مشاوره وسواس، مشاوره و درمان وسواس تلفنی و آنلاین

مشاوره وسواس از آن مواردی می باشد که افراد کمی به آن توجه می کنند زیرا در بسیاری از اوقات فکر می کنند که وسواس عارضه حادی نمی باشد و خودش به مرور خوب می شود!  اگر خودتان آدم وسواسی می باشید و یا با آدم وسواسی زندگی می کنید حتما تاکنون عمق فاجعه را درک کرده اید.

برای درمان این بیماری نیاز به مشاوره حضوری و تلفنی می باشد و درمان قطعی اختلال وسواس بدون حضور مشاور بسیار دشوار و حتی در مواردی غیر ممکن می باشد زیرا درمان این بیماری نیاز به راهنمایی و همراهی دارد بر اساس آمارهایی که به دست آمده است مشاوره تلفنی در بسیاری از مواقع نتیجه بخش می باشد و هم چنین استفاده از  مشاور تخصصی کمک می کند تا وسواس به خوبی درمان شود، در این مقاله در مورد بیماری وسواس و راه های درمان آن مطالبی را بیان می کنیم.

وسواس چیست؟

در صورتی که به نشانه های وسواس در خود و یا دیگران توجه داشته باشید می توانید آن ها را بشناسید، وسواس در لغت به معنی تردید و دودلی می باشد و در علم روانشناسی به معنی وسوسه و تردید های آزاردهنده در انجام امور مختلف به خصوص در مورد پاکیزگی می باشد.

وسواس با استفاده از افکار و ترس های غیرمنطقی باعث می شود تا فرد رفتارهایی را به صورت تکراری انجام دهد. شایع ترین نوع وسواس، وسواس نسبت به تمیزی و پاکیزگی می باشد، فردی که دچار این بیماری می شود از بیماری خود باخبر است و به طور مداوم تلاش می کند تا با افکار وسواسی مقابله کند.

فردی که دچار بیماری وسواسی شده است در شستن و تمیز کردن، در تماس اشیاء با یکدیگر و یا دست انسان در شمارش اشیاء و چیزها، در چک کردن مسائل ایمنی و غیره حساسیت های زیادی نشان می دهند. چگونگی رفتار با فرد وسواسی چیزی می باشد که پس از مشاوره ها برای شما ملموس خواهد بود.

انواع مشاوره و درمان وسواس

شاید زمانی که اسم وسواس را می شنوید ترس از کثیفی و شستن دست ها تا حد کنده شدن پوست به ذهنتان می آید اما وسواس انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها درمان های مخصوص به خودشان را دارند، در زیر برخی از وسواس های شایع بیان شده اند که عبارت است از:

  • وسواس فکری عملی
  • وسواس جبری
  • وسواس تمیزی
  • وسواس بدریخت انگاری بدن
  • وسواس وارسی کردن
  • وسواس احتکار و غیره.

شما باید اطلاعاتتان را در مورد وسواس های ذکر شده بالا ببرید تا در صورتی که به مشاور مراجعه می کنید در مورد درمان آن اطلاعات نسبی داشته باشید.

با مادر وسواسی چه کنیم؟ یک کار را بارها ناخودآگاه انجام می دهد؟

علل به وجود آمدن وسواس

وسواس در افراد مختلف به دلایل متفاوتی به وجود می آید و علاوه بر وراثت، عوامل روانی و نوع تربیت در دوران کودکی تاثیر بسیاری بر روی این بیماری دارد، به همین دلیل ابتدا باید دلایل و ریشه های این وسواس از طریق مشاوره حضوری یا تلفنی و روان درمانی مشخص شود.

مشاوره و درمان وسواس

هم چنین وسواس به دلایل زیر در فرد به وجود می آیند:

  • شیوه تربیت والدین در دوران کودکی
  • تحقیر کودک
  • وراثت
  • احساس ناامنی در کودک و محدودیت های دوران کودکی

در مشاوره تلفنی تمام این علت ها بررسی می شود و بیماری وسواسی به طور دقیق مورد ریشه یابی قرار می گیرد، هم چنین به اطرافیان آموزش داده می شود تا با فرد وسواسی چه نوع رفتاری داشته باشند.

درمان وسواس

برای درمان وسواس از الگوهای مختلفی به نام های تقابل به ضد، فرمان ایست و یا درمان های دارویی استفاده می شود هم چنین درمان شناختی در درمان وسواس نقش بسیار مهمی دارد و در طی جلسات مشاوره باعث می شود بیمار نسبت به تعارض های درونی به بینش عمیقی برسد.

در برخی از موارد درمانگر با خانواده بیمار ارتباط می گیرد تا ناهماهنگی های احتمالی را رفع کند و به آن ها آموزش می دهد تا با فرد وسواسی چه رفتاری داشته باشند در کنار این ها برای بیمار فعالیت هایی را در نظر می گیرد تا سطح اضطراب و وسواس او کاهش یابد، استفاده از مشاوره تلفنی بهترین امکان برای یافتن شیوه صحیح درمان می باشد زیرا روش های صحیح مقابله با وسواس را در اختیار فرد می گذارد.

نقش مشاوره در درمان وسواس

مشاور تلاش می کند تا با استفاده از مهارت ها و شیوه های صحیح ارتباطی به فرد وسواسی و خانواده او آموزش های صحیح را بدهد و در ابتدا باید انگیزه مبارزه با بیماری را در فرد ایجاد کند به طوری که فرد با آن مقابله کند و هیچ گاه در این مسیر تسلیم نشود. و راهکارهای درمان وسواسی باید تا جایی ادامه دهد که این بیماری از بین برود و احتمال برگشت آن به صفر برسد. مشاوره با توجه به الگوهای درمانی که در بالا بیان کردیم مرحله به مرحله برای درمان بیماری اجرا می کند.