هر آنچه درباره شرم باید بدانید

شرم چیست؟

شرم چیست

شرم احساسی دردناک است که با بسیاری از مشکلات روانی مانند افسردگی، پرخاشگری، اختلالات شخصیتی، عزت نفس پایین و غیره ارتباط دارد.

شرم یک رفتار هیجانی می باشد که در اثر یک نگرانی آزار دهنده درباره بی کفایتی و با اشتباه خود یا شکست حاصل از ارزشیابی منفی در فرد به وجود می آید،  در این حالت فرد از خود راضی نمی باشد.

شرمساری هیجانی می باشد که در روابط اجتماعی صورت می گیرد شرم می تواند تحت تاثیر افراد مهم زندگی تان به وجود آید.

به طوری که موفقیت آن ها باعث شرمساری شما شود زیرا شما در آن شرایط به موفقیت خاصی نرسیده باشید و به همین دلیل احساس شرم به سراغ تان آمده است.

شرم درونی و بیرونی

بیرونی:  شرم بیرونی به تفکرات و احساساتی مربوط می شود که فرد در نظر دیگران چطور به نظر می رسد.

درونی:  فرد نسبت به خود انتقاد می کند و به خود انتقادی و بی ارزشی می گویند که باعث بیشتر شدن مشکلات و آسیب ها می شود، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است خود انتقادی و شرم نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن خشم، اختلال خلقی و شخصیتی و اضطراب اجتماعی دارد.

ارتباط ترس از شکست با شرم

ترس از شکست زمانی است که فرد در شرایط و موقعیتی قرار می گیرد که احساس شکست می کند و در این شرایط ارزیابی های تهدید کننده و احساس استرس و اضطراب در فرد به وجود می آید و این ترس از شکست برای افرادی تهدید کننده است که قبلا آن را تجربه کرده اند.

تفاوت شرم با احساس گناه یا خجالت

به طور معمول شرم با احساس گناه یا خجالت تفاوت هایی دارد.

خجالت زمانی به وجود می آید که دیگران آن طور که می خواهیم نمیبینند و این احساس زودگذر و مقطعی می باشد و دوام چندانی ندارد.

احساس گناه زمانی در ما ایجاد می شود که حس کنیم از چهارچوب های خودمان، خانواده و جامعه عبور کرده ایم، این احساس مدت زیادی در ما باقی می ماند و در صورتی که برای جبران آن اشتباه و اعتراف به آن باشیم حالمان بهتر می شود.

شرمساری اصولا با یک اتفاق در ما رخ نمی دهد بلکه مجموعه ای از زخم ها، اتفاقات بد و آسیب های روحی و روانی می باشند که باعث صدمه زدن به ارزش های ما می شود، بر این اساس احساس شرم می تواند یک عمر همراه ما باشد.

اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی

شرمساری چگونه است؟

شرم چیست

زمانی که خطایی از ما سر می زند احساس گناه می کنیم یا زمانی که در جمع دچار اشتباه کوچکی می شویم احساس خجالت به سراغ ما می آید و زمانی که احساس می کنیم اشتباه هستیم شرم در ما به وجود می آید.

در صورتی که نتوانیم در برابر احساس شرمساری مقاومت کنیم و در خودمان تغییری به وجود نیاوریم این حس چندین برابر در ما خواهد شد و توجه داشته باشید که شرم با دیگر احساسات ما رابطه مستقیم دارد مثلا ممکن است زمانی که شاد و خوشحال هستیم احساس شرم کنیم زیرا تصور می کنیم ما لیاقت خوشحالی را نداریم.

ریشه احساس شرم

کودکان قادر به جداکردن احساسات از تصور شخصی شان نیستند و زمانی که احساسات بدی را تجربه می کنند و والدین به آن ها توجهی نمی کنند و آن را بی اهمیت می شمارند، کودکان به این نتیجه می رسند که بدی در خودشان وجود دارد بر اساس این مطلب احساس شرم ریشه در دوران کودکی دارد.

البته توجه داشته باشید که احساس شرم مخصوص دوران کودکی نمی باشد بلکه در دوره های دیگری در زندگی به وجود می آید.

اکنون در دهه زندگی می کنیم که رسانه های اجتماعی در زندگی ما نقش بسیار مهمی دارند و زمانی که ما موفقیت ها، شادی ها و تلاش های دیگران را می بینیم در صورتی که هیچ کدام از آن ها را تجربه نکرده ایم نوعی شرم در ما به وجود می آید و از خودمان شرمسار می شویم.

البته این نکته را در نظر بگیرید چیزهایی که در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته می شود با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد.

افرادی که دچار احساس شرم می شوند چگونه اند؟

  • این افراد زمانی که دیدگاه های مختلف دیگران را می بینند و با دیدن موفقیت ها آن ها اعتماد به نفس خود را نابود می کنند و از شخصیت های عزت نفس خود دور می شود و عزت نفسشان به مرور زمان از بین می رود.
  • این افراد بیشتر به سمت تنهایی کشیده می شوند و علاقه ای به حضور در جمع و صحبت کردن با دیگران را ندارند.
  • افرادی که دچار احساس شرم می شوند ممکن است در برابر انتقادها و قضاوت های دیگران از خودشان واکنش های خشن و خشم آلود نشان داده و عصبانی شوند.
  • در صورتی که اشتباه و خطایی از آن ها سر بزند احساس گناه می کنند.
  • خودشان را بی ارزش و بی اهمیت می دانند و احساس ناکافی بودن می کنند.
  • آن ها تمایلی به ارتباط برقرار کردن با دیگران ندارند و خودشان را از دیگران مخفی می کنند و دوست ندارند دیده شوند.
  • افرادی که شرم را تجربه می کنند ممکن است نسبت به دیگران دید خوبی نداشته باشند و بی اعتماد و مشکوک شوند.
  • افرادی که احساس شرم می کنند، خودشان را تاثیر گذار نمی دانند و از نظر بقیه فردی احمق دیده می شوند.
  • زمانی که دچار احساس شرم می شوند فکر می کنند دیگران فقط به خاطر منافع خود به سمت آن ها می روند و با آن ها ارتباط برقرار می کنند.
  • آن ها احساسات، افکار و ایده های خود در حالی که ممکن است بسیار عالی و ناب باشد پنهان می کنند زیرا ترس دارند ایده های جذابی نباشد و شرمنده شوند.

شرم