رفتار با وسواس فکری همسر

در حال حاضر که شما در حال جستجوی مقاله ای با این عنوان هستید که چگونه باید با همسرمان که مبتلا به وسواس فکری است رفتار کنیم.

به احتمال زیاد با دیدن نشانه هایی در رفتارهای همسرتان این احتمال را می دهید که همسرتان مبتلا به وسواس است و یا اینکه قصد ازدواج با فردی را دارید که او صادقانه به شما می گوید من مبتلا به اختلال وسواس فکری هستم.

یا اینکه خودتان حدس هایی در این مورد زده اید و به این فکر می کنید که من چگونه می توانم با همسر وسواسی خودم رفتار مناسبی داشته باشم تا بتوانم شرایط را به سمت بهبودی پیش ببرم.

چگونگی رفتار با وسواس فکری همسر

ما در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی در جهت رفع این مشکل آشنا کنیم.

قبل از ارائه ی راهکارها نیاز است که با نشانه های اختلال وسواس فکری – عملی به طور دقیق آشنا شوید و این اختلال را به خوبی بشناسید و بعد به سراغ راهکار بروید.

نشانه های اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)

اختلال وسواسی – اجباری دو عنصر مهم به نام وسواس و اجبار دارد که گاهی از هم مستقل هستند.

وسواس فکری

تحمیل سمج افکار، تصورات یا تکانه های ناخواسته ای است که اضطراب ایجاد می کند.

وسواس عملی

رفتاری تکراری و ظاهرا هدفمند است که در پاسخ به تمایلات غیر قابل کنترل یا طبق یک رشته مقررات تشریفاتی یا قالبی انجام می شود.

بر خلاف وسواس های فکری که موجب اضطراب می شوند، وسواس های عملی برای کاهش دادن اضطراب یا پریشانی انجام می گیرند.

نشانه های OCD وقت گیر، غیر منطقی و پریشان کننده هستند و فرد نومیدانه آرزوی متوقف کردن آنها را دارد.

مشاوره وسواس

ملاک تشخیصی اختلال وسواس فکری عملی

  • حضور وسواس ها، اجبارها یا هر دو:

وسواس ها

  1. افکار، امیال یا تصاویر ذهنی تکراری و دایمی، که فرد، در برهه ای در طول ناراحتی، آنها را ناخواسته و مزاحم می داند و در اکثر افراد اضطراب یا استرس شدید به وجود می آورند.
  2. فرد تلاش می کند تا این افکار، امیال یا تصاویر ذهنی را نادیده بگیرد یا سرکوب کند یا به وسیله ی یک فکر یا عمل دیگر، آنها را خنثی کند (یعنی با انجام دادن یک اجبار).

اجبارها

  1. رفتارهای تکراری (مثلا شستن دست ها، مرتب کردن، چک کردن) یا اعمال ذهنی تکراری (دعا کردن، شمردن، تکرار کلمات در سکوت) که فرد احساس می کند در واکنش به یک وسواس یا مطابق با قوانینی که باید به طور سفت و سخت اعمال شوند باید به اجرا درآورد.
  2. هدف فرد از اعمال ذهنی یا رفتارهای فیزیکی عبارت است از جلوگیری یا کاهش اضطراب و استرس یا پیشگیری از یک رویداد یا موقیعت که فرد آن را ترسناک می داند، اما این اعمال ذهنی یا رفتارهای فیزیکی با مواردی که قرار است آنها را خنثی یا پیشگیری کند هیچ ارتباط واقع بینانه ای ندارند یا رفتارها و اعمالی به وضوح افراطی هستند.
  • وسواس ها یا اجبارها وقت گیر هستند (برای مثال هر روز بیش از یک ساعت از وقت فرد را می گیرند) و در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر جنبه های زندگی رنج شخصی یا نابسامانی شدید به وجود می آورند.
  • وسواس می تواند همراه با بینش خوب (فرد می داند که باورهایش واقیعت ندارند و یا احتمالا واقیعت ندارند)، بینش ضعیف (فرد فکر می کند که احتمالا باورهایش واقعی هستند)، عدم بینش (فرد کاملا به باورهایش اطمینان دارد) باشد.

رفتار با وسواس فکری همسر