شود.

افراد زیر ۶۵ سال با بیشترین ریسک مربوط به اختلال اضطراب عمومی شده مواجه هستند، به خصوص افرادی که مجرد هستند، یک وضعیت اقتصادی اجتماعی سطح پایینی دارند و عوامل استرس زای زیادی در زندگی آنها وجود دارد.

۲٫ احساس تهییج شدن

زمانی که یک فردی اضطراب را احساس می کند، بخشی از سیستم عصبی آنها بیش از حد فعال می شود.

این تاثیرات بر روی کل بدن تاثیر می گذارد که شامل ضربان شدید قلب، عرق ریزی کف پا و کف دست،  لرزان بودن دست ها و خشکی دهان می باشد.

دلیل صورت گرفتن این علائم، وجود داشتن این احساس در ذهن شما می باشد که یک خطری را درک کرده اند و به همین دلیل ذهنتان تلاش می کند بدن شما را آماده واکنش نشان دادن به تهدید بکند.

بدن شما جریان خونی را از سیستم گوارشی منحرف کرده و آن را به سمت عضلاتی می فرستد که شما برای دویدن یا مبارزه به آنها نیاز دارید.

همچنین این کار منجر به افزایش ضربان قلب شما می شود و احساس های شما را شدیدتر می کند.

هر چند که این احساسات در حین مواجه شدن با یک تهدید واقعی مفید می باشند، ولی در صورتی که ترس فقط در سر (ذهن) شما وجود داشته باشد، می تواند ناتوان کننده باشد.

حتی برخی از تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که افراد دارای اختلال های اضطرابی، نمی توانند حالت انگیختگی خودشان را همانند افراد بدون اختلال اضطرابی، سریع کاهش بدهند؛ این بدان معنا است که آنها تاثیرات اضطراب را برای یک دوره طولانی مدت تری تجربه می کنند.

می توانید از مشاوره آنلاین رایگان افسردگی بهره ببرید.

مشاوره افسردگی چیست - احساس افسردگی کردن